BEN KİMİM? adlı rehberlik Etkinliği YETERLİLİK ALANI: KENDİNİ KABUL NO.24. Kendini Tanıtan özellikleri Söyler.

OKUL ÖNCESİ REHBERLİK PROGRAMI (2012)
ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
BEN KİMİM?
Etkinlik türü
Rehberlik (Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği)
Yaş Grubu
48-66 Ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı: Kendini Kabul
Kazanım No 24: Kendini Tanıtan Özellikleri Söyler.
Kazanımın Açıklaması: Kendisine ait kişisel özelliklerini (adı, yaşı, cinsiyeti, ten rengi saç rengi, boyu, göz rengi gibi) ayrıca kendisini diğer bireylerden ayıran özellikleri fark etmesi ve ifade etmesi beklenmektedir.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM
Kazanım 1. Kendisine ait özellikleri tanıtır. (Göstergeleri: Adını, soyadını, yaşını, fiziksel özelliklerini ve duyuşsal özelliklerini söyler.)
Kazanım 8. Farklılıklara saygı gösterir. (Göstergeleri: Kendisinin farklı özellikleri olduğunu söyler. İnsanların farklı özellikleri olduğunu söyler. Etkinliklerde farklı özellikteki çocuklarla birlikte yer alır.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Kendine ait beğendiği ve beğenmediği özelliklerini söyler. Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler.
BİLİŞSEL GELİŞİM
Kazanım 1. Nesne/durum/olaya dikkatini verir. (Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olaya yönelik sorular sorar. Dikkatini çeken nesne/durum/olayı ayrıntılarıyla açıklar.)
Kazanım 2. Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayın ipuçlarını söyler. İpuçlarını birleştirerek tahminini söyler. Gerçek durumu inceler. Tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır.)
Kazanım 3. Algıladıklarını hatırlar. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler. Hatırladıklarını yeni durumlarda kullanır.)
Kazanım 5. Nesne ya da varlıkları gözlemler. (Göstergeleri: Nesne/varlığın adını, rengini, şeklini, büyüklüğünü, uzunluğunu, dokusunu, sesini, kokusunu, yapıldığı malzemeyi, tadını, miktarını ve kullanım amaçlarını söyler.)
Kazanım 10. Mekânda konumla ilgili yönergeleri uygular. (Göstergeleri: Nesnenin mekândaki konumunu söyler. Yönergeye uygun olarak nesneyi doğru yere yerleştirir. Mekânda konum alır. Harita ve krokiyi kullanır.)
DİL GELİŞİMİ
Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini kullanır.  Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
Kazanım 6. Sözcük dağarcığını geliştirir. (Göstergeleri: Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder ve sözcüklerin anlamlarını sorar. Sözcükleri hatırlar ve sözcüklerin anlamını söyler.)
Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar. (Göstergeleri: Sözel yönergeleri yerine getirir. Dinlediklerini/izlediklerini açıklar. Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.)
Kazanım 8. Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir. Dinlediklerini/izlediklerini başkalarına anlatır. Dinlediklerini/izlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü gibi çeşitli yollarla sergiler.)
Kazanım 10.  Görsel materyalleri okur.  (Göstergeleri: Görsel materyalleri inceler. Görsel materyalleri açıklar. Görsel materyallerle ilgili sorular sorar. Görsel materyallerle ilgili sorulara cevap verir. Görsel materyalleri kullanarak olay, öykü gibi kompozisyonlar oluşturur.)
MOTOR GELİŞİMİ
Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri yapar. (Göstergeleri: Isınma ve soğuma hareketlerini bir rehber eşliğinde yapar. Yönergeler doğrultusunda yürür. Yönergeler doğrultusunda koşar.  Çift ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Belirlenen mesafede yuvarlanır. Belirlenen noktadan çift ayakla ileriye doğru atlar.
Kazanım 2. Denge hareketleri yapar. (Göstergeleri: Tek ayak üzerinde durur. Tek ayak üzerinde sıçrar.
Kazanım 5. Müzik ve ritim eşliğinde hareket eder. (Göstergeleri: Basit dans adımlarını yapar. Müzik ve ritim eşliğinde dans eder. Müzik ve ritim eşliğinde çeşitli hareketleri ardı ardına yapar.)
Materyaller
Bilmece kutusu (veya torbası), bilmece kartları, sınıf panosu, hareketli çocuk müzikleri cd’si.
Sözcükler
Bilmece, pano, kart,
Kavramlar
Aynı-farklı-benzer, renkler (saç ve göz renkleri) vb.
Ortam
Sınıf Ortamı
Etkinlik Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
Öğretmen önceden kapaklı kart şeklindeki bilmece kartlarını hazırlar.  Hazırlanan bu kartların üst tarafına çocukların belirgin özellikleri yazılır. İç tarafında ise özellikleri belirtilen çocuğun fotoğrafı ya da kendisinin yapmış olduğu bir resim veya sembol bulunur. Hazırlanan kartlar etkinlik öncesinde bilmece kutusuna ya da torbasına konulur.
Öğrenme Süreci
Öğretmen hazırladığı malzemeleri sınıfa getirir. Öğrencilerin birbirini görecek şekilde birbirine yakın oturmaları sağlanır (tercihen U biçimindeki oturma düzeni). Öğretmen elindeki bilmece kutusunu çocuklara gösterir. Öğretmen, çocuklardan özellikleri anlatılan kişinin kim olduğunu bulmalarını ister. Bilmeceler sorulur. Örneğin, “siyah ve seyrektir saçlarım, kahverengidir gözlerim, biraz da göbekliyim, üstelik her zaman gözlük takarım, bilin bakalım ben kimim?” gibi. Öğrencilerin, bilmeceleri bilemedikleri takdirde ipuçları verilir. Bilmeceyi bilen çocuk alkışlanır (öğretmen çocuğa sarılabilir, hoş sözler söyleyebilir, iltifat edebilir, farklı özelliklerini belirtebilir). Öğretmen sorunun doğru yanıtını bilen çocuk ya da çocukları sınıfın ortasına alarak onlardan müzik cd’sinde çalan parçaya göre dans etmelerini ister. Diğer çocukların da elleriyle tempo tutmalarını sağlanır. Öğretmen daha sonra başka bir bilmece kartını seçer. Etkinlik tüm öğrencilerin kartları çekilinceye kadar devam ettirilir. Her sorudan sonra müzik parçası eşliğinde dansa devam edilir. Tüm çocuklar etkinlik sonunda hazırlanan panoya bilmece kartlarını yapıştırırlar. Fotoğraflar yüzeyde kalacak şekilde panoya yapıştırılarak bir sınıf panosu oluşturulur. Hazırlanan pano daha sonra sınıf kapısına asılır. Öğretmen öğrencilere şimdi bir bilmece panolarının olduğunu söyler. Bu panonun ne işe yaradığı hakkında öğrencilere sorular sorar. Öğrencilerin verdikleri cevaplardan uygun olanları vurgular. Öğretmen panoyu öğrenciler için sesli olarak bir kez daha okur. Her öğrencinin kendi bilmece kartını bulması sağlanır.
Etkinliğin bundan sonraki kısmında öğrenciler kendi özelliklerini söylerler. Örnek olarak “Ben siyah ve seyrek saçlı, kahverengi gözlü, göbekli ve gözlü biriyim. Ben Mahmut Bektaş’ım” örneği verilebilir. Bu şekilde öğrencilerin kendi özelliklerini kendi sözcükleriyle ifade etmeleri sağlanmaya çalışılır.
Tüm çocukların (ya da istekli çocukların) kendi bilmecelerini ve kişisel özelliklerini söylemelerinden sonra, öğretmen herkesin belirli özelliklere sahip olduğunun altını çizer. Hepimizin birbirinden farklı olduğunu ve farklı olmanın güzel olduğunu belirterek etkinlik sonlandırılır.
Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Bilmece kartlarının açık ve anlaşılır biçimde önceden hazırlanması gerekmektedir. Ayrıca öğretmen bu etkinlik sırasında olumsuz bir anlam taşıyacak bir özellik söylememeye ve öğrencilerin de olumsuz nitelemeler kullanmalarını önlemelidir.
Ayrıca müziğin başlaması ve bitişi iyi ayarlanmalıdır. Çok uzun parçaların seçilmemesine özen gösterilmelidir.
Öğrencilerin dans ederken başkalarına zarar vermemeleri için gerekli önlemler alınmalıdır.
Öğrencilerin bilmeceler sırasında hem öğretmeni hem de birbirlerini dinlemeleri sağlanmalıdır.
Çocukların bilmecelerde geçen belirgin özellikleri tekrar etmeleri sağlanmalıdır.
Değerlendirme
Etkinlik sonunda öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinliğin değerlendirmesi yapılır.
·         Biz bu etkinlikte neler yaptık?
·         Hangi arkadaşınızın özelliğini hatırlıyorsunuz?
·         Kendinizdeki hangi özelliği daha çok seviyorsunuz?
·         Annenizin özellikleri nelerdir?
·         Babanızın özellikleri nelerdir?
·         Kardeşinizin özellikleri nelerdir?
·         Birbirimizi tanımak için neler yaptık?
·         Sizinle aynı özelliklere sahip olan kimlerdi?
·         Sizden farklı özelliklere sahip olan kimlerdi?
·         Bu etkinlik sırasında neler hissediyorsunuz? türünden sorular sorulabilir.
·         Ayrıca çocuklarla ilgili başka hangi bilmecelerin üretilebileceği sorulur.
Çocuklardan da arkadaşlarının özelliklerini ipucu vererek bilmeceler sormaları istenebilir.
Aile katılımı
Aileden de evde birbirlerinin özelliklerini vurgulayan bilmeceler sormaları istenir. Yakın aile çevresi de etkinliğe dâhil edilebilir.
Önerilen Diğer Etkinlikler
Bu etkinlik ayrıca önce öğrencilerin fotoğrafları gösterilerek daha sonra öğrencilerin kendi bilmece sorularını üretmeleri istenerek de yapılabilir. Ayrıca fotoğraf yerine öğrenciler de sırayla ortaya gelerek, onlar hakkında bilmeceler tüm sınıfça birlikte üretilebilir.
Uyarlama
(sınıfta Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan Bir öğrenci var ise)
Bu etkinlik sırasında çalınan müziklerde hiperaktivitesi olan öğrencinin de dansa katılması sağlanabilir.



Yorumlar