BEN KİMİM? adlı rehberlik Etkinliği YETERLİLİK ALANI: KENDİNİ KABUL NO.24. Kendini Tanıtan özellikleri Söyler.
OKUL ÖNCESİ REHBERLİK PROGRAMI
(2012)
ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
BEN
KİMİM?
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik
(Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği)
|
Yaş Grubu
|
48-66 Ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik Alanı: Kendini Kabul
Kazanım No 24: Kendini
Tanıtan Özellikleri Söyler.
Kazanımın Açıklaması: Kendisine ait
kişisel özelliklerini (adı, yaşı, cinsiyeti, ten rengi saç rengi, boyu, göz
rengi gibi) ayrıca kendisini diğer bireylerden ayıran özellikleri fark etmesi
ve ifade etmesi beklenmektedir.
|
Etkinliğin
Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM
Kazanım 1. Kendisine ait özellikleri tanıtır. (Göstergeleri: Adını, soyadını,
yaşını, fiziksel özelliklerini ve duyuşsal özelliklerini söyler.)
Kazanım 8. Farklılıklara saygı gösterir. (Göstergeleri: Kendisinin farklı özellikleri olduğunu söyler. İnsanların farklı özellikleri olduğunu söyler.
Etkinliklerde farklı özellikteki çocuklarla birlikte yer alır.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Kendine ait beğendiği ve beğenmediği özelliklerini
söyler. Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı
görüşlerini söyler.
BİLİŞSEL GELİŞİM
Kazanım 1. Nesne/durum/olaya dikkatini verir. (Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır. Dikkatini çeken
nesne/durum/olaya yönelik sorular sorar. Dikkatini çeken nesne/durum/olayı
ayrıntılarıyla açıklar.)
Kazanım 2. Nesne/durum/olayla ilgili tahminde
bulunur. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayın ipuçlarını söyler.
İpuçlarını birleştirerek tahminini söyler. Gerçek durumu inceler. Tahmini ile
gerçek durumu karşılaştırır.)
Kazanım 3. Algıladıklarını hatırlar. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler. Hatırladıklarını yeni
durumlarda kullanır.)
Kazanım 5. Nesne ya da varlıkları gözlemler. (Göstergeleri: Nesne/varlığın adını,
rengini, şeklini, büyüklüğünü, uzunluğunu, dokusunu, sesini, kokusunu,
yapıldığı malzemeyi, tadını, miktarını ve kullanım amaçlarını söyler.)
Kazanım 10. Mekânda konumla ilgili yönergeleri
uygular. (Göstergeleri: Nesnenin
mekândaki konumunu söyler. Yönergeye uygun olarak nesneyi doğru yere
yerleştirir. Mekânda konum alır. Harita ve krokiyi kullanır.)
DİL GELİŞİMİ
Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz teması kurar. Jest ve
mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür.
Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete
katılır. Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
Kazanım 6. Sözcük
dağarcığını geliştirir. (Göstergeleri: Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder
ve sözcüklerin anlamlarını sorar. Sözcükleri hatırlar ve sözcüklerin anlamını
söyler.)
Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin
anlamını kavrar. (Göstergeleri: Sözel yönergeleri yerine getirir. Dinlediklerini/izlediklerini
açıklar. Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.)
Kazanım 8. Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli
yollarla ifade eder. (Göstergeleri:
Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri/izledikleri
ile ilgili sorulara cevap verir. Dinlediklerini/izlediklerini başkalarına
anlatır. Dinlediklerini/izlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü gibi
çeşitli yollarla sergiler.)
Kazanım 10. Görsel
materyalleri okur. (Göstergeleri: Görsel materyalleri inceler. Görsel materyalleri
açıklar. Görsel materyallerle ilgili sorular sorar. Görsel materyallerle
ilgili sorulara cevap verir. Görsel
materyalleri kullanarak olay, öykü gibi kompozisyonlar oluşturur.)
MOTOR GELİŞİMİ
Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri
yapar. (Göstergeleri: Isınma ve
soğuma hareketlerini bir rehber eşliğinde yapar. Yönergeler doğrultusunda
yürür. Yönergeler doğrultusunda koşar.
Çift ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Tek ayak sıçrayarak
belirli mesafe ilerler. Belirlenen mesafede yuvarlanır. Belirlenen noktadan
çift ayakla ileriye doğru atlar.
Kazanım 2. Denge hareketleri yapar. (Göstergeleri: Tek ayak üzerinde durur. Tek ayak üzerinde sıçrar.
Kazanım 5. Müzik ve ritim eşliğinde hareket eder. (Göstergeleri: Basit dans adımlarını yapar. Müzik ve ritim eşliğinde dans
eder. Müzik ve ritim eşliğinde çeşitli
hareketleri ardı ardına yapar.)
|
Materyaller
|
Bilmece
kutusu (veya torbası), bilmece kartları, sınıf panosu, hareketli çocuk
müzikleri cd’si.
|
Sözcükler
|
Bilmece,
pano, kart,
|
Kavramlar
|
Aynı-farklı-benzer,
renkler (saç ve göz renkleri) vb.
|
Ortam
|
Sınıf
Ortamı
|
Etkinlik
Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
|
Öğretmen
önceden kapaklı kart şeklindeki bilmece kartlarını hazırlar. Hazırlanan bu kartların üst tarafına
çocukların belirgin özellikleri yazılır. İç tarafında ise özellikleri
belirtilen çocuğun fotoğrafı ya da kendisinin yapmış olduğu bir resim veya
sembol bulunur. Hazırlanan kartlar etkinlik öncesinde bilmece kutusuna ya da
torbasına konulur.
|
Öğrenme Süreci
|
Öğretmen
hazırladığı malzemeleri sınıfa getirir. Öğrencilerin birbirini görecek
şekilde birbirine yakın oturmaları sağlanır (tercihen U biçimindeki oturma
düzeni). Öğretmen elindeki bilmece kutusunu çocuklara gösterir. Öğretmen,
çocuklardan özellikleri anlatılan kişinin kim olduğunu bulmalarını ister.
Bilmeceler sorulur. Örneğin, “siyah ve seyrektir saçlarım, kahverengidir
gözlerim, biraz da göbekliyim, üstelik her zaman gözlük takarım, bilin
bakalım ben kimim?” gibi. Öğrencilerin, bilmeceleri bilemedikleri takdirde
ipuçları verilir. Bilmeceyi bilen çocuk alkışlanır (öğretmen çocuğa
sarılabilir, hoş sözler söyleyebilir, iltifat edebilir, farklı özelliklerini
belirtebilir). Öğretmen sorunun doğru yanıtını bilen çocuk ya da çocukları
sınıfın ortasına alarak onlardan müzik cd’sinde çalan parçaya göre dans
etmelerini ister. Diğer çocukların da elleriyle tempo tutmalarını sağlanır. Öğretmen
daha sonra başka bir bilmece kartını seçer. Etkinlik tüm öğrencilerin
kartları çekilinceye kadar devam ettirilir. Her sorudan sonra müzik parçası
eşliğinde dansa devam edilir. Tüm çocuklar etkinlik sonunda hazırlanan panoya
bilmece kartlarını yapıştırırlar. Fotoğraflar yüzeyde kalacak şekilde panoya
yapıştırılarak bir sınıf panosu oluşturulur. Hazırlanan pano daha sonra sınıf
kapısına asılır. Öğretmen öğrencilere şimdi bir bilmece panolarının olduğunu
söyler. Bu panonun ne işe yaradığı hakkında öğrencilere sorular sorar.
Öğrencilerin verdikleri cevaplardan uygun olanları vurgular. Öğretmen panoyu
öğrenciler için sesli olarak bir kez daha okur. Her öğrencinin kendi bilmece
kartını bulması sağlanır.
Etkinliğin
bundan sonraki kısmında öğrenciler kendi özelliklerini söylerler. Örnek
olarak “Ben siyah ve seyrek saçlı, kahverengi gözlü, göbekli ve gözlü biriyim.
Ben Mahmut Bektaş’ım” örneği verilebilir. Bu şekilde öğrencilerin kendi
özelliklerini kendi sözcükleriyle ifade etmeleri sağlanmaya çalışılır.
Tüm
çocukların (ya da istekli çocukların) kendi bilmecelerini ve kişisel
özelliklerini söylemelerinden sonra, öğretmen herkesin belirli özelliklere
sahip olduğunun altını çizer. Hepimizin birbirinden farklı olduğunu ve farklı
olmanın güzel olduğunu belirterek etkinlik sonlandırılır.
|
Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
|
Bilmece
kartlarının açık ve anlaşılır biçimde önceden hazırlanması gerekmektedir.
Ayrıca öğretmen bu etkinlik sırasında olumsuz bir anlam taşıyacak bir özellik
söylememeye ve öğrencilerin de olumsuz nitelemeler kullanmalarını
önlemelidir.
Ayrıca
müziğin başlaması ve bitişi iyi ayarlanmalıdır. Çok uzun parçaların
seçilmemesine özen gösterilmelidir.
Öğrencilerin
dans ederken başkalarına zarar vermemeleri için gerekli önlemler alınmalıdır.
Öğrencilerin
bilmeceler sırasında hem öğretmeni hem de birbirlerini dinlemeleri
sağlanmalıdır.
Çocukların
bilmecelerde geçen belirgin özellikleri tekrar etmeleri sağlanmalıdır.
|
Değerlendirme
|
Etkinlik
sonunda öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinliğin
değerlendirmesi yapılır.
·
Biz bu etkinlikte neler yaptık?
·
Hangi arkadaşınızın özelliğini
hatırlıyorsunuz?
·
Kendinizdeki hangi özelliği daha
çok seviyorsunuz?
·
Annenizin özellikleri nelerdir?
·
Babanızın özellikleri nelerdir?
·
Kardeşinizin özellikleri
nelerdir?
·
Birbirimizi tanımak için neler
yaptık?
·
Sizinle aynı özelliklere sahip
olan kimlerdi?
·
Sizden farklı özelliklere sahip
olan kimlerdi?
·
Bu etkinlik sırasında neler
hissediyorsunuz? türünden sorular sorulabilir.
·
Ayrıca çocuklarla ilgili başka
hangi bilmecelerin üretilebileceği sorulur.
Çocuklardan
da arkadaşlarının özelliklerini ipucu vererek bilmeceler sormaları
istenebilir.
|
Aile katılımı
|
Aileden
de evde birbirlerinin özelliklerini vurgulayan bilmeceler sormaları istenir.
Yakın aile çevresi de etkinliğe dâhil edilebilir.
|
Önerilen Diğer Etkinlikler
|
Bu
etkinlik ayrıca önce öğrencilerin fotoğrafları gösterilerek daha sonra
öğrencilerin kendi bilmece sorularını üretmeleri istenerek de yapılabilir.
Ayrıca fotoğraf yerine öğrenciler de sırayla ortaya gelerek, onlar hakkında
bilmeceler tüm sınıfça birlikte üretilebilir.
|
Uyarlama
|
(sınıfta
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan Bir öğrenci var ise)
Bu
etkinlik sırasında çalınan müziklerde hiperaktivitesi olan öğrencinin de
dansa katılması sağlanabilir.
|
Yorumlar
Yorum Gönder