HERKESİN BİR DUYGUSU VARDIR ADLI REHBERLİK VE OYUN, SANAT, TÜRKÇE İLE BÜTÜNLEŞTİRİLMİŞ BÜYÜK VE KÜÇÜK GRUP ETKİNLİĞİ
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
HERKESİN
BİR DUYGUSU VARDIR
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik
ve Oyun, Sanat, Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik
Alanı: KENDİNİ KABUL
Kazanım
No: 27 BİR OLAY YA DA DURUMLA İLGİLİ DUYGULARINI AÇIKLAR.
Açıklaması:
Bir olay ya da durumla ilgili olarak duygularını fark etmesi, duygusunun
nedenlerini sorgulaması, bunu uygun yollarla ifade etmesi beklenmektedir.
Gerek sınıf ortamında gerekse aile ortamında rahatsız olduğu olay ya da
durumda öncelikle duygu ve düşüncelerini uygun şekilde ifade etmesinin kişiler
arası ilişkileri olumlu yönde etkileyeceği vurgulanmalıdır. Bununla ilgili
sınıf ortamında çeşitli drama çalışmaları yapılarak yaşantısına aktarması
sağlanmalıdır. Çocukların yaşadığı olay, durum ya da herhangi bir kişinin
davranışı ile ilgili yaşadığı kendisini mutlu eden duyguları da ifade
etmesinin önemi vurgulanmalıdır. Örneğin; kendisine yardım edildiğinde – bana
yardım ettiğin için çok mutlu oldum- demesi gibi.
Kazanım No: 28
TEMEL DUYGULARIN (MUTLU, ÜZGÜN, KIZGIN, KORKU, ŞAŞKINLIK) DIŞINDAKİ DUYGULARIN
NELER OLDUĞUNU SÖYLER.
Açıklaması:
Bireylerin, kendini kabul ve kendini ifade etmede, başkaları ile kurduğu
ilişkilerde duyguları fark etmesi, anlamlandırması iletişimini ve
ilişkilerini güçlendirir. Temel duyguların dışındaki duyguları fark etmesi,
bunu iletişimine ve ilişkilerine yansıtması çocuğun kendini daha doğru ifade
etmesini, başkalarını da daha doğru anlamasına temel oluşturur. Burada temel
duyguların dışında şaşkınlık, kırgınlık, heyecan, öfke, gurur, alınganlık,
hayranlık, hüzün, sevinç, şefkat vb. duyguların olduğunu da bilmesi
beklenmektedir.
|
Etkinliğin
Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
BİLİŞSEL ALAN
Kazanım 19.
Problem durumlarına çözüm üretir. (Göstergeleri: Problemi söyler.
Probleme çeşitli çözüm yolları önerir.
Probleme yaratıcı çözüm yolları önerir.)
DİL ALANI
Kazanım 5.
Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz
teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini
kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında
nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler.
Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini
söyler.)
SOSYAL-DUYGUSAL
ALAN
Kazanım 3.
Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve
hayallerini özgün yollarla ifade eder.)
Kazanım 4. Bir
olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar. (Göstergeleri:
Başkalarının duygularını söyler. Başkalarının duygularının nedenlerini
söyler. Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler.)
Kazanım 5. Bir
olay ya da durumla ilgili olumlu/olumsuz duygularını uygun yollarla gösterir.
(Göstergeleri:
Olumlu/olumsuz duygularını sözel ifadeler kullanarak açıklar. Olumsuz
duygularını olumlu davranışlarla gösterir.)
Kazanım
15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Grup önünde kendini ifade eder.
Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler.)
|
Materyaller
|
bol miktarda
gazete ve dergiler, küçük
kağıt tabak veya çocuk başına daire şeklinde bir kağıt, boya kalemleri, el
aynası, karton kağıtlar, makas,
yapıştırıcı, farklı müzik türlerinin içinde yer aldığı bir müzik cd’si.
|
Sözcükler
|
|
Kavramlar
|
YÖN/ MEKÂNDA KONUM:
aşağı-yukarı. Duygular: Mutlu, üzgün, korkmuş, kızgın, şaşkın.
|
Ortam
|
|
Etkinlik
Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
|
Öğretmen
öğrencilerden bir gün önce evden bol miktarda gazete ve dergi getirmelerini
ister.
|
Öğrenme Süreci
|
1.
Öğretmen öğrencilerin U
biçiminde oturmalarını sağlar ve onlara bugün duygularımızı nasıl
gösterdiğimiz hakkında bir etkinlik yapacaklarını söyler. Öğrencilere
bugün kendilerini nasıl hissettiklerini sorun. Eğer onlardan cevap gelmezse,
soruyu sorduğunuz öğrencinin yüzüne bakarak onun yüzüne uygun bir duygu
söyleyin. Bana mutlu/üzgün/ korkmuş görünüyorsun. Üzgün ya da korkmuş musun?
Seni daha iyi hissettirecek neler düşünebilirsin? Gibi sorular sorar.
2.
Öğrencilerin ayağa
kalkmalarını ve sınıf içinde yürümelerini ister. Şimdiki oyunlarının isminin
“duygu yürüyüşü” olduğunu söyler. Öğrencilere şimdi bir öykü anlatacağını ve
bu öyküdeki kişinin duygusuna göre öğrencilerin de yürümelerini ister. (Not:
Bu oyun lideri takip et oyununa çok benzer).
·
"Okula gelirken
yolda büyük bir kelebek gördüm ve bu beni çok mutlu etti” (herkes büyük bir
gülümseme ile yürür!)
·
"Ama sonra yağmur
başladı ve benim şemsiyem yoktu ve bu beni kızdırdı." (herkes yürürken
kızgın bir şekilde ve daha fazla ıslanmamak için hızlı adımlarla yürür).
·
Ormanda yürürken birden
karşıma bir ejderha çıktı ve çok korktum. (herkes korkmuş bir şekilde yürür).
·
Ejderhadan kaçarken
ayağım taşa takıldı ve aşağı doğru yuvarlandım. Dizim kanıyor. Canım çok
acıyor. (herkes canı çok yanmış ve acı çekiyormuş gibi yürür.).
3. Bir süre sonra bir ses duydum. Bu annemin sesiydi ve bana “hadi kalk
okul vakti geldi” diyordu. Oh be meğer hepsi bir rüyaymış. Rüyama çok şaşırdım.
(herkes şaşkın bir şekilde yürür).
4. Şimdi ki oyunun adı Duygu Paraşütü. (Bu oyun duygu
yürüyüşüne benzeyen bir oyundur, ya da balon şişirme oyununa da
benzetilebilir). Öğrencilere
kendilerinin bir paraşüt olduğunu hayal etmeleri söylenir.
·
Paraşüt Yavaş yavaş yukarı yükselir. Yavaş yavaş aşağı iner. Paraşüt
tekrar yukarı çıkar bu sefer çok öfkelidir. Yukarı çıkarken hem çok öfkeli
hem de çok hızlıdır. Şimdi de tekrar aşağıya iniyor ama gene çok öfkeli ve
çok hızlı.
·
Paraşüt şimdi tekrar yukarı çıkıyor ama bu sefer çok korkmuş, korkmuş
bir şekilde yukarı çıkıyor ve aşağı iniyor.
·
Paraşüt tekrar yukarı çıkıyor ama bu sefer çok mutlu. Mutlu bir şekilde
yukarı çıkıyor ve aşağı iniyor.
·
Paraşüt tekrar yukarı çıkıyor ama bu sefer çok üzgün. Üzgün bir şekilde
yukarı çıkıyor ve aşağı iniyor.
·
Paraşüt son olarak tekrar yukarı çıkıyor ama bu sefer çok mutlu. Mutlu
bir şekilde yukarı çıkıyor ve aşağı iniyor.
5. Öğretmen çocuklara birer
ayna dağıtır ve aynalarına bakmalarını ister. Aynada kendi yüzlerini incelemelerini
ister. Mutlu bir yüz yapmaları istenir.
Bu mutlu yüze aynada baksınlar. Daha sonra üzgün, korkmuş, sinirli bir yüz
yapmaları istenir.
6. Öğretmen şimdi de hep
birlikte başka bir oyun oynayacaklarını söyler. (Öğretmene not: Bu oyunun orijinal ismi Simon
der kidir. Bunun yerine öğretmen kendi ismini de kullanabilir (örneğin Mahmut
der ki, mutlu oldun).).
·
Öğrenciler bir daire içinde yürürler. Öğretmen “Mahmut der ki herkes
üzgün olsun, sevinçli olsun, telaşlı olsun, korksun” vb duyguları söyler.
Öğrencilerden de söylenen yönerge doğrultusunda hareket etmeleri istenir.
Daha sonra öğretmen diğer çocuklardan da ebe olmalarını ister. Ortaya geçen
gönüllü kendi ismiyle başlayan şöyle bir cümle kurar (Azra der ki herkes
şaşkın olsun vb.)
7. Öğretmen çocukların evden
getirdikleri plastik tabakları ya da kendi hazırladığı daire şeklindeki
kartonları kullanarak bir duygu maskesi yapacaklarını söyler. Öğrenciler
gruplara ayrılarak her gruba bir duygu verilir. Öğrencilerin de bu duygunun
maskesini yapmaları sağlanır. Maske yapımında değişik atık malzemelerden de
yararlanılabilir. Daha sonra hazırlanan bu maskeler sınıfça incelenir.
Maskelerin hakkında konuşulur. Öğrenciler sırayla istedikleri bir maskeyi
yüzlerine takarlar, diğer öğrencilerden de onun duygusunun ne olabileceğini
tahmin etmeleri istenir.
8.
Farklı müzik türlerinin
olduğu bir cd açın ve çocuklardan ortaya gelip dans etmelerini isteyin.
Kendilerini nasıl hissediyorlarsa o şekilde dans etsinler. Çocuklara bu yıl
popüler olan birkaç şarkıyı dinletebilirsiniz. Bu şarkılar sırasında
kendilerini nasıl hissettiklerini, hangi duyguların bu parçada geçtiğini
sorabilirsiniz.
9. Öğrencilerden tekrar masalarına oturmaları istenir.
Öğrenciler resim kağıtlarını ve boya kalemlerini çıkarırlar. Öğrencilere önceden
farklı müzik türlerinin olduğu ve farklı tempolarda parçaların yer aldığı bir
müzik cd’si dinletilir. Cd’deki her bir parça sırayla dinletilir ve onlara da
bu sırada müzikte kendilerini nasıl hissediyorlarsa o şekilde resim yapmaları
istenir. Örneğin, öfkeli, heyecanlı, sevinçli, üzgün, telaşlı vb.
10. Çocuklara evden
getirdikleri tüm gazete ve dergileri sınıfın ortasına yaymaları istenir. Önce
bu gazete ve dergileri incelemeleri sağlanır. Daha sonra da gazete ve
dergilerde ne gördükleri sorulur. Buralarda ne gibi haberler ve yazılar
olabileceği hakkında konuşmalar yapılır. Öğretmen bir gazeteyi alır ve bu
gazetedeki sayfa isimlerini onlara söyler (spor, ekonomi, politika, yaşam
vb:). Öğretmen daha sonra öğrencilerden bu gazete ve dergilerdeki mutlu ve sevinçli
bir insanın resmini bulmalarını ve bunu dikkatlice kesmelerini ister. Tüm
mutlu ve sevinçli yüzleri bir araya toplar ve bunları kartona öğrencilerle
birlikte yapıştırır. Sonraki aşamada öğretmen sırayla diğer duyguları da
söyler ve öğrencilerden bu duyguları gösteren resimleri kesmelerini ister. Bu
resimler de bir araya getirilerek her bir duygu ayrı bir kartona
yapıştırılır. Bu şekilde duygu kartonları hazırlanmış olur. Bu kartonlar bir
araya getirilerek duygu duvarları oluşturulur. Öğrenciler bu duvarları
incelerler ve resimler üzerine konuşurlar. Resimdeki kişi hangi duyguyu
yaşıyordur? Neden? Acaba başından ne geçmiş olabilir? Türünden sorularla
çocukların duyguların nedenleri hakkında düşünmeleri teşvik edilir.
11. Öğretmen çocukların tekrar masalara oturmalarını
ister. Çocuklardan sadece kendi duygularının resmini yapmaları istenir. Şu
anda kendilerini nasıl hissediyorlar. Bunun resmini yapsınlar. Resimleri
tamamlamaları için onlara biraz süre verin. Resimler tamamlandıktan sonra
öğrencilere hangi duygunun resmini yaptıklarını sorun. Resimde neler olup
bittiğini ikili gruplarda birbirlerine anlatmalarını sağlayın. Daha sonra bu
resimlerden bir duygu kitapçığı hazırlayın. Tüm resimler bir araya getirilir
ve öğretmen tarafından birleştirilir. Daha sonra da bu kitap elden ele
dolaştırılarak incelenir. Günün sonunda bu duygu resimleri kitapçığı sınıf
panosuna asılır ve velilerin incelemeleri sağlanır.
|
Değerlendirme
|
Öğrencilere bazen bazı insanların birden
fazla duyguyu aynı anda yaşayabileceğini söyleyin. Şöyle bir açıklama
yapabilirsiniz: Bir çocuk arkadaşları tarafından oyuna alınmadığı için
kendini yalnız hissedebilir. Kendisini oyuna almayan ve onunla oynamak istemeyenlere
kızmış olabilir. Bu durumu öğretmenine söylemek istediğinde öğretmeninin
kendisine kızacağını düşünerek korkabilir. Bir arkadaşı ona doğru geldiğinde
heyecanlanabilir” diyebilirsiniz. Sizce bu çocuğa nasıl yardım edebiliriz. Ne
yaparsak o da mutlu olabilir? Öğrencilerin görüşlerini dinleyin. Uygun
olanları taktir edin.
Aşağıdaki
soruları çocuklara sorarak onların bu durumda ne hissedebileceklerini
açıklamalarına fırsat verin.
§ Eğer arkadaşın seninle
oyuncaklarını paylaşırsa kendini nasıl hissedersin? Ona ne dersin?
§ Eğer arkadaşın seninle
oyuncaklarını paylaşmazsa, kendini nasıl hissedersin? Ona ne dersin?
§ Bir arkadaşınız size biraz önce
yaptığınız resmin çok güzel olduğunu ve bu resmi çok sevdiğini söylerse, ne
hissedersiniz? Ona ne dersiniz?
§ Eğer bir arkadaşınız biraz önce
tamamladığınız kulenizi gelip yıkarsa, kendinizi nasıl hissedersiniz? Ona ne
dersiniz?
§ Eğer birileri sana lakap takarsa
ne hissedersin? Bu durumda ne yapman gerekir?
§ Bugünkü etkinlikte neler yaptık?
§ En çok hoşuna giden ne oldu?
§ Bugün nelere üzüldün? Vb sorular
sorulabilir.
|
Aile katılımı
|
Ailelere
çocuklarıyla kendi yaşadıkları duygular hakkında konuşmaları istenir.
|
Uyarlama
|
Yorumlar
Yorum Gönder