OKULDAKİ AİLEM adlı Rehberlik, Sanat, Drama, Alan Gezisi ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

OKUL ÖNCESİ REHBERLİK PROGRAMI (2012)
ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
OKULDAKİ AİLEM
Etkinlik türü
Rehberlik, Sanat, Drama, Alan Gezisi ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 Ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı: Okula ve Çevreye Uyum
Kazanım No 4: Öğretmeni Dışındaki Okul çalışanlarını Tanır.
Kazanımın Açıklaması: Okula aidiyet duygusu geliştirmesi, kendini güvende hissetmesi, gerektiğinde yardım alması için okul çalışanlarını tanıması önemlidir. Burada öğretmeni dışında da okulda çalışanlar olduğunu fark etmesi, bu çalışanları isimleri ile olmasa da müdür, müdür yardımcısı, psikolojik danışman, bakıcı, hizmetli, memur, güvenlik görevlisi, aşçı vb. görev alan personeli tanıması beklenmektedir.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
BİLİŞSEL GELİŞİM:
Kazanım 1. Nesne/durum/olaya dikkatini verir. (Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olaya yönelik sorular sorar. Dikkatini çeken nesne/durum/olayı ayrıntılarıyla açıklar.)
Kazanım 3. Algıladıklarını hatırlar. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler.
Kazanım 10. Mekânda konumla ilgili yönergeleri uygular. (Göstergeleri: Harita ve krokiyi kullanır.)
Kazanım 13. Günlük yaşamda kullanılan sembolleri tanır. (Göstergeleri: Verilen açıklamaya uygun sembolü gösterir. Gösterilen sembolün anlamını söyler.)
DİL GELİŞİMİ:
Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar. (Göstergeleri: Sözel yönergeleri yerine getirir. Dinlediklerini/izlediklerini açıklar. Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.)
Kazanım 8. Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir. Dinlediklerini/izlediklerini başkalarına anlatır. Dinlediklerini/izlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü gibi çeşitli yollarla sergiler.)
SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM:
Kazanım 2. Ailesiyle ilgili özellikleri tanıtır. (Göstergeleri: Anne ve babasının adını, soyadını, mesleğini vb. söyler.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler. Gerektiğinde liderliği üstlenir.)
Kazanım 16. Toplumsal yaşamda bireylerin farklı rol ve görevleri olduğunu açıklar. (Göstergeleri: Toplumda farklı rol ve görevlere sahip kişiler olduğunu söyler.)

Materyaller
Öğretmenin kendi aile fotoğrafı, okulun bölümlerini gösteren bir harita ya da kroki, resim kâğıtları, boya kalemleri, canlandırmalarda kullanılacak çeşitli aksesuarlar (aşçı şapkası ve eldivenleri, plastik tabak çatallar, güvenlik görevlisinin düdüğü, müdür yardımcılarına ait dosyalar vb.
Sözcükler
Aile, sıra, aşçı, yardımcı, müdür, psikolojik danışman, güvenlik, harita, kroki

Kavramlar
Ön-arka, hızlı-yavaş
Ortam
Sınıf Ortamı ve okulun birimleri
Etkinlik Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
Öğretmen okul idaresine önceden bilgi vererek okulu öğrencilerle gezeceğini bildirmelidir. Okulda gezilecek birimlerdeki olası tehlikelere ilişkin gerekli önlemlerin alınması için okul idaresi ile işbirliği yapmalıdır.
Öğrenme Süreci
§  Öğretmen çocukların U biçiminde oturmalarını sağlar. Onlara ailelerinin kimlerden oluştuğunu sorar. Ailedeki bireylerin neler yaptıklarını, özelliklerinin neler olduğunu sorar. Gönüllü öğrencilerin konuşmasını sağlar. Cesareti olmayan öğrencileri de konuşması için destekler.
§  Daha sonra öğretmen kendi ailesinden bahseder. Ailesinin bir fotoğrafını sınıfa gösterir. Fotoğrafta yer alanların özelliklerinden bahsederek öğrencilerin dikkatini çekmeye çalışır.
§  Öğretmen daha sonra şimdi de okuldaki ailelerini tanıyacaklarını söyler. Acaba okuldaki ailemiz kimdir diye sorar? Gönüllü öğrencilerin cevaplarını alır. Daha sonra da öğrencilere “Öğretmen Çocuklar hep birlikte okulumuzun bölümlerini gezmeye gidiyoruz” der. Ama önce haritamıza bakmamız gerektiğini söyler. Daha önce hazırladığı krokiyi ya da haritayı herkesin görebileceği yere asarak okuldaki hangi birimleri gezeceklerini ve buralara gitmek için hangi yolları izleyeceklerini belirtir.daha sonra, sıra olalım şarkısını söyleyerek çocukların dikkatini çeker. Haydi sıra olalım. Nasıl sıra oluyorduk? Sıra olurken nelere dikkat ediyorduk?  diyerek şarkı eşliğinde çocukların sıra olmasını sağlar. Sıraya geçen öğrencilerle birlikte okulun bölümleri gezilir. Sıra olunurken ve okul gezilirken, öğretmen tarafından sıranın ön tarafı dur, sıranın arka tarafı hızlan, sıra yavaş ol, sıra hızlı ol, sessizlik vb yönergeler verilir. Okulun bölümleri ve işlevleri çocuklara açıklanır. Okulun içindeki semboller çocuklara gösterilir. Bunların anlamları sorulur. Doğru cevap gelmezse öğretmen tarafından gerekli açıklamalar yapılır.
§  Bakın burası Müdür odası. Müdürümüzü tanıyor muyuz? Haydi tanışalım.
§  Çocuklar burası neresi? Yemekhane değil mi? Burada ne yapıyoruz? Kimler çalışıyor?
§  Oyun salonumuza geldik. Bakın burada neler var? Burada nasıl davranmalıyız?
§  Okulumuzda kimler çalışıyor? Ne işler yapıyorlar?
§  Bakın burası müdür yardımcılarının odası.  Bu makine ne? Ne işe yarıyor? gibi sorular sorup çocukların okulun bölümleri, çalışanlar, nesnelerin işlevleri tanıtılır.
§   Böylece çocukların okulun bölümlerini tanımaları sağlanır.
§  Öğretmen sınıfa dönünce çocuklarla birlikte yaptıkları geziyi değerlendirir. Çocukların okulun bölümlerini daha iyi öğrenmeleri sağlanır.
§  Çocuklara daha sonra boş resim kâğıtları ve boya kalemleri dağıtılır. Okulda gördüklerinin resmini yapmaları istenir. Öğrencilere resimlerini tamamlamaları için süre verilir. Resimlerini bitiren öğrencilerin resimlerini sınıfla paylaşmaları sağlanır.
§  Daha sonra öğrenciler okuldaki bölümler kadar gruba ayrılır (4-5 kişilik 5 grup uygun olabilir). Her bir gruba okulun bir bölümünü düşünmeleri istenir. Burada gördüklerini canlandırmaları istenir. Örneğin bir grup mutfakta gördüklerini canlandırabilir. Öğrencilerden aşçı, aşçı yardımcısı ve diğer mutfak çalışanlarının rollerine girmeleri istenir. Acaba buralarda neler yapıyorlardır? diye sorarak öğrencilerin düşünmelerini ve bu durumu canlandırmalarını ister.
§  Bir kişi okul müdürü olarak seçilir, ayrıca müdür yardımcısı, güvenlik personeli, servis çalışanları, temizlikçiler, vb. gibi rollerin öğrenciler tarafından seçilmesi sağlanır. Öğrenciler U biçiminde oturtulur. Seçilen öğrenciler sırayla ortaya gelerek seçtikleri kişiyi canlandırırlar. O kişinin neler yaptığını anlatırlar.
§  Tüm canlandırmalar izlendikten sonra öğretmen öğrencilere teşekkür eder.
§  Öğretmen, okulu ve okulda çalışanları tanımanın önemine değinir. Okulda çalışanlarla birlikte büyük bir aile olduklarını belirtir. Bu ailede herkesin birbirini çok sevdiğini ve birbirine değer verdiğini söyler. Daha sonra öğretmen tüm öğrencileri yanına toplar, tüm okul çalışanlarını da sınıfa davet ederek toplu bir fotoğraf çekilir. Çekilen fotoğraf projeksiyon aracılığıyla öğrencilere gösterilir. Öğrencilerin bu fotoğraf hakkında ne düşündükleri sorulur. Son olarak öğrenciler okul bahçesine çıkarılır, öğrencilere bahçe tanıtılır ve bahçede öğrencilerle birlikte saklambaç oyunu oynanır.

§  Etkinlik sırasında okunabilecek sıra olalım şiiri:
Haydi, sıra olalım,
Yollara düşelim.
Sıradan çıkmadan
Okulumuzu gezelim.
Dikkatli olalım, gözlerimizi açalım,
Sorular soralım,
Anlatılanları dinleyelim.
Okuldaki ailem,
Benim güzel ailem.
Haydi sıra olalım,
yollara düşelim.
Sıradan çıkmadan
Okulumuzu tanıyalım.

Yazan: Mahmut Bektaş
Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Okulun birimleri gezilirken tehlike oluşturacak nesneler ve durumlara ilişkin gerekli önlemler önceden alınır.
Değerlendirme
Etkinlik sonunda öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinliğin değerlendirmesi yapılır.
·         Biz bu etkinlikte neler yaptık?
·         Okulun hangi bölümlerini gezdik? Bu bölümlerde kimler çalışıyordu? Ne gibi işler yapıyorlardı?
·         Siz kimin rolüne girdiniz?
·         Okuldaki aileniz hakkında ne düşünüyorsunuz?
·         Okulunuzdaki ailenizde kimler var? İsimleri neler?
·         Hangi etkinlikte daha çok keyif aldın? Neden?
·         Hangi etkinliği sevmedin? Neden?
·         Sence ailemize karşı ne gibi sorumluluklarımız vardır?
·         Ailemize sahip çıkmak için neler yapmalıyız?
·         Okuldaki ailemizi ve okulumuzu korumak için neler yapabiliriz? vb. sorular sorulabilir.
Aile katılımı
Ailelerin, çocuklarıyla birlikte okulun bölümleri hakkında sohbet etmeleri için önerilerde bulunulabilir. Ayrıca çocuklarla birlikte okul çalışanları ve yaptıkları işler canlandırılabilir.
Önerilen Diğer Etkinlikler
Bu etkinlik iki kısma ayrılarak da yapılabilir. İlk kısım okulun birimlerinin gezilmesi olabilir. Bir başka gün de okul gezildikten sonraki bölümler yapılabilir.
Uyarlama
Hiperaktivitesi olan bir çocuğun okul gezilirken öğretmenin yardımcısı olması sağlanabilir.


Yorumlar