OKULDAKİ AİLEM adlı Rehberlik, Sanat, Drama, Alan Gezisi ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
OKUL ÖNCESİ REHBERLİK PROGRAMI
(2012)
ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
OKULDAKİ
AİLEM
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik,
Sanat, Drama, Alan Gezisi ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 Ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik
Alanı: Okula ve Çevreye Uyum
Kazanım No 4:
Öğretmeni Dışındaki Okul çalışanlarını Tanır.
Kazanımın
Açıklaması:
Okula aidiyet duygusu geliştirmesi, kendini güvende hissetmesi, gerektiğinde
yardım alması için okul çalışanlarını tanıması önemlidir. Burada öğretmeni
dışında da okulda çalışanlar olduğunu fark etmesi, bu çalışanları isimleri
ile olmasa da müdür, müdür yardımcısı, psikolojik danışman, bakıcı, hizmetli,
memur, güvenlik görevlisi, aşçı vb. görev alan personeli tanıması
beklenmektedir.
|
Etkinliğin
Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
BİLİŞSEL GELİŞİM:
Kazanım 1.
Nesne/durum/olaya dikkatini verir. (Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken
nesne/durum/olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olaya yönelik
sorular sorar. Dikkatini çeken nesne/durum/olayı ayrıntılarıyla açıklar.)
Kazanım 3.
Algıladıklarını hatırlar. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayı bir
süre sonra yeniden söyler.
Kazanım 10. Mekânda konumla ilgili
yönergeleri uygular. (Göstergeleri: Harita ve krokiyi kullanır.)
Kazanım 13. Günlük yaşamda kullanılan
sembolleri tanır. (Göstergeleri:
Verilen açıklamaya uygun sembolü gösterir. Gösterilen sembolün anlamını
söyler.)
DİL GELİŞİMİ:
Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin
anlamını kavrar. (Göstergeleri: Sözel
yönergeleri yerine getirir. Dinlediklerini/izlediklerini açıklar. Dinledikleri/izledikleri
hakkında yorum yapar.)
Kazanım 8. Dinlediklerini/izlediklerini
çeşitli yollarla ifade eder. (Göstergeleri:
Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri/izledikleri
ile ilgili sorulara cevap verir. Dinlediklerini/izlediklerini başkalarına
anlatır. Dinlediklerini/izlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü gibi
çeşitli yollarla sergiler.)
SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM:
Kazanım 2.
Ailesiyle ilgili özellikleri tanıtır. (Göstergeleri:
Anne ve babasının adını, soyadını, mesleğini vb. söyler.)
Kazanım 15.
Kendine güvenir. (Göstergeleri: Grup önünde
kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler. Gerektiğinde liderliği üstlenir.)
Kazanım 16. Toplumsal
yaşamda bireylerin farklı rol ve görevleri olduğunu açıklar. (Göstergeleri: Toplumda farklı rol ve görevlere sahip kişiler
olduğunu söyler.)
|
Materyaller
|
Öğretmenin
kendi aile fotoğrafı, okulun bölümlerini gösteren bir harita ya da kroki, resim
kâğıtları, boya kalemleri, canlandırmalarda kullanılacak çeşitli aksesuarlar
(aşçı şapkası ve eldivenleri, plastik tabak çatallar, güvenlik görevlisinin
düdüğü, müdür yardımcılarına ait dosyalar vb.
|
Sözcükler
|
Aile,
sıra, aşçı, yardımcı, müdür, psikolojik danışman, güvenlik, harita, kroki
|
Kavramlar
|
Ön-arka,
hızlı-yavaş
|
Ortam
|
Sınıf
Ortamı ve okulun birimleri
|
Etkinlik
Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
|
Öğretmen
okul idaresine önceden bilgi vererek okulu öğrencilerle gezeceğini
bildirmelidir. Okulda gezilecek birimlerdeki olası tehlikelere ilişkin
gerekli önlemlerin alınması için okul idaresi ile işbirliği yapmalıdır.
|
Öğrenme Süreci
|
§
Öğretmen çocukların U biçiminde oturmalarını
sağlar. Onlara ailelerinin kimlerden oluştuğunu sorar. Ailedeki bireylerin
neler yaptıklarını, özelliklerinin neler olduğunu sorar. Gönüllü öğrencilerin
konuşmasını sağlar. Cesareti olmayan öğrencileri de konuşması için destekler.
§
Daha sonra öğretmen kendi ailesinden bahseder.
Ailesinin bir fotoğrafını sınıfa gösterir. Fotoğrafta yer alanların
özelliklerinden bahsederek öğrencilerin dikkatini çekmeye çalışır.
§
Öğretmen daha sonra şimdi de okuldaki ailelerini
tanıyacaklarını söyler. Acaba okuldaki ailemiz kimdir diye sorar? Gönüllü
öğrencilerin cevaplarını alır. Daha sonra da öğrencilere “Öğretmen Çocuklar
hep birlikte okulumuzun bölümlerini gezmeye gidiyoruz” der. Ama önce
haritamıza bakmamız gerektiğini söyler. Daha önce hazırladığı krokiyi ya da
haritayı herkesin görebileceği yere asarak okuldaki hangi birimleri
gezeceklerini ve buralara gitmek için hangi yolları izleyeceklerini
belirtir.daha sonra, sıra olalım şarkısını söyleyerek çocukların dikkatini
çeker. Haydi sıra olalım. Nasıl sıra oluyorduk? Sıra olurken nelere dikkat
ediyorduk? diyerek şarkı eşliğinde
çocukların sıra olmasını sağlar. Sıraya geçen öğrencilerle birlikte okulun
bölümleri gezilir. Sıra olunurken ve okul gezilirken, öğretmen tarafından
sıranın ön tarafı dur, sıranın arka tarafı hızlan, sıra yavaş ol, sıra hızlı
ol, sessizlik vb yönergeler verilir. Okulun bölümleri ve işlevleri çocuklara
açıklanır. Okulun içindeki semboller çocuklara gösterilir. Bunların anlamları
sorulur. Doğru cevap gelmezse öğretmen tarafından gerekli açıklamalar
yapılır.
§
Bakın burası Müdür odası. Müdürümüzü tanıyor
muyuz? Haydi tanışalım.
§
Çocuklar burası neresi? Yemekhane değil mi? Burada
ne yapıyoruz? Kimler çalışıyor?
§
Oyun salonumuza geldik. Bakın burada neler var?
Burada nasıl davranmalıyız?
§
Okulumuzda kimler çalışıyor? Ne işler yapıyorlar?
§
Bakın burası müdür yardımcılarının odası. Bu makine ne? Ne işe yarıyor? gibi sorular
sorup çocukların okulun bölümleri, çalışanlar, nesnelerin işlevleri
tanıtılır.
§
Böylece
çocukların okulun bölümlerini tanımaları sağlanır.
§
Öğretmen sınıfa dönünce çocuklarla birlikte
yaptıkları geziyi değerlendirir. Çocukların okulun bölümlerini daha iyi
öğrenmeleri sağlanır.
§
Çocuklara daha sonra boş resim kâğıtları ve boya
kalemleri dağıtılır. Okulda gördüklerinin resmini yapmaları istenir.
Öğrencilere resimlerini tamamlamaları için süre verilir. Resimlerini bitiren
öğrencilerin resimlerini sınıfla paylaşmaları sağlanır.
§
Daha sonra öğrenciler okuldaki bölümler kadar
gruba ayrılır (4-5 kişilik 5 grup uygun olabilir). Her bir gruba okulun bir
bölümünü düşünmeleri istenir. Burada gördüklerini canlandırmaları istenir.
Örneğin bir grup mutfakta gördüklerini canlandırabilir. Öğrencilerden aşçı,
aşçı yardımcısı ve diğer mutfak çalışanlarının rollerine girmeleri istenir.
Acaba buralarda neler yapıyorlardır? diye sorarak öğrencilerin düşünmelerini
ve bu durumu canlandırmalarını ister.
§
Bir kişi okul müdürü olarak seçilir, ayrıca müdür
yardımcısı, güvenlik personeli, servis çalışanları, temizlikçiler, vb. gibi
rollerin öğrenciler tarafından seçilmesi sağlanır. Öğrenciler U biçiminde
oturtulur. Seçilen öğrenciler sırayla ortaya gelerek seçtikleri kişiyi
canlandırırlar. O kişinin neler yaptığını anlatırlar.
§
Tüm canlandırmalar izlendikten sonra öğretmen
öğrencilere teşekkür eder.
§
Öğretmen, okulu ve okulda çalışanları tanımanın
önemine değinir. Okulda çalışanlarla birlikte büyük bir aile olduklarını
belirtir. Bu ailede herkesin birbirini çok sevdiğini ve birbirine değer
verdiğini söyler. Daha sonra öğretmen tüm öğrencileri yanına toplar, tüm okul
çalışanlarını da sınıfa davet ederek toplu bir fotoğraf çekilir. Çekilen
fotoğraf projeksiyon aracılığıyla öğrencilere gösterilir. Öğrencilerin bu
fotoğraf hakkında ne düşündükleri sorulur. Son olarak öğrenciler okul
bahçesine çıkarılır, öğrencilere bahçe tanıtılır ve bahçede öğrencilerle
birlikte saklambaç oyunu oynanır.
§
Etkinlik sırasında okunabilecek sıra olalım şiiri:
Haydi, sıra
olalım,
Yollara
düşelim.
Sıradan
çıkmadan
Okulumuzu
gezelim.
Dikkatli
olalım, gözlerimizi açalım,
Sorular
soralım,
Anlatılanları
dinleyelim.
Okuldaki
ailem,
Benim güzel
ailem.
Haydi sıra
olalım,
yollara
düşelim.
Sıradan
çıkmadan
Okulumuzu
tanıyalım.
Yazan: Mahmut
Bektaş
|
Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
|
Okulun
birimleri gezilirken tehlike oluşturacak nesneler ve durumlara ilişkin
gerekli önlemler önceden alınır.
|
Değerlendirme
|
Etkinlik
sonunda öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinliğin
değerlendirmesi yapılır.
·
Biz bu etkinlikte neler yaptık?
·
Okulun hangi bölümlerini gezdik? Bu
bölümlerde kimler çalışıyordu? Ne gibi işler yapıyorlardı?
·
Siz kimin rolüne girdiniz?
·
Okuldaki aileniz hakkında ne
düşünüyorsunuz?
·
Okulunuzdaki ailenizde kimler
var? İsimleri neler?
·
Hangi etkinlikte daha çok keyif
aldın? Neden?
·
Hangi etkinliği sevmedin? Neden?
·
Sence ailemize karşı ne gibi
sorumluluklarımız vardır?
·
Ailemize sahip çıkmak için neler
yapmalıyız?
·
Okuldaki ailemizi ve okulumuzu
korumak için neler yapabiliriz? vb. sorular sorulabilir.
|
Aile katılımı
|
Ailelerin,
çocuklarıyla birlikte okulun bölümleri hakkında sohbet etmeleri için
önerilerde bulunulabilir. Ayrıca çocuklarla birlikte okul çalışanları ve
yaptıkları işler canlandırılabilir.
|
Önerilen Diğer Etkinlikler
|
Bu
etkinlik iki kısma ayrılarak da yapılabilir. İlk kısım okulun birimlerinin
gezilmesi olabilir. Bir başka gün de okul gezildikten sonraki bölümler
yapılabilir.
|
Uyarlama
|
Hiperaktivitesi
olan bir çocuğun okul gezilirken öğretmenin yardımcısı olması sağlanabilir.
|
Yorumlar
Yorum Gönder