BİRLİKTE OYUN OYNAMAK NE GÜZEL ŞEY adlı Rehberlik ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
BİRLİKTE
OYUN OYNAMAK NE GÜZEL ŞEY
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik
ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik Alanı :KİŞİLER ARASI İLİŞKİLER
Kazanım No: 40 AKRANLARI İLE OYUN
OYNAMANIN ÖNEMİNİ AÇIKLAR.
Açıklaması:
Çocukların
gelişiminde etkili olan unsurlardan birisi akranları ile oyun oynaması,
paylaşımda bulunması, ortak zaman geçirmesidir. Çocukların akranları ile oyun
oynaması önemlidir. Çocukların akranları ile oyun oynamalarının önemini fark
etmeleri ve açıklamaları beklenmektedir.
Öğretmen,
akranları ile oyun oynamada zorluk yaşayan çocukları teşvik edecek grup
oyunlarına önem vermelidir. Çocuğun neden akranları ile oyun oynamak
istemediği sorgulanmalı, gerekirse rehber öğretmenle iletişime geçerek çocuğa
özellikle sosyal-duygusal gelişimlerini destekleyici çalışmalar yapılmalıdır.
Velilerin de çocukların akranları ile oyun oynayacakları vakit geçirecekleri
okul dışında da fırsatlar sunmaları konusunda yönlendirilmelidirler.
|
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012)
Kazanımları ve Göstergeleri
|
DİL GELİŞİMİ
Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin
anlamını kavrar. Göstergeleri: Sözel yönergeleri yerine getirir.
MOTOR GELİŞİM
Kazanım 1. Yer değiştirme
hareketleri yapar. (Göstergeleri: Yönergeler doğrultusunda yürür. Yönergeler
doğrultusunda koşar. Engelin üzerinden
atlar. Koşarak bir engel üzerinden atlar. Çift ayak sıçrayarak belirli mesafe
ilerler. Tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Belirlenen mesafede
yuvarlanır. Belirlenen noktadan çift ayakla ileriye doğru atlar. Öne
yuvarlanır.).
SOSYAL VE DUYGUSAL
GELİŞİM
Kazanım 7. Bir işi ya da görevi başarmak için
kendini güdüler. (Göstergeleri: Yetişkin yönlendirmesi olmadan bir işe başlar.
Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir.)
Kazanım 8. Farklılıklara saygı gösterir. (Göstergeleri: İnsanların farklı özellikleri olduğunu söyler.
Etkinliklerde farklı özellikteki çocuklarla birlikte yer alır.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri:
Kendine ait beğendiği ve beğenmediği özelliklerini söyler. Grup önünde
kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler. Gerektiğinde liderliği üstlenir.)
|
Materyaller
|
Tebeşir
ve koli bandı, üzerinde yönleri gösteren karton kağıtlar, ip ya da 2 metrelik
halat, tebeşir ya da resimli kartonlar, koruyucu minderler, kum havuzu
|
Sözcükler
|
Sürün,
emekle, zig-zag, atla, doğu, batı, kuzey, güney
|
Kavramlar
|
Sağ-sol,
ileri-geri, saat yönünde- ve tersinde,denge- yassı- dikey-paralel, tek-çift,
|
Ortam
|
Sınıf
ortamı ya da oyun alanı
|
Etkinlik Süreci (Öğrenme Süreci)
Öncesindeki Ön Hazırlık
|
Yön
gösteren karton kağıtları etkinlik salonuna ya da sınıfına 3’er metre
aralıklarla sıralayınız. Her bir karton kağıt farklı bir yönlü göstermelidir.
Karton kağıtlar aynı zamanda tren istasyonunu temsil edebilir ve siz bu
istasyonlara çeşitli adlar verebilirsiniz.
|
Öğrenme Süreci
|
Çocukların
öğretmenin etrafında bir halka oluşturması sağlanır. Çocuklara bugün çok
çeşitli oyunlar oynayacakları söylenir. Gruba en çok hangi oyunları
oynadıkları sorulur. Bu oyunları nerede ve kimlerle oynadıkları sorulur. En
sevdiği oyunu anlatması için istekli öğrencilere söz hakkı verilir. Daha
sonra da aşağıdaki oyunlar sırayla oynanır.
1.Çocuklardan
bir çember olmaları istenir. Daha önce hazırlanan yön kartonları ilgili
yerlere konulur ve çocukların dikkati bu kartonlara çekilir. Çocuklardan daha
sonra ikili sıra olmaları istenir. İkili kişilerin birbiriyle yarışacağı ve
bu yönleri takip ederek bitiş çizgisine ulaşacakları söylenir. Ama bunu
koşarak ya da yürüyerek değil sadece emekleyerek yapacakları belirtilir.
Diğer çocukların da yarışmayı izlemeleri söylenir. Daha sonra sırayla herkes
emekleyerek ve sürünerek yönleri takip etmeye çalışır.
2.
Çocuklardan yere uzatılan ipin üzerine sırasıyla çıkarak yürümelerini
isteyiniz. Bunu yaparken yere basmamaları gerektiğini hatırlatınız. İpe daire
şekli veriniz ve hareket kavramlarını kullanarak etkinliği zenginleştiriniz.
Çocukların ip üzerinde yürürken kollarını yanlara açmalarını sağlayınız.
Yürünecek ipin yumuşaklığı çocuklara dengelerini sağlamada kolaylık
sağlayacaktır. Bunun için mümkünse plastik ip tercih edebilirsiniz. İlk
olarak tek bir çocuğun ileriye doğru yürümesini isteyiniz.
3.
Daha sonra tek bir çocuğun ipin üzerinde geriye doğru yürümesini isteyiniz.
4.
Daha sonra yere birbirine paralel iki ip yerleştiriniz ve iki ip üzerinde
aynı anda iki çocuğun el ele tutuşarak yere düşmeden ileri doğru yürümelerini
isteyiniz.
5.
Birbirine paralel iki ip üzerinde aynı anda iki çocuğun el ele tutuşarak yere
düşmeden geriye doğru yürümelerini isteyiniz.
6.
Etkinlik salonuna (ya da sınıfa) bir çizgi çiziniz. Çocuklardan çizginin
hemen gerisinde durmalarını isteyiniz. İki ayağıyla aynı anda en uzak noktaya
atlamalarını söyleyiniz. Acaba sınıfta en ileri noktaya kimin ayağı değecek?
Hareket kavramlarını ya da üzerinde yönleri gösteren karton kağıtları
kullanarak etkinliği zenginleştiriniz. Atlayış yapılmadan önce dizler hafifçe
bükülerek yaylanma hareketinin yapılmasını sağlayınız.
7.
Etkinlik salonunuzun tam ortasına bir çizgi çiziniz. Çocuklardan çizgiye
kadar hafifçe koşarak gelmelerini ve beklemeden ilerideki koruyucu minderin
üzerine atlamalarını sağlayınız. Hareketli bir etkinlik olduğu için çocuklar
öncelikle sizin nasıl yaptığınızı görmek ister. Onlara güven vermek için önce
siz deneyin. Çocukların art arda gelmelerini ve ileriye doğru atlamalarını
sağlayınız.
8.
Çocuklardan çift ayakla geriye doğru atlamalarını isteyiniz.
9.
Yere bir daire çiziniz. Çocuklardan çift ayakla çizgiden geriye doğru çizilen
dairenin içine atlamalarını isteyiniz.
10.
Tüm öğrencilerin denemesine fırsat verdikten sonra öğrencilerin ellerini ve
yüzlerini yıkamalarını söyleyiniz. Susayanların su içmelerini sağlayınız.
11.
Çocuklara şimdi bir oyun oynayacakları bu oyunun isminin “yön bulma oyunu?”
olduğunu söyleyiniz ve sizi dikkatlice dinlemelerini isteyiniz. Bu oyun için
önceden hazırladığınız kuzey, güney, doğu ve batı kartonlarını salonun dört
farklı yerine ve mümkünse geniş bir kare oluşturacak şekilde yerleştiriniz.
Çocukları mümkünse beş eşit gruba bölünüz ve her grubun bir yön işaretinin
başında el ele tutuşturunuz ve onlardan ellerini asla bırakmamalarını
isteyiniz. Beşinci grubu da karenin ortasına aynı şekilde yerleştiriniz. Ve
çocukların yön isimlerini unutmalarını isteyiniz. Diğer çocukların da hem
kendi yönlerini hem de diğerlerinin yönlerini öğrenmelerini sağlayınız. Daha
sonra da çocuklara yönergeler veriniz. Örneğin kuzey-güney dediğinizde kuzey
ve güney gruplarının birbirleriyle yer değiştireceklerini ve asla ellerini
bırakmayacaklarını söyleyiniz. Ortadaki grup da diğer iki gruptan önce boşalan
bir yeri kapmaya çalışacaktır. Diğer yön işaretleriyle bu oyun sürdürülür.
12.
Çocuklara şimdi de bir başka oyun oynayacakları söylenir. Oyunun adı ise “kedi fareyi bul”dur. Bu
oyun için çocuklardan bir kedi seçilir ve ona: aramızda bir kedi var, sen ona
yaklaştığın zaman hepimiz fare gibi cik, cik” diye ses çıkaracağız.
Uzaklaşırsan hiç ses duymayacaksın, denir. Daha sonra kedinin gözleri
bağlanır ve oyuncular arasından bir fare seçilir. Kedi yavaş yavaş
arkadaşları arasında dolaşırken “cik cik” sesleri artarsa, fareye
yaklaştığını anlar ve onu bulmada güçlük çekmez. Oyuna başka kedi ve fareler
seçilerek devam edilir.
13.
Çocuklar iki gruba ayrılır (mümkünse bir tekerleme ile çocukların iki gruba
ayrılması sağlanır). Çocuklara uzun bir halatın iki ucunu tutmaları söylenir.
Ortaya bir çizgi çizilir. Kim diğer grubu çizgiye kadar çekerse oyunu o grup
kazanır.
14.
Önce oyun sadece kızlardan iki grup yapılarak devam ettirilir.
15.
Aynı oyun sadece erkeklerden iki grup yapılarak devam edilir.
16.
Aynı oyun kızlar ve erkekler ayrı gruplar yapılarak devam ettirilir.
17.
Son olarak etkinlik karışık iki grupta devam ettirilir. Öğretmen en sonunda
bugün ne güzel oyun oynadık, diyerek etkinliği bitirir.
|
Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
|
Öğretmen
etkinlik öncesinde ve etkinlik sırasında tüm güvenlik önlemlerini almalıdır.
Öğretmen
çocukların birbirlerine kötü söz söylememeleri için onları uyarmalıdır.
Oyunların
bir kazananı bir de kaybedeni olabileceği söylenmeli ve bunun sadece eğlenmek
amaçlı olduğu ifade edilmelidir.
|
Değerlendirme
|
Etkinlik
sonunda öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinliğin
değerlendirmesi yapılır.
·
Biz bugün neler yaptık?
·
Hangi oyunları oynadık?
·
Siz en çok hangi oyunu sevdiniz?
·
Hangi oyunda daha başarılı
oldunuz? Hangi oyunda zorlandınız?
·
Siz başka hangi oyunları
oynuyorsunuz?
·
Başkalarıyla oyun oynamak
hakkında ne düşünüyorsunuz?
·
Sizce başkalarıyla neden oyun
oynamalıyız? Arkadaşlarımızla oyun oynamazsak ne olur?
·
Arkadaşlarınızla Oyun oynarken ne
hissediyorsunuz?
·
Arkadaşlarımızla oyun
oynayabilmek için neler yapmalıyız?
·
Oyun oynadıktan sonra neler
yapmalıyız?
·
Televizyon ve bilgisayar oyunları
mı yoksa bugünkü gibi grup oyunlarını mı tercih ediyorsunuz?
·
Anne babanızla hangi oyunları
oynuyorsunuz?
·
Eve gittiğinizde bugün oynadığımız
oyunlardan hangilerini oynamak istersiniz?
·
Anne babalarınız kendi
çocukluklarında hangi oyunları oynamış olabilirler?
·
Kendinizi nasıl hissediyorsunuz?
vb. sorularla etkinliğin değerlendirmesi yapılır.
|
Aile katılımı
|
Ailelere
evde çocuklarıyla farklı oyunlar oynamaları söylenir.
Çocuklarını
hergün en az bir saat parka götürmelerinin ve orada yaşıtlarıyla oyun
oynamalarının çocukların gelişiminde taşıdığı önem vurgulanmalıdır.
Ailelere
kendi çocukluklarında oynadıkları bir oyunu çocuklarına anlatmaları istenir.
Çocuğun da bu oyunu sınıftaki arkadaşlarına öğretmesi sağlanabilir.
|
Önerilen Diğer Etkinlikler
|
Öğretmen
isterse başka oyunlar da oynatabilir.
Öğretmen
bir sonraki gün ya da hafta çocukların anne babalarından öğrendikleri oyunu
anlatmalarını isteyebilir. Mümkünse bu oyunlardan birini ya da birkaçını
grupça oynamaları sağlanabilir.
|
Kaynak
|
1. 3-6
yaş çocukları için Uygulamalı Hareket Eğitimi Öğretmen El Kitabı, Yard. Doç.
Dr. Mehmet İNAN, Morpa Kültür Yayınları.
2. Çocuk
Oyunları ve Şarkıları, Ruhi SEL, Kültür Bakanlığı Yayınları: 1077 Çocuk
Kitapları Dizisi: 101.
|
Yorumlar
Yorum Gönder