BİRLİKTE OYUN OYNAMAK NE GÜZEL ŞEY adlı Rehberlik ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
BİRLİKTE OYUN OYNAMAK NE GÜZEL ŞEY
Etkinlik türü
Rehberlik ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı :KİŞİLER ARASI İLİŞKİLER
Kazanım No: 40 AKRANLARI İLE OYUN OYNAMANIN ÖNEMİNİ AÇIKLAR.
Açıklaması: Çocukların gelişiminde etkili olan unsurlardan birisi akranları ile oyun oynaması, paylaşımda bulunması, ortak zaman geçirmesidir. Çocukların akranları ile oyun oynaması önemlidir. Çocukların akranları ile oyun oynamalarının önemini fark etmeleri ve açıklamaları beklenmektedir.
Öğretmen, akranları ile oyun oynamada zorluk yaşayan çocukları teşvik edecek grup oyunlarına önem vermelidir. Çocuğun neden akranları ile oyun oynamak istemediği sorgulanmalı, gerekirse rehber öğretmenle iletişime geçerek çocuğa özellikle sosyal-duygusal gelişimlerini destekleyici çalışmalar yapılmalıdır. Velilerin de çocukların akranları ile oyun oynayacakları vakit geçirecekleri okul dışında da fırsatlar sunmaları konusunda yönlendirilmelidirler.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
DİL GELİŞİMİ
Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar. Göstergeleri: Sözel yönergeleri yerine getirir.
MOTOR GELİŞİM
Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri yapar. (Göstergeleri: Yönergeler doğrultusunda yürür. Yönergeler doğrultusunda koşar.  Engelin üzerinden atlar. Koşarak bir engel üzerinden atlar. Çift ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Belirlenen mesafede yuvarlanır. Belirlenen noktadan çift ayakla ileriye doğru atlar. Öne yuvarlanır.).
SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM
Kazanım 7. Bir işi ya da görevi başarmak için kendini güdüler. (Göstergeleri: Yetişkin yönlendirmesi olmadan bir işe başlar. Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir.)
Kazanım 8. Farklılıklara saygı gösterir. (Göstergeleri: İnsanların farklı özellikleri olduğunu söyler. Etkinliklerde farklı özellikteki çocuklarla birlikte yer alır.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Kendine ait beğendiği ve beğenmediği özelliklerini söyler. Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler. Gerektiğinde liderliği üstlenir.)
Materyaller
Tebeşir ve koli bandı, üzerinde yönleri gösteren karton kağıtlar, ip ya da 2 metrelik halat, tebeşir ya da resimli kartonlar, koruyucu minderler, kum havuzu
Sözcükler
Sürün, emekle, zig-zag, atla, doğu, batı, kuzey, güney
Kavramlar
Sağ-sol, ileri-geri, saat yönünde- ve tersinde,denge- yassı- dikey-paralel, tek-çift,
Ortam
Sınıf ortamı ya da oyun alanı
Etkinlik Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
Yön gösteren karton kağıtları etkinlik salonuna ya da sınıfına 3’er metre aralıklarla sıralayınız. Her bir karton kağıt farklı bir yönlü göstermelidir. Karton kağıtlar aynı zamanda tren istasyonunu temsil edebilir ve siz bu istasyonlara çeşitli adlar verebilirsiniz.
Öğrenme Süreci
Çocukların öğretmenin etrafında bir halka oluşturması sağlanır. Çocuklara bugün çok çeşitli oyunlar oynayacakları söylenir. Gruba en çok hangi oyunları oynadıkları sorulur. Bu oyunları nerede ve kimlerle oynadıkları sorulur. En sevdiği oyunu anlatması için istekli öğrencilere söz hakkı verilir. Daha sonra da aşağıdaki oyunlar sırayla oynanır.
1.Çocuklardan bir çember olmaları istenir. Daha önce hazırlanan yön kartonları ilgili yerlere konulur ve çocukların dikkati bu kartonlara çekilir. Çocuklardan daha sonra ikili sıra olmaları istenir. İkili kişilerin birbiriyle yarışacağı ve bu yönleri takip ederek bitiş çizgisine ulaşacakları söylenir. Ama bunu koşarak ya da yürüyerek değil sadece emekleyerek yapacakları belirtilir. Diğer çocukların da yarışmayı izlemeleri söylenir. Daha sonra sırayla herkes emekleyerek ve sürünerek yönleri takip etmeye çalışır.
2. Çocuklardan yere uzatılan ipin üzerine sırasıyla çıkarak yürümelerini isteyiniz. Bunu yaparken yere basmamaları gerektiğini hatırlatınız. İpe daire şekli veriniz ve hareket kavramlarını kullanarak etkinliği zenginleştiriniz. Çocukların ip üzerinde yürürken kollarını yanlara açmalarını sağlayınız. Yürünecek ipin yumuşaklığı çocuklara dengelerini sağlamada kolaylık sağlayacaktır. Bunun için mümkünse plastik ip tercih edebilirsiniz. İlk olarak tek bir çocuğun ileriye doğru yürümesini isteyiniz.
3. Daha sonra tek bir çocuğun ipin üzerinde geriye doğru yürümesini isteyiniz.
4. Daha sonra yere birbirine paralel iki ip yerleştiriniz ve iki ip üzerinde aynı anda iki çocuğun el ele tutuşarak yere düşmeden ileri doğru yürümelerini isteyiniz.
5. Birbirine paralel iki ip üzerinde aynı anda iki çocuğun el ele tutuşarak yere düşmeden geriye doğru yürümelerini isteyiniz.
6. Etkinlik salonuna (ya da sınıfa) bir çizgi çiziniz. Çocuklardan çizginin hemen gerisinde durmalarını isteyiniz. İki ayağıyla aynı anda en uzak noktaya atlamalarını söyleyiniz. Acaba sınıfta en ileri noktaya kimin ayağı değecek? Hareket kavramlarını ya da üzerinde yönleri gösteren karton kağıtları kullanarak etkinliği zenginleştiriniz. Atlayış yapılmadan önce dizler hafifçe bükülerek yaylanma hareketinin yapılmasını sağlayınız.
7. Etkinlik salonunuzun tam ortasına bir çizgi çiziniz. Çocuklardan çizgiye kadar hafifçe koşarak gelmelerini ve beklemeden ilerideki koruyucu minderin üzerine atlamalarını sağlayınız. Hareketli bir etkinlik olduğu için çocuklar öncelikle sizin nasıl yaptığınızı görmek ister. Onlara güven vermek için önce siz deneyin. Çocukların art arda gelmelerini ve ileriye doğru atlamalarını sağlayınız.
8. Çocuklardan çift ayakla geriye doğru atlamalarını isteyiniz.
9. Yere bir daire çiziniz. Çocuklardan çift ayakla çizgiden geriye doğru çizilen dairenin içine atlamalarını isteyiniz.
10. Tüm öğrencilerin denemesine fırsat verdikten sonra öğrencilerin ellerini ve yüzlerini yıkamalarını söyleyiniz. Susayanların su içmelerini sağlayınız.
11. Çocuklara şimdi bir oyun oynayacakları bu oyunun isminin “yön bulma oyunu?” olduğunu söyleyiniz ve sizi dikkatlice dinlemelerini isteyiniz. Bu oyun için önceden hazırladığınız kuzey, güney, doğu ve batı kartonlarını salonun dört farklı yerine ve mümkünse geniş bir kare oluşturacak şekilde yerleştiriniz. Çocukları mümkünse beş eşit gruba bölünüz ve her grubun bir yön işaretinin başında el ele tutuşturunuz ve onlardan ellerini asla bırakmamalarını isteyiniz. Beşinci grubu da karenin ortasına aynı şekilde yerleştiriniz. Ve çocukların yön isimlerini unutmalarını isteyiniz. Diğer çocukların da hem kendi yönlerini hem de diğerlerinin yönlerini öğrenmelerini sağlayınız. Daha sonra da çocuklara yönergeler veriniz. Örneğin kuzey-güney dediğinizde kuzey ve güney gruplarının birbirleriyle yer değiştireceklerini ve asla ellerini bırakmayacaklarını söyleyiniz. Ortadaki grup da diğer iki gruptan önce boşalan bir yeri kapmaya çalışacaktır. Diğer yön işaretleriyle bu oyun sürdürülür.
12. Çocuklara şimdi de bir başka oyun oynayacakları söylenir.  Oyunun adı ise “kedi fareyi bul”dur. Bu oyun için çocuklardan bir kedi seçilir ve ona: aramızda bir kedi var, sen ona yaklaştığın zaman hepimiz fare gibi cik, cik” diye ses çıkaracağız. Uzaklaşırsan hiç ses duymayacaksın, denir. Daha sonra kedinin gözleri bağlanır ve oyuncular arasından bir fare seçilir. Kedi yavaş yavaş arkadaşları arasında dolaşırken “cik cik” sesleri artarsa, fareye yaklaştığını anlar ve onu bulmada güçlük çekmez. Oyuna başka kedi ve fareler seçilerek devam edilir.
13. Çocuklar iki gruba ayrılır (mümkünse bir tekerleme ile çocukların iki gruba ayrılması sağlanır). Çocuklara uzun bir halatın iki ucunu tutmaları söylenir. Ortaya bir çizgi çizilir. Kim diğer grubu çizgiye kadar çekerse oyunu o grup kazanır.
14. Önce oyun sadece kızlardan iki grup yapılarak devam ettirilir.
15. Aynı oyun sadece erkeklerden iki grup yapılarak devam edilir.
16. Aynı oyun kızlar ve erkekler ayrı gruplar yapılarak devam ettirilir.
17. Son olarak etkinlik karışık iki grupta devam ettirilir. Öğretmen en sonunda bugün ne güzel oyun oynadık, diyerek etkinliği bitirir.
Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Öğretmen etkinlik öncesinde ve etkinlik sırasında tüm güvenlik önlemlerini almalıdır.
Öğretmen çocukların birbirlerine kötü söz söylememeleri için onları uyarmalıdır.
Oyunların bir kazananı bir de kaybedeni olabileceği söylenmeli ve bunun sadece eğlenmek amaçlı olduğu ifade edilmelidir.
Değerlendirme
Etkinlik sonunda öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinliğin değerlendirmesi yapılır.
·         Biz bugün neler yaptık?
·         Hangi oyunları oynadık?
·         Siz en çok hangi oyunu sevdiniz?
·         Hangi oyunda daha başarılı oldunuz? Hangi oyunda zorlandınız?
·         Siz başka hangi oyunları oynuyorsunuz?
·         Başkalarıyla oyun oynamak hakkında ne düşünüyorsunuz?
·         Sizce başkalarıyla neden oyun oynamalıyız? Arkadaşlarımızla oyun oynamazsak ne olur?
·         Arkadaşlarınızla Oyun oynarken ne hissediyorsunuz?
·         Arkadaşlarımızla oyun oynayabilmek için neler yapmalıyız?
·         Oyun oynadıktan sonra neler yapmalıyız?
·         Televizyon ve bilgisayar oyunları mı yoksa bugünkü gibi grup oyunlarını mı tercih ediyorsunuz?
·         Anne babanızla hangi oyunları oynuyorsunuz?
·         Eve gittiğinizde bugün oynadığımız oyunlardan hangilerini oynamak istersiniz?
·         Anne babalarınız kendi çocukluklarında hangi oyunları oynamış olabilirler?
·         Kendinizi nasıl hissediyorsunuz? vb. sorularla etkinliğin değerlendirmesi yapılır.
Aile katılımı
Ailelere evde çocuklarıyla farklı oyunlar oynamaları söylenir.
Çocuklarını hergün en az bir saat parka götürmelerinin ve orada yaşıtlarıyla oyun oynamalarının çocukların gelişiminde taşıdığı önem vurgulanmalıdır.
Ailelere kendi çocukluklarında oynadıkları bir oyunu çocuklarına anlatmaları istenir. Çocuğun da bu oyunu sınıftaki arkadaşlarına öğretmesi sağlanabilir.
Önerilen Diğer Etkinlikler
Öğretmen isterse başka oyunlar da oynatabilir.
Öğretmen bir sonraki gün ya da hafta çocukların anne babalarından öğrendikleri oyunu anlatmalarını isteyebilir. Mümkünse bu oyunlardan birini ya da birkaçını grupça oynamaları sağlanabilir.
Kaynak
1.      3-6 yaş çocukları için Uygulamalı Hareket Eğitimi Öğretmen El Kitabı, Yard. Doç. Dr. Mehmet İNAN, Morpa Kültür Yayınları.
2.      Çocuk Oyunları ve Şarkıları, Ruhi SEL, Kültür Bakanlığı Yayınları: 1077 Çocuk Kitapları Dizisi: 101.


Yorumlar