"Ağlamadan Da Konuşabilirim" adlı Rehberlik, Oyun, Drama ve Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
Ağlamadan Da
Konuşabilirim
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik, Oyun,
Drama ve Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman Psikolojik
Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
|
Yeterlilik Alanı: KİŞİLER ARASI İLİŞKİLER
Kazanım
No: 49. İsteklerini
uygun yolla ifade etmenin önemini söyler.
Açıklaması: Hangi yaşta olursa olsun
istekler her zaman olacaktır. İsteklerin uygun yolla ifade edilmesi de
kişiler arası ilişkilerin niteliğini güçlendirir. Çocuklardan, isteklerini
ağlayarak ya da mızmızlanarak değil, doğru kelimeler, jest ve mimiklerle
doğru zamanda uygun kişilere dile getirmesi beklenmektedir. Çocuklarla sınıf
ortamında dramatizasyon yapılabilir.
Ayrıca anne-babaya, aile
fertlerinin de diğer birçok konuda olduğu gibi bu konuda da uygun modeller
olmasının önemi vurgulanarak gerekli yönlendirmenin yapılması gerekmektedir.
|
Etkinliğin Okul Öncesi Programı
(2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
Sosyal Duygusal
Gelişim:
Kazanım 3. Kendini yaratıcı
yollarla ifade eder. (Göstergeleri:
Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler taşıyan
ürünler oluşturur.)
Kazanım 4. Bir olay ya da
durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar. (Göstergeleri: Başkalarının
duygularını söyler. Başkalarının duygularının nedenlerini söyler.
Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler.)
Kazanım 5. Bir olay ya da
durumla ilgili olumlu/olumsuz duygularını uygun yollarla gösterir. (Göstergeleri: Olumlu/olumsuz
duygularını sözel ifadeler kullanarak açıklar.)
Kazanım 12. Değişik
ortamlardaki kurallara uyar. (Göstergeleri:
Değişik ortamlardaki kuralların belirlenmesinde düşüncesini söyler.
Kuralların gerekli olduğunu söyler. İstekleri ile kurallar çeliştiğinde
kurallara uygun davranır. Nezaket kurallarına uyar.)
Kazanım 17. Başkalarıyla
sorunlarını çözer. (Göstergeleri:
Başkaları ile sorunlarını onlarla konuşarak çözer. Gerekli zamanlarda
uzlaşmacı davranır.)
|
Materyaller
|
1. Çuval yarışı için çuvallar.
2. Her
Zaman Her İstediğimiz Olmaz. Heidi ve Daniel Howarth. TUBİTAK Popüler Bilim
Kitaplığı
3. Sinirlerine
Hakim Ol. Berta Garcia Sabates ve Armelle Modere- TUBİTAK Popüler Bilim
Kitaplığı
4. O
Kadar Kızgınım Ki!. Prof. Dr. Bengi Semerci. Yeşil Dinazor Yayınları
|
Sözcükler
|
-
|
Kavramlar
|
-
|
Ortam
|
Oyun Salonu ve Sınıf
ortamı
|
Öğrenme Süreci
|
Öğretmen
öğrencileri yanına toplar. Onlarla çuval yarışı yapacaklarını söyler.
Öğrencileri 6-8 kişilik gruplara ayırarak yarıştırır. Her grubun ilk ikisini
son turda tekrar yarıştırır. Yarışma sonrasında öğrencilerle yarış hakkında
sohbet edilir. Kazanmak için ne yaptıkları sorulur, kaybedenlere de ne
hissettikleri sorulur. Öğretmen oyunda kazanmanın da kaybetmenin de normal
olduğunu önemli olanın keyif almak olduğunu vurgular.
Öğretmen
öğrencileri yanına toplar ve onlarla birlikte isteklerimizi uygun yollarla
ifade etmek konulu bir etkinlik yapacaklarını söyler. Öğrencilere şu soruları
sorarak etkinliği başlatır:
1. İnsanlar neden ağlar?
2. Siz en çok nelere ağlıyorsunuz?
3. Anne babanız sizin istediğiniz
bir şeyi yapmadığında ya da almadığında ne yapıyorsunuz?
4. Sizce insanlar özellikle de
çocuklar isteklerini ağlayarak neden ifade ederler?
5. Siz ağladığınızda anneniz ve
babanız ne yapıyor?
Daha sonra öğrencilere şu
açıklama yapılır: Şimdi size bir video izleteceğim. Bu videoda bir çocuk var.
Onu ve onun yaptıklarını dikkatlice izleyelim. Sonra da bununla ilgili sohbet
edelim.
Öğretmen www.youtube.com isimli internet sayfasını
açar. Açılan sayfaya http://www.youtube.com/watch?v=2vIlGd6COfE bu bilgiyi yazar. Şovmen bebek
isimli video öğrencilerle birlikte izlenir. Eğer öğrenciler tekrar izlemek
isterlerse, bu video birkaç defa daha izletilebilir. İzleme sonrası
çocuklarla tekrar şu sorular ekseninde sohbet edilir:
1. Videodaki çocuk ne yapıyordu?
2. Neden kamerayı görünce
ağlıyordu?
3. Bazen isteklerimizi yapmaları
için anne babamıza sesimizi duyurmak isteriz. Bunun için de onların
duyabileceği şekilde yüksek sesle ağlarız. Sizce bu şekilde davrandığımızda
isteklerimiz olur mu?
4. Anne babamıza ve
öğretmenlerimize isteklerimizi ağlayarak değil de nasıl ifade edebiliriz?
Öğretmen aşağıdaki senaryoları
öğrencilere okur. Önce ilk senaryo öğretmen tarafından öğrencilere okunur.
Daha sonra öğretmen gönüllü öğrencilerin bu senaryoyu canlandırmalarını
ister. Canlandırmalar sonrası öğretmen sorular sorarak etkinliği sürdürür.
Daha sonra ikinci senaryo okunur, başka gönüllü öğrenciler tarafından senaryo
canlandırılır ve canlandırma sonrası sorularla etkinlik sürdürülür.
Senaryo–1:
Annesi, Nur’a markete gittiklerinde sadece
istediği bir şeyi alabileceğini söyler ve anlaşma yaparlar. Nur ile annesi
alışveriş yapmak için markete gittiklerinde Nur anlaşmaya uymaz ve ağlayarak, ısrarlı bir şekilde annesinden hem
çikolata hem de dondurma almasını
ister. Annesi dondurma ya da çikolata alabileceğini söyler…
ØNur’un
annesi neden dondurma ya da çikolata alabileceğini söylemiştir?
ØNur
ağlayarak, ısrarlı bir şekilde annesinden hem çikolata hem de dondurma
almasını istemeye devam ederse neler yaşanabilir?
ØNur’un
annesi ne hissetmiş olabilir?
ØNur
ne hissetmiş olabilir?
ØSiz
olsaydınız nasıl davranırdınız?
ØSizin
hayatınızda buna benzer yaşantılarınız oldu mu?
ØNur
isteklerini uygun bir şekilde ifade etmiş midir?
Senaryo–2:
Nur ile annesi alışveriş yapmak için markete
giderler. Nur annesine hem çikolata hem de dondurma alıp alamayacağını sorar. Annesi Nur’a Şu anda sadece
ikisinden birinin alınabileceğini diğerini de bir sonraki market alışverişini
yaptıklarında alabileceklerini söyler…
ØNur’un
annesi neden dondurma ya da çikolata alabileceğini söylemiştir?
ØNur
annesine hem çikolata hem de dondurma alıp alamayacağını sorarsa neler
yaşanabilir?
ØNur’un
annesi ne hissetmiş olabilir?
ØNur
ne hissetmiş olabilir?
ØSiz
olsaydınız nasıl davranırdınız?
ØSizin
hayatınızda buna benzer yaşantılarınız oldu mu?
ØNur
isteklerini uygun bir şekilde ifade etmiş midir?
Øİsteklerinizi
uygun olmayan yollarla ifade etme biçimi neler olabilir? Sonuçları neler
olabilir?
Øİsteklerinizi
uygun yollarla ifade etme biçimi neler olabilir? Sonuçları neler olabilir?
Öğretmen daha sonra yeterli süre kaldıysa
aşağıdaki kitaplardan birini öğrencilere okur. Kitapla ilgili sohbet edilir. Eğer
süre kalmadıysa etkinlik sonlandırılabilir. Bu durumda kitaplardan biri ya da
hepsi ertesi günlerde sırayla okunarak etkinlik pekiştirilmeye çalışılır.
Okunabilecek Kitaplar:
1. Her
Zaman Her İstediğimiz Olmaz. Heidi ve Daniel Howarth. TUBİTAK Popüler Bilim
Kitaplığı
2. Sinirlerine
Hakim Ol. Berta Garcia Sabates ve Armelle Modere- TUBİTAK Popüler Bilim Kitaplığı
3. O
Kadar Kızgınım Ki!. Prof. Dr. Bengi Semerci. Yeşil Dinazor Yayınları
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme soruları
etkinliğin içinde gösterilmiştir.
|
Aile katılımı
|
Ailelerle,
çocukları isteklerini ağlayarak ifade ettiklerinde ne hissettikleri konusunda
sohbet etmeleri istenebilir.
|
Uyarlama
|
|
NOT: BU ETKİNLİK;
EDİTÖRLÜĞÜNÜ Prof.Dr. Serdar ERKAN’IN YAPTIĞI “İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİM
KURUMLARI SINIF REHBERLİK PROGRAMI İLKÖĞRETİM ETKİNLİK ÖRNEKLERİ” KİTABININ
Sündüz BÜKEL, Didem GÜLSARAN, Cevriye GÜLEBAĞLAN, Hicran ÇETİN TARAFINDAN
HAZIRLANAN 2. SINIF – 2.ETKİNLİĞİ OLAN “İSTEME BİÇİMİM” ADLI ETKİNLİĞİ TEMEL
ALINARAK UYARLANMIŞTIR.
Yorumlar
Yorum Gönder