"Ağlamadan Da Konuşabilirim" adlı Rehberlik, Oyun, Drama ve Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
Ağlamadan Da Konuşabilirim
Etkinlik türü
Rehberlik, Oyun, Drama ve Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı: KİŞİLER ARASI İLİŞKİLER
Kazanım No: 49. İsteklerini uygun yolla ifade etmenin önemini söyler.
Açıklaması: Hangi yaşta olursa olsun istekler her zaman olacaktır. İsteklerin uygun yolla ifade edilmesi de kişiler arası ilişkilerin niteliğini güçlendirir. Çocuklardan, isteklerini ağlayarak ya da mızmızlanarak değil, doğru kelimeler, jest ve mimiklerle doğru zamanda uygun kişilere dile getirmesi beklenmektedir. Çocuklarla sınıf ortamında dramatizasyon yapılabilir.
Ayrıca anne-babaya, aile fertlerinin de diğer birçok konuda olduğu gibi bu konuda da uygun modeller olmasının önemi vurgulanarak gerekli yönlendirmenin yapılması gerekmektedir.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
Sosyal Duygusal Gelişim:

Kazanım 3. Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.)

Kazanım 4. Bir olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar. (Göstergeleri: Başkalarının duygularını söyler. Başkalarının duygularının nedenlerini söyler. Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler.)

Kazanım 5. Bir olay ya da durumla ilgili olumlu/olumsuz duygularını uygun yollarla gösterir. (Göstergeleri: Olumlu/olumsuz duygularını sözel ifadeler kullanarak açıklar.)

Kazanım 12. Değişik ortamlardaki kurallara uyar. (Göstergeleri: Değişik ortamlardaki kuralların belirlenmesinde düşüncesini söyler. Kuralların gerekli olduğunu söyler. İstekleri ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun davranır. Nezaket kurallarına uyar.)

Kazanım 17. Başkalarıyla sorunlarını çözer. (Göstergeleri: Başkaları ile sorunlarını onlarla konuşarak çözer. Gerekli zamanlarda uzlaşmacı davranır.)

Materyaller
1.      Çuval yarışı için çuvallar.
2.      Her Zaman Her İstediğimiz Olmaz. Heidi ve Daniel Howarth. TUBİTAK Popüler Bilim Kitaplığı
3.      Sinirlerine Hakim Ol. Berta Garcia Sabates ve Armelle Modere- TUBİTAK Popüler Bilim Kitaplığı
4.      O Kadar Kızgınım Ki!. Prof. Dr. Bengi Semerci. Yeşil Dinazor Yayınları
Sözcükler
-
Kavramlar
-
Ortam
Oyun Salonu ve Sınıf ortamı
Öğrenme Süreci
Öğretmen öğrencileri yanına toplar. Onlarla çuval yarışı yapacaklarını söyler. Öğrencileri 6-8 kişilik gruplara ayırarak yarıştırır. Her grubun ilk ikisini son turda tekrar yarıştırır. Yarışma sonrasında öğrencilerle yarış hakkında sohbet edilir. Kazanmak için ne yaptıkları sorulur, kaybedenlere de ne hissettikleri sorulur. Öğretmen oyunda kazanmanın da kaybetmenin de normal olduğunu önemli olanın keyif almak olduğunu vurgular.
Öğretmen öğrencileri yanına toplar ve onlarla birlikte isteklerimizi uygun yollarla ifade etmek konulu bir etkinlik yapacaklarını söyler. Öğrencilere şu soruları sorarak etkinliği başlatır:
1.      İnsanlar neden ağlar?
2.      Siz en çok nelere ağlıyorsunuz?
3.      Anne babanız sizin istediğiniz bir şeyi yapmadığında ya da almadığında ne yapıyorsunuz?
4.      Sizce insanlar özellikle de çocuklar isteklerini ağlayarak neden ifade ederler?
5.      Siz ağladığınızda anneniz ve babanız ne yapıyor?
Daha sonra öğrencilere şu açıklama yapılır: Şimdi size bir video izleteceğim. Bu videoda bir çocuk var. Onu ve onun yaptıklarını dikkatlice izleyelim. Sonra da bununla ilgili sohbet edelim.
Öğretmen www.youtube.com isimli internet sayfasını açar. Açılan sayfaya http://www.youtube.com/watch?v=2vIlGd6COfE bu bilgiyi yazar. Şovmen bebek isimli video öğrencilerle birlikte izlenir. Eğer öğrenciler tekrar izlemek isterlerse, bu video birkaç defa daha izletilebilir. İzleme sonrası çocuklarla tekrar şu sorular ekseninde sohbet edilir:
1.       Videodaki çocuk ne yapıyordu?
2.       Neden kamerayı görünce ağlıyordu?
3.       Bazen isteklerimizi yapmaları için anne babamıza sesimizi duyurmak isteriz. Bunun için de onların duyabileceği şekilde yüksek sesle ağlarız. Sizce bu şekilde davrandığımızda isteklerimiz olur mu?
4.       Anne babamıza ve öğretmenlerimize isteklerimizi ağlayarak değil de nasıl ifade edebiliriz?
Öğretmen aşağıdaki senaryoları öğrencilere okur. Önce ilk senaryo öğretmen tarafından öğrencilere okunur. Daha sonra öğretmen gönüllü öğrencilerin bu senaryoyu canlandırmalarını ister. Canlandırmalar sonrası öğretmen sorular sorarak etkinliği sürdürür. Daha sonra ikinci senaryo okunur, başka gönüllü öğrenciler tarafından senaryo canlandırılır ve canlandırma sonrası sorularla etkinlik sürdürülür.
Senaryo–1:
Annesi, Nur’a markete gittiklerinde sadece istediği bir şeyi alabileceğini söyler ve anlaşma yaparlar. Nur ile annesi alışveriş yapmak için markete gittiklerinde Nur anlaşmaya uymaz ve ağlayarak, ısrarlı bir şekilde annesinden hem çikolata hem de dondurma almasını ister. Annesi dondurma ya da çikolata alabileceğini söyler…
ØNur’un annesi neden dondurma ya da çikolata alabileceğini söylemiştir?
ØNur ağlayarak, ısrarlı bir şekilde annesinden hem çikolata hem de dondurma almasını istemeye devam ederse neler yaşanabilir?
ØNur’un annesi ne hissetmiş olabilir?
ØNur ne hissetmiş olabilir?
ØSiz olsaydınız nasıl davranırdınız?
ØSizin hayatınızda buna benzer yaşantılarınız oldu mu?
ØNur isteklerini uygun bir şekilde ifade etmiş midir?
Senaryo–2:
Nur ile annesi alışveriş yapmak için markete giderler. Nur annesine hem çikolata hem de dondurma alıp alamayacağını sorar. Annesi Nur’a Şu anda sadece ikisinden birinin alınabileceğini diğerini de bir sonraki market alışverişini yaptıklarında alabileceklerini söyler…
ØNur’un annesi neden dondurma ya da çikolata alabileceğini söylemiştir?
ØNur annesine hem çikolata hem de dondurma alıp alamayacağını sorarsa neler yaşanabilir?
ØNur’un annesi ne hissetmiş olabilir?
ØNur ne hissetmiş olabilir?
ØSiz olsaydınız nasıl davranırdınız?
ØSizin hayatınızda buna benzer yaşantılarınız oldu mu?
ØNur isteklerini uygun bir şekilde ifade etmiş midir?
Øİsteklerinizi uygun olmayan yollarla ifade etme biçimi neler olabilir? Sonuçları neler olabilir?
Øİsteklerinizi uygun yollarla ifade etme biçimi neler olabilir? Sonuçları neler olabilir?
Öğretmen daha sonra yeterli süre kaldıysa aşağıdaki kitaplardan birini öğrencilere okur. Kitapla ilgili sohbet edilir. Eğer süre kalmadıysa etkinlik sonlandırılabilir. Bu durumda kitaplardan biri ya da hepsi ertesi günlerde sırayla okunarak etkinlik pekiştirilmeye çalışılır.
Okunabilecek Kitaplar:
1.      Her Zaman Her İstediğimiz Olmaz. Heidi ve Daniel Howarth. TUBİTAK Popüler Bilim Kitaplığı
2.      Sinirlerine Hakim Ol. Berta Garcia Sabates ve Armelle Modere- TUBİTAK Popüler Bilim Kitaplığı
3.      O Kadar Kızgınım Ki!. Prof. Dr. Bengi Semerci. Yeşil Dinazor Yayınları
Değerlendirme
Değerlendirme soruları etkinliğin içinde gösterilmiştir.
Aile katılımı
Ailelerle, çocukları isteklerini ağlayarak ifade ettiklerinde ne hissettikleri konusunda sohbet etmeleri istenebilir.
Uyarlama

NOT: BU ETKİNLİK; EDİTÖRLÜĞÜNÜ Prof.Dr. Serdar ERKAN’IN YAPTIĞI “İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİM KURUMLARI SINIF REHBERLİK PROGRAMI İLKÖĞRETİM ETKİNLİK ÖRNEKLERİ” KİTABININ Sündüz BÜKEL, Didem GÜLSARAN, Cevriye GÜLEBAĞLAN, Hicran ÇETİN TARAFINDAN HAZIRLANAN 2. SINIF – 2.ETKİNLİĞİ OLAN “İSTEME BİÇİMİM” ADLI ETKİNLİĞİ TEMEL ALINARAK UYARLANMIŞTIR. 


Yorumlar