BU SINIFIN BİR ÜYESİ OLMAK ÇOK GÜZEL adlı Rehberlik ve Oyun, Okuma Yazmaya Hazırlık, Sanat, Türkçe ve Müzik ile Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
BU SINIFIN BİR ÜYESİ OLMAK ÇOK GÜZEL
Etkinlik türü
Rehberlik ve Oyun, Okuma Yazmaya Hazırlık, Sanat, Türkçe ve Müzik ile Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Rehberlik Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı : Okula ve Çevreye uyum Kazanım No: 6 Sınıfın bir üyesi olduğunu söyler.
Açıklaması: Sınıfının bir üyesi olduğunu fark ederek sınıftaki yerinin ve öneminin farkına varması, olumlu bir benlik algısı geliştirmesi beklenmektedir. Aynı zamanda okula ilişkin aidiyet duygusunu güçlendirerek eğitim ortamlarına ilişkin olumlu tutum geliştirmesi beklenmektedir.
Yeterlilik Alanı : Eğitsel gelişim Kazanım No: 13 Öğretmenin sözel/görsel yönergelerine uyar.
Açıklaması: Öğretmenin verdiği tüm görsel ve sözel yönergeleri (etkinlik, sınıf içi kurallar, öz bakım becerileri ile ilgili yönergeler vb.) takip edip uyması beklenmektedir.
Öğretmen, çocuklara yönerge verirken beden dilini etkili kullanmalıdır. Yönergeleri algılamak ve uygulamak, çocuğun gelişim özelliği ve bireysel farklılığına bağlı olarak değişebilir. Bu nedenle belirli aralıklarla yönergelere uyma çalışması yapmak yararlı olur.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
KAZANIMLAR VE GÖSTERGELERİ
Bilişsel Gelişim:
Kazanım 17. Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Göstergeleri: Bir olayın olası nedenlerini söyler. Bir olayın olası sonuçlarını söyler.
Kazanım 19. Problem durumlarına çözüm üretir. (Göstergeleri: Problemi söyler. Probleme çeşitli çözüm yolları önerir. Probleme yaratıcı çözüm yolları önerir.)
Dil Gelişimi:
Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
Kazanım 9. Sesbilgisi farkındalığı gösterir. (Göstergeleri: Sözcüklerin başlangıç seslerini söyler.)
Kazanım 11. Okuma farkındalığı gösterir. (Göstergeleri: Çevresinde bulunan yazılı materyaller hakkında konuşur. Yetişkinden kendisine kitap okumasını ister. Okumayı taklit eder.)
Kazanım 12.Yazı farkındalığı gösterir. (Göstergeleri: Çevresindeki yazıları gösterir.)
Sosyal Ve Duygusal Gelişim:
Kazanım 3. Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.)
Kazanım 8. Farklılıklara saygı gösterir. (Göstergeleri: Kendisinin farklı özellikleri olduğunu söyler. İnsanların farklı özellikleri olduğunu söyler. Etkinliklerde farklı özellikteki çocuklarla birlikte yer alır.)
Kazanım 10. Sorumluluklarını yerine getirir. (Göstergeleri: Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir. Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler.)
Materyaller
Büyük puntolarla kesilmiş harfler, çocukların isimlerinin ayrı ayrı yazıldığı kartlar, çocukların gözünü kapatmak için bir göz bağı. Resim kağıtları, boya kalemleri, müzik çalar (bilgisayar ses sistemi)
Sözcükler
üye
Kavramlar
Duygu: mutlu, Yön-mekanda Konum: ön, arka,
Ortam
Sınıf ortamı
Etkinlik Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
1.      Öğretmen tüm çocukların isimlerinin baş harflerini büyük puntolarda ayrı ayrı hazırlar.
2.      Öğretmen her bir öğrencinin ismini büyük puntolarda hazırlar ve bunları ayrı ayrı kağıtlara çıktısını alır.
3.      Çocuklarının ad ve soyadlarının yazıldığı bir isim listesi. Her bir isim ayrı ayrı kesilmiş olacak.
Öğrenme Süreci
§  Öğretmen tüm  öğrencilerin  el ele tutuşarak bir çember oluşturmalarını ister. Bu çemberin kendi sınıfları olduğunu söyler. Kendilerinin de bu sınıfın birer üyesi olduklarını vurgular. Bir ebe seçer. Ebeden çemberin ortasına geçmesini ister. Ebenin amacı çemberin dışına çıkmaktır. Çemberdekilerin de amacı onun dışarı çıkmasına izin vermemektir. Bu oyun bir süre farklı gönüllülerle oynanır. Oyunun sonunda öğretmen öğrencilerin yerlerine oturmalarını söyler.
§  Öğretmen önceden hazırladığı ve içinde çocukların isimlerinin baş harflerinin yazıldığı torbayı sınıfa getirir. Çocuklardan torbada neler olabileceğini sorar. Çocukların yanıtlarını alır. Daha sonra öğretmen torbada ne olduğunu öğrencilere açıklar.
§  Torbadan bir harf çekeceğini ve o harfle başlayan ismi olan öğrencinin hemen yanına geleceğini söyler. Örneğin öğretmen torbadan M harfini çekmişse, sınıfta ismi M harfiyle başlayan öğrenci hemen öğretmenin yanına gelir. Eğer ismi aynı harfle  başlayan iki ya da daha fazla öğrenci varsa hepsi birden öğretmenin yanına gelir. Öğretmen daha önceden büyük puntolarla hazırlamış olduğu isim kartlarını masanın üstüne yerleştirir ve yanlarına gelen öğrencilerden kendi isimlerini bulmalarını ister. İsmini bulamayan öğrenciye ipuçları verilir ve böylece kendi ismini bulması sağlanır.
§  Torbadan isminin baş harfleri okunan öğrenciler öğretmenin yanında kendi isimleri de ellerinde olacak ve sınıfça görünecek şekilde sıra olurlar.  Öğretmen önce tüm çocukların sırayla ismini okur. Daha sonra da öğrencilere bir çember oluşturmalarını ister. Çemberde iken gönüllü öğrenciyi ortaya alır. Gönüllü öğrenci arkadaşlarının ellerindeki kağıtlardan arkadaşlarının ismini okur. Diğer çocukların gönüllüyü tebrik etmeleri sağlanır. Bu uygulama çocukların yerleri değiştirilerek de yapılabilir.
§  Öğretmen şimdi de bir müzik çalacağını söyler. Öğrencilerden müzik sırasında öğretmenin yönergelerine göre hareket etmeleri gerektiğini vurgular. Öğretmen önce komutu verir, daha sonra müziği açar ve öğrencilerin komuta göre hareket etmelerini ister. Örnek komutlar şuna benzer olabilir:
§  Müzik sırasında herkes geri geri yürüsün.
§  Müzik sırasında herkes iki ayağı üstünde zıplasın.
§  Müzik sırasında herkes tek ayak üstünde zıplasın.
§  Müzik sırasında herkes kendi etrafında dönsün.
§  Müzik sırasında herkes yanındaki arkadaşının elinden tutsun ve birlikte dönsün.
§  Müzik sırasında herkes etrafa öpücük göndersin.
§  Müzik sırasında herkes arkadaşına dönüp çok güzelsin, ya da çok yakışıklısın desin.
§  Müzik sırasında herkes başka bir arkadaşına “arkadaşım olduğun için seni seviyorum” desin.
§  Müzik sırasında herkes arkadaşlarına “seninle arkadaş olmak çok güzel” desin.

§  Öğretmen bu komutlarla öğrencilerden hem kendi komutlarına göre hareket etmelerini istemiş olur hem de çocukların birbirlerine güzel sözler söylemelerini teşvik eder. Öğretmen müziği durdurur ve herkesten el ele tutuşmasını ve büyük bir çember oluşturmasını ister. Kendisi de çemberin bir parçası olur. Öğrencilere birlikte bir oyun oynayacaklarını söyler. Bu oyun için bir ebe belirleyeceklerini söyler. Ebenin ortaya geçeceğini ve onun gözlerini kapatacaklarını, bu sırada da sınıftan bir kişiyi seçeceğini söyler. Gözü kapalı olan ebenin ismi söylenen öğrenciyi gözleri kapalıyken çemberin içinde bulması gerekmektedir.  Bu oyun gönüllü öğrencilerle birkaç kez oynanabilir. İsmi söylenen öğrenciyi bulan ebe alkışlanır.

§  Öğretmen herkesten kendi ismini alıp yerine oturmasını ister. Öğretmen sırayla öğrencileri yanına çağırır ve yanına gelen öğrencinin sınıfa sırtını dönmesini ister. Diğer öğrencilerden de sırtı dönük öğrenciyle ilgili güzel şeyler söylemelerini ister. Öğretmen bu noktada çok dikkatli olmalıdır. Öğretmenin birbirlerine olumsuz sözler söylemelerini engellemelidir. Tek kuralın sadece güzel şeyler söylemek olduğunu vurgulamalıdır. Öğretmen de sırtı dönük öğrencilere güzel sözler söylemelidir. Öğretmen konuşmaya “ama, fakat, lakin, buna rağmen vb” olumsuzluk içeren sözlerle başlamamalı ya da sözlerini bu kelimelerle sürdürmemelidir. Örnek olarak “çok akıllısın ama biraz daha az yaramazlık yapsan iyi olur” gibi bir söz kesinlikle kullanmamalıdır. Bunun yerine olumlu ile başlayan ve olumlu ile biten cümleler kullanmayı tercih etmeli ve bu şekilde öğrencilere model olmalıdır. Kendisine güzel sözler söylenen öğrencinin yüzü sınıfa döndürülür ve ne hissettiği, en çok hangi sözden hoşlandığı sorulur. Bu uygulama diğer öğrencilerle de sürdürülür. Son olarak da öğretmen sırtını sınıfa döner ve öğrencilerin kendisine güzel sözler söylemelerini ister. Daha sonra da kendisi bu sözler karşısında ne hissettiğini vurgular.

§  Öğretmen öğrencilerin masalarına oturmalarını ister. Onlara çirkin ördek yavrusu masalını okur. Masal okuma sırasında masal kahramanının neler hissettiğine ilişkin sorular sorar. Daha sonra da http://www.youtube.com/watch?v=0yQnPAC9pso adresinden çirkin ördek yavrusu videosu öğrencilerle birlikte izlenir. Ördeğin neler yaşadığı üzerinde sorular sorulur.

§  Öğretmen öğrencilere birer resim kağıdı verir boya kalemlerini dağıtır. Öğretmen öğrencilerin sırayla yanına gelmesini ve torbadan bir isim çekmelerini ister. Öğrencilerin torbadan isimlerini çektikleri kişiye bir resim yapmalarını ve bu resmi ona hediye edeceklerini söyler. Öğretmen öğrenciler için rahatlatıcı bir müzik açar. (Tercihen Loreena McKennitt’in müzikleri olabilir). Bu müzik eşliğinde torbadan ismini çektikleri öğrenciyi düşünerek onu mutlu edecek bir resim yapmaları için öğrencilere süre verir.
§  Süre sonunda öğrencilerden resmini tamamlayanları sırayla yanına çağırır ve resmi ismi çekilen kişiye hediye etmesini ister. Bu sırada öğretmen, öğrencilerin birbirlerine teşekkür etmelerini ve birbirlerine sarılmalarını destekler. Son olarak herkesi yanına çağırır ve kendilerine hediye edilen resimleri havaya kaldırmalarını ve hep birlikte yaşasın demelerini ister. Bu sırada da öğretmen öğrencilerinin birkaç tane toplu fotoğrafını çeker.
§  Etkinlik değerlendirme sorularıyla devam eder.
Değerlendirme
1.      Sınıfımızın adı ne?
2.      Sınıfımızla ilgili neler düşünüyorsunuz?
3.      Üye ne demektir?
4.      Sınıfımızın üyeleri kimler?
5.      Sınıfta sizi en çok mutlu eden şeyler neler?
6.      Sınıfımızı bir şeye benzetseydiniz neye benzetirdiniz?
7.      Bu etkinlikte neler yaptık?
8.      Bu etkinlikte en beğendiğiniz şey neydi?
9.      Arkadaşınız size güzel şeyler söylediğinizde ne hissettiniz?
10.  Size nasıl bir resim yapmıştı arkadaşınız?
11.  Öğretmenin söylediklerini yapmak neden önemlidir?
12.  Öğretmenin söylediklerini yapmazsak ne olur?
13.  Kim kendi adını tahtaya yazabilir?
Vb. sorularla değerlendirme tamamlanır.
Aile katılımı
Ailelerden çocuklarıyla okul hakkında sohbet etmeleri istenir. Okulda ve sınıfta en çok ne yapmaktan hoşlandıkları sorulur.
Ayrıca çocuklarının sınıftaki arkadaşlarıyla okul sonrasında da görüşmesi için çeşitli planlamalar yapmaları istenir.
Uyarlama
Hafif düzeyde öğrenme güçlüğü olan öğrenci için: Resim etkinliği yerine bir boyama sayfasını tamamlaması ve arkadaşına hediye etmesi istenebilir.














EK 1: Çirkin Ördek Yavrusu Masalı
Bir varmış, bir yokmuş evvel zaman içinde, kalbur saman içinde uzak bir ormanın yamacında bir ördek yaşarmış. Bu ördek ,kuluçkaya oturmuş yumurtalarını bekliyormuş. yumurtaları çatlar çatlamaz sevinçle vaklayarak üzerlerinden kalkmış. O kadar memnunmuş ki;
- “Şimdi ailemin yanına dönebilirim” diyerek sevinç içinde kanatlarını çırpmış. Fakat biraz sonra bakmış ki, yumurtalardan biri sapasağlam duruyor. Biraz canı sıkılmış doğrusu.Ama yavrularının hepsi onun için çok değerli olduğundan başında beklemeye devam etmiş. Bir müddet daha üstüne oturup beklemiş ve bu son yumurta da çatlayınca içinden iri, çirkin bir ördek yavrusu çıkmış. Anne ördek bu yavruyu görünce onun çirkinliğinden biraz utanç duymuş. 
- “Neyse ki diğer yavrularım güzel,” diye düşünmüş ve artık daha fazla vakit kaybetmeden çiftliğe gitmek istediği için yavrularını peşine takarak suya girmiş. 
“Çirkin olanı hiç olmazsa iyi yüzüyor,” demiş anne ördek kendi kendine. “Öyleyse başka bir yavru ile karışmış olamaz. Belki büyüdükçe güzelleşir. Belki bir süre sonra da büyümesi durur.”
Çirkin Ördek giderek daha da büyümüş ve diğer ördeklerden daha da farklılaşmış. Çevresindeki diğer hayvanlar onu hiç rahat bırakmıyor, onunla hep ‘Çirkin Ördek’ diyerek alay ediyormuş. Kardeşleri bile vak vak edip başının etini yiyor, “Seni bir kedi kapsa da senden kurtulsak,” diyorlarmış. Tavuklar onu kovalıyor, onlara yem veren kız da ayağıyla onu ittirerek yemlerin yanından uzaklaştırıyormuş. Bizim çirkin ördek bunlara o kadr çok üzülüyormuş ki, gizli gizli ağladığı bile oluyormuş.

Çirkin Ördek yavrusu bir gün ağlaya ağlaya çitlerin üzerinden uçarak atlamış ve çiftliği iyice geride bırakıp yaban ördeklerinin yaşadığı yere gelene kadar hiç durmadan yürümüş. Fakat yaban ördekleri de onun çirkin olduğunu düşünmüşler ve onunla dostluk kurmak istememişler. Ani bizim çirkin ördek yavrusu kimselere yaranamamış ve yapayalnız ortada kalmış. Ağaç dallarıyla çitlerdeki küçük kuşlar bile onun çirkinliği karşısında kaçışıp duruyorlarmış.


Sonbahar gelmiş, ağaç yaprakları sararıp solmaya ve birer birer dökülmeye başlamış. Bir gün, güneş batarken bembeyaz tüylü, büyük ve güzel kuşlardan oluşan bir kuş sürüsü Çirkin Ördek’in tam önünden, çalıların arasından havalanmış. Uçarken dalgalanıyormuş gibi hareket eden çok zarif, uzun boyunlu kuşlarmış bunlar.Çirkin Ördek, bu kuşlara bayılmış, peşlerine takılıp bağırmaya başlamış ama onlar kocaman kanatlarını açar açmaz gökyüzünün derinliklerinde kaybolmuşlar. Çirkin Ördek ne olduklarını bilmediği bu kuşlara bayılmış. Onların peşi sıra gitmek istiyormuş.
Bir gün kanatlarının gücünü denerken aşağıda, bir derede daha önce gördüğü o beyaz tüylü kuşlardan birçoğunun yüzdüğünü görmüş. Bir an bile düşünmeden, “Aşağı iniyorum,” diye kararını vermiş. “Çirkin de olsam onların yanlarına gideceğim.” Böylece dereye, suyun üzerine inmiş. Kıyıda iki çocuk beyaz kuşlara ekmek kırıntısı atıyormuş. Çirkin Ördek’i görünce hemen annelerine, “Anne bak!” demişler. “Bir kuğu daha var orada! Bu kuğu diğerlerinden daha güzel hem de!”
Çirkin Ördek çocukların ne demek istediğini anlamamış. Beyaz kuşlar arkalarına dönüp ona bakınca utancından boynunu bükmüş. “İsterseniz siz de Çirkin Ördek diye alay edin. Umurumda değil artık!” demiş içinden. Sonra, başını kaldırırken suda ilk kez kendini görmüş. Upuzun bir boynu, bembeyaz, harika tüyleri varmış. Bu ben miyim diye uzun süre emin olamamış.
Yanına gelen diğer kuğular, ne kadar güzel olduğunu söyledikçe, ne yapacağını bilememiş. Ama artık bir kuğu olduğunu biliyormuş ve çirkin ördek yavrusu olmaktan kurtulmuş ya.. daha ne olsun .. Hayatını mutlu bir şekilde geçirmiş, artık herkes ona hayran hayran bakıyormuş.  

Kaynak: Grimm Masalları’ndan uyarlayan: http://www.masal.biz/cirkin-ordek-yavrusu-masali-29.html

Yorumlar

  1. Bu etkinliği derse gittiğim bir anaokulunda uyguladım ve oldukça eğlendik Mahmut.Başarılı bir çalışma olmuş.Diğer etkinlikleri de fırsat olursa ve iznin olursa kullanacağım...Aydın dan selamlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. MERHABA MUSTAFA HOCAM,

      ETKİNLİĞİ UYGULAMIŞ OLMANA SEVİNDİM. DİĞER ETKİNLİKLERİ DE KULLANABİLİRSİN. SADECE UYGULAMADAN SONRA BİR DEĞERLENDİRME YAZARSAN ÇOK SEVİNİRİM.

      Sil

Yorum Gönder