BU SINIFIN BİR ÜYESİ OLMAK ÇOK GÜZEL adlı Rehberlik ve Oyun, Okuma Yazmaya Hazırlık, Sanat, Türkçe ve Müzik ile Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
BU
SINIFIN BİR ÜYESİ OLMAK ÇOK GÜZEL
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik
ve Oyun, Okuma Yazmaya Hazırlık, Sanat, Türkçe ve Müzik ile Bütünleştirilmiş
Büyük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Rehberlik Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik Alanı : Okula ve Çevreye uyum Kazanım No: 6
Sınıfın bir üyesi olduğunu söyler.
Açıklaması:
Sınıfının
bir üyesi olduğunu fark ederek sınıftaki yerinin ve öneminin farkına varması,
olumlu bir benlik algısı geliştirmesi beklenmektedir. Aynı zamanda okula
ilişkin aidiyet duygusunu güçlendirerek eğitim ortamlarına ilişkin olumlu
tutum geliştirmesi beklenmektedir.
Yeterlilik
Alanı
: Eğitsel gelişim Kazanım No: 13
Öğretmenin sözel/görsel yönergelerine uyar.
Açıklaması:
Öğretmenin
verdiği tüm görsel ve sözel yönergeleri (etkinlik, sınıf içi kurallar, öz
bakım becerileri ile ilgili yönergeler vb.) takip edip uyması beklenmektedir.
Öğretmen,
çocuklara yönerge verirken beden dilini etkili kullanmalıdır. Yönergeleri
algılamak ve uygulamak, çocuğun gelişim özelliği ve bireysel farklılığına
bağlı olarak değişebilir. Bu nedenle belirli aralıklarla yönergelere uyma
çalışması yapmak yararlı olur.
|
Etkinliğin
Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
KAZANIMLAR VE
GÖSTERGELERİ
Bilişsel
Gelişim:
Kazanım 17. Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Göstergeleri:
Bir olayın olası nedenlerini söyler. Bir olayın olası sonuçlarını söyler.
Kazanım 19. Problem durumlarına çözüm üretir. (Göstergeleri:
Problemi söyler. Probleme çeşitli çözüm yolları önerir. Probleme yaratıcı
çözüm yolları önerir.)
Dil Gelişimi:
Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri:
Konuşma sırasında göz teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest
ve mimiklerini kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı
sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır.
Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve
düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
Kazanım 9. Sesbilgisi farkındalığı gösterir. (Göstergeleri:
Sözcüklerin başlangıç seslerini söyler.)
Kazanım 11. Okuma farkındalığı gösterir. (Göstergeleri:
Çevresinde bulunan yazılı materyaller hakkında konuşur. Yetişkinden kendisine
kitap okumasını ister. Okumayı taklit eder.)
Kazanım 12.Yazı farkındalığı gösterir. (Göstergeleri:
Çevresindeki yazıları gösterir.)
Sosyal Ve Duygusal Gelişim:
Kazanım 3. Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri:
Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler
taşıyan ürünler oluşturur.)
Kazanım 8. Farklılıklara saygı gösterir. (Göstergeleri:
Kendisinin farklı özellikleri olduğunu söyler. İnsanların farklı özellikleri
olduğunu söyler. Etkinliklerde farklı özellikteki çocuklarla birlikte yer
alır.)
Kazanım 10. Sorumluluklarını yerine getirir. (Göstergeleri:
Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir. Üstlendiği sorumluluğu yerine
getirir.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri:
Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini
söyler.)
|
Materyaller
|
Büyük
puntolarla kesilmiş harfler, çocukların isimlerinin ayrı ayrı yazıldığı
kartlar, çocukların gözünü kapatmak için bir göz bağı. Resim kağıtları, boya
kalemleri, müzik çalar (bilgisayar ses sistemi)
|
Sözcükler
|
üye
|
Kavramlar
|
Duygu: mutlu, Yön-mekanda Konum: ön, arka,
|
Ortam
|
Sınıf
ortamı
|
Etkinlik
Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
|
1. Öğretmen
tüm çocukların isimlerinin baş harflerini büyük puntolarda ayrı ayrı
hazırlar.
2. Öğretmen
her bir öğrencinin ismini büyük puntolarda hazırlar ve bunları ayrı ayrı
kağıtlara çıktısını alır.
3. Çocuklarının
ad ve soyadlarının yazıldığı bir isim listesi. Her bir isim ayrı ayrı
kesilmiş olacak.
|
Öğrenme Süreci
|
§ Öğretmen
tüm öğrencilerin el ele tutuşarak bir çember oluşturmalarını
ister. Bu çemberin kendi sınıfları olduğunu söyler. Kendilerinin de bu
sınıfın birer üyesi olduklarını vurgular. Bir ebe seçer. Ebeden çemberin
ortasına geçmesini ister. Ebenin amacı çemberin dışına çıkmaktır. Çemberdekilerin
de amacı onun dışarı çıkmasına izin vermemektir. Bu oyun bir süre farklı
gönüllülerle oynanır. Oyunun sonunda öğretmen öğrencilerin yerlerine
oturmalarını söyler.
§ Öğretmen
önceden hazırladığı ve içinde çocukların isimlerinin baş harflerinin
yazıldığı torbayı sınıfa getirir. Çocuklardan torbada neler olabileceğini
sorar. Çocukların yanıtlarını alır. Daha sonra öğretmen torbada ne olduğunu
öğrencilere açıklar.
§ Torbadan bir
harf çekeceğini ve o harfle başlayan ismi olan öğrencinin hemen yanına
geleceğini söyler. Örneğin öğretmen torbadan M harfini çekmişse, sınıfta ismi
M harfiyle başlayan öğrenci hemen öğretmenin yanına gelir. Eğer ismi aynı
harfle başlayan iki ya da daha fazla
öğrenci varsa hepsi birden öğretmenin yanına gelir. Öğretmen daha önceden
büyük puntolarla hazırlamış olduğu isim kartlarını masanın üstüne yerleştirir
ve yanlarına gelen öğrencilerden kendi isimlerini bulmalarını ister. İsmini
bulamayan öğrenciye ipuçları verilir ve böylece kendi ismini bulması
sağlanır.
§ Torbadan isminin
baş harfleri okunan öğrenciler öğretmenin yanında kendi isimleri de ellerinde
olacak ve sınıfça görünecek şekilde sıra olurlar. Öğretmen önce tüm çocukların sırayla ismini
okur. Daha sonra da öğrencilere bir çember oluşturmalarını ister. Çemberde
iken gönüllü öğrenciyi ortaya alır. Gönüllü öğrenci arkadaşlarının
ellerindeki kağıtlardan arkadaşlarının ismini okur. Diğer çocukların
gönüllüyü tebrik etmeleri sağlanır. Bu uygulama çocukların yerleri
değiştirilerek de yapılabilir.
§ Öğretmen şimdi
de bir müzik çalacağını söyler. Öğrencilerden müzik sırasında öğretmenin
yönergelerine göre hareket etmeleri gerektiğini vurgular. Öğretmen önce
komutu verir, daha sonra müziği açar ve öğrencilerin komuta göre hareket
etmelerini ister. Örnek komutlar şuna benzer olabilir:
§
Müzik sırasında herkes geri geri
yürüsün.
§ Müzik
sırasında herkes iki ayağı üstünde zıplasın.
§ Müzik
sırasında herkes tek ayak üstünde zıplasın.
§ Müzik
sırasında herkes kendi etrafında dönsün.
§ Müzik
sırasında herkes yanındaki arkadaşının elinden tutsun ve birlikte dönsün.
§ Müzik
sırasında herkes etrafa öpücük göndersin.
§ Müzik
sırasında herkes arkadaşına dönüp çok güzelsin, ya da çok yakışıklısın desin.
§ Müzik
sırasında herkes başka bir arkadaşına “arkadaşım olduğun için seni seviyorum”
desin.
§ Müzik
sırasında herkes arkadaşlarına “seninle arkadaş olmak çok güzel” desin.
§
Öğretmen bu komutlarla
öğrencilerden hem kendi komutlarına göre hareket etmelerini istemiş olur hem
de çocukların birbirlerine güzel sözler söylemelerini teşvik eder. Öğretmen
müziği durdurur ve herkesten el ele tutuşmasını ve büyük bir çember
oluşturmasını ister. Kendisi de çemberin bir parçası olur. Öğrencilere
birlikte bir oyun oynayacaklarını söyler. Bu oyun için bir ebe
belirleyeceklerini söyler. Ebenin ortaya geçeceğini ve onun gözlerini
kapatacaklarını, bu sırada da sınıftan bir kişiyi seçeceğini söyler. Gözü
kapalı olan ebenin ismi söylenen öğrenciyi gözleri kapalıyken çemberin içinde
bulması gerekmektedir. Bu oyun gönüllü
öğrencilerle birkaç kez oynanabilir. İsmi söylenen öğrenciyi bulan ebe
alkışlanır.
§
Öğretmen herkesten kendi ismini
alıp yerine oturmasını ister. Öğretmen sırayla öğrencileri yanına çağırır ve
yanına gelen öğrencinin sınıfa sırtını dönmesini ister. Diğer öğrencilerden
de sırtı dönük öğrenciyle ilgili güzel şeyler söylemelerini ister. Öğretmen
bu noktada çok dikkatli olmalıdır. Öğretmenin birbirlerine olumsuz sözler
söylemelerini engellemelidir. Tek kuralın sadece güzel şeyler söylemek
olduğunu vurgulamalıdır. Öğretmen de sırtı dönük öğrencilere güzel sözler söylemelidir.
Öğretmen konuşmaya “ama, fakat, lakin, buna rağmen vb” olumsuzluk içeren
sözlerle başlamamalı ya da sözlerini bu kelimelerle sürdürmemelidir. Örnek
olarak “çok akıllısın ama biraz daha az yaramazlık yapsan iyi olur” gibi bir
söz kesinlikle kullanmamalıdır. Bunun yerine olumlu ile başlayan ve olumlu
ile biten cümleler kullanmayı tercih etmeli ve bu şekilde öğrencilere model
olmalıdır. Kendisine güzel sözler söylenen öğrencinin yüzü sınıfa döndürülür
ve ne hissettiği, en çok hangi sözden hoşlandığı sorulur. Bu uygulama diğer
öğrencilerle de sürdürülür. Son olarak da öğretmen sırtını sınıfa döner ve
öğrencilerin kendisine güzel sözler söylemelerini ister. Daha sonra da
kendisi bu sözler karşısında ne hissettiğini vurgular.
§
Öğretmen öğrencilerin masalarına
oturmalarını ister. Onlara çirkin ördek yavrusu masalını okur. Masal okuma
sırasında masal kahramanının neler hissettiğine ilişkin sorular sorar. Daha
sonra da http://www.youtube.com/watch?v=0yQnPAC9pso
adresinden çirkin ördek yavrusu videosu öğrencilerle birlikte izlenir.
Ördeğin neler yaşadığı üzerinde sorular sorulur.
§
Öğretmen öğrencilere birer resim
kağıdı verir boya kalemlerini dağıtır. Öğretmen öğrencilerin sırayla yanına
gelmesini ve torbadan bir isim çekmelerini ister. Öğrencilerin torbadan
isimlerini çektikleri kişiye bir resim yapmalarını ve bu resmi ona hediye
edeceklerini söyler. Öğretmen öğrenciler için rahatlatıcı bir müzik açar.
(Tercihen Loreena McKennitt’in müzikleri
olabilir). Bu müzik eşliğinde torbadan ismini çektikleri öğrenciyi düşünerek
onu mutlu edecek bir resim yapmaları için öğrencilere süre verir.
§
Süre sonunda öğrencilerden
resmini tamamlayanları sırayla yanına çağırır ve resmi ismi çekilen kişiye
hediye etmesini ister. Bu sırada öğretmen, öğrencilerin birbirlerine teşekkür
etmelerini ve birbirlerine sarılmalarını destekler. Son olarak herkesi yanına
çağırır ve kendilerine hediye edilen resimleri havaya kaldırmalarını ve hep
birlikte yaşasın demelerini ister. Bu sırada da öğretmen öğrencilerinin
birkaç tane toplu fotoğrafını çeker.
§
Etkinlik değerlendirme
sorularıyla devam eder.
|
Değerlendirme
|
1. Sınıfımızın
adı ne?
2. Sınıfımızla
ilgili neler düşünüyorsunuz?
3. Üye
ne demektir?
4. Sınıfımızın
üyeleri kimler?
5. Sınıfta
sizi en çok mutlu eden şeyler neler?
6. Sınıfımızı
bir şeye benzetseydiniz neye benzetirdiniz?
7. Bu
etkinlikte neler yaptık?
8. Bu
etkinlikte en beğendiğiniz şey neydi?
9. Arkadaşınız
size güzel şeyler söylediğinizde ne hissettiniz?
10. Size
nasıl bir resim yapmıştı arkadaşınız?
11. Öğretmenin
söylediklerini yapmak neden önemlidir?
12. Öğretmenin
söylediklerini yapmazsak ne olur?
13. Kim
kendi adını tahtaya yazabilir?
Vb. sorularla
değerlendirme tamamlanır.
|
Aile katılımı
|
Ailelerden
çocuklarıyla okul hakkında sohbet etmeleri istenir. Okulda ve sınıfta en çok
ne yapmaktan hoşlandıkları sorulur.
Ayrıca
çocuklarının sınıftaki arkadaşlarıyla okul sonrasında da görüşmesi için
çeşitli planlamalar yapmaları istenir.
|
Uyarlama
|
Hafif
düzeyde öğrenme güçlüğü olan öğrenci için: Resim etkinliği yerine bir boyama
sayfasını tamamlaması ve arkadaşına hediye etmesi istenebilir.
|
EK 1: Çirkin Ördek Yavrusu Masalı
Bir varmış, bir yokmuş evvel zaman içinde, kalbur saman
içinde uzak bir ormanın yamacında bir ördek yaşarmış. Bu ördek ,kuluçkaya
oturmuş yumurtalarını bekliyormuş. yumurtaları çatlar çatlamaz sevinçle
vaklayarak üzerlerinden kalkmış. O kadar memnunmuş ki;
- “Şimdi ailemin yanına dönebilirim” diyerek sevinç içinde
kanatlarını çırpmış. Fakat biraz sonra bakmış ki, yumurtalardan biri sapasağlam
duruyor. Biraz canı sıkılmış doğrusu.Ama yavrularının hepsi onun için çok
değerli olduğundan başında beklemeye devam etmiş. Bir müddet daha üstüne oturup
beklemiş ve bu son yumurta da çatlayınca içinden iri, çirkin bir ördek yavrusu
çıkmış. Anne ördek bu yavruyu görünce onun çirkinliğinden biraz utanç duymuş.
- “Neyse ki diğer yavrularım güzel,” diye düşünmüş ve artık daha
fazla vakit kaybetmeden çiftliğe gitmek istediği için yavrularını peşine
takarak suya girmiş.
“Çirkin olanı hiç olmazsa iyi yüzüyor,” demiş anne ördek kendi kendine. “Öyleyse başka bir yavru ile karışmış olamaz. Belki büyüdükçe güzelleşir. Belki bir süre sonra da büyümesi durur.”
“Çirkin olanı hiç olmazsa iyi yüzüyor,” demiş anne ördek kendi kendine. “Öyleyse başka bir yavru ile karışmış olamaz. Belki büyüdükçe güzelleşir. Belki bir süre sonra da büyümesi durur.”
Çirkin Ördek giderek daha da büyümüş ve diğer ördeklerden
daha da farklılaşmış. Çevresindeki diğer hayvanlar onu hiç rahat bırakmıyor,
onunla hep ‘Çirkin Ördek’ diyerek alay ediyormuş. Kardeşleri bile vak vak edip
başının etini yiyor, “Seni bir kedi kapsa da senden kurtulsak,” diyorlarmış.
Tavuklar onu kovalıyor, onlara yem veren kız da ayağıyla onu ittirerek yemlerin
yanından uzaklaştırıyormuş. Bizim çirkin ördek bunlara o kadr çok üzülüyormuş
ki, gizli gizli ağladığı bile oluyormuş.
Çirkin Ördek yavrusu bir gün ağlaya ağlaya çitlerin üzerinden uçarak atlamış ve çiftliği iyice geride bırakıp yaban ördeklerinin yaşadığı yere gelene kadar hiç durmadan yürümüş. Fakat yaban ördekleri de onun çirkin olduğunu düşünmüşler ve onunla dostluk kurmak istememişler. Ani bizim çirkin ördek yavrusu kimselere yaranamamış ve yapayalnız ortada kalmış. Ağaç dallarıyla çitlerdeki küçük kuşlar bile onun çirkinliği karşısında kaçışıp duruyorlarmış.
Sonbahar gelmiş, ağaç yaprakları sararıp solmaya ve birer birer dökülmeye başlamış. Bir gün, güneş batarken bembeyaz tüylü, büyük ve güzel kuşlardan oluşan bir kuş sürüsü Çirkin Ördek’in tam önünden, çalıların arasından havalanmış. Uçarken dalgalanıyormuş gibi hareket eden çok zarif, uzun boyunlu kuşlarmış bunlar.Çirkin Ördek, bu kuşlara bayılmış, peşlerine takılıp bağırmaya başlamış ama onlar kocaman kanatlarını açar açmaz gökyüzünün derinliklerinde kaybolmuşlar. Çirkin Ördek ne olduklarını bilmediği bu kuşlara bayılmış. Onların peşi sıra gitmek istiyormuş.
Çirkin Ördek yavrusu bir gün ağlaya ağlaya çitlerin üzerinden uçarak atlamış ve çiftliği iyice geride bırakıp yaban ördeklerinin yaşadığı yere gelene kadar hiç durmadan yürümüş. Fakat yaban ördekleri de onun çirkin olduğunu düşünmüşler ve onunla dostluk kurmak istememişler. Ani bizim çirkin ördek yavrusu kimselere yaranamamış ve yapayalnız ortada kalmış. Ağaç dallarıyla çitlerdeki küçük kuşlar bile onun çirkinliği karşısında kaçışıp duruyorlarmış.
Sonbahar gelmiş, ağaç yaprakları sararıp solmaya ve birer birer dökülmeye başlamış. Bir gün, güneş batarken bembeyaz tüylü, büyük ve güzel kuşlardan oluşan bir kuş sürüsü Çirkin Ördek’in tam önünden, çalıların arasından havalanmış. Uçarken dalgalanıyormuş gibi hareket eden çok zarif, uzun boyunlu kuşlarmış bunlar.Çirkin Ördek, bu kuşlara bayılmış, peşlerine takılıp bağırmaya başlamış ama onlar kocaman kanatlarını açar açmaz gökyüzünün derinliklerinde kaybolmuşlar. Çirkin Ördek ne olduklarını bilmediği bu kuşlara bayılmış. Onların peşi sıra gitmek istiyormuş.
Bir gün kanatlarının gücünü denerken aşağıda, bir derede daha
önce gördüğü o beyaz tüylü kuşlardan birçoğunun yüzdüğünü görmüş. Bir an bile
düşünmeden, “Aşağı iniyorum,” diye kararını vermiş. “Çirkin de olsam onların
yanlarına gideceğim.” Böylece dereye, suyun üzerine inmiş. Kıyıda iki çocuk
beyaz kuşlara ekmek kırıntısı atıyormuş. Çirkin Ördek’i görünce hemen
annelerine, “Anne bak!” demişler. “Bir kuğu daha var orada! Bu kuğu
diğerlerinden daha güzel hem de!”
Çirkin Ördek çocukların ne demek istediğini anlamamış. Beyaz kuşlar arkalarına dönüp ona bakınca utancından boynunu bükmüş. “İsterseniz siz de Çirkin Ördek diye alay edin. Umurumda değil artık!” demiş içinden. Sonra, başını kaldırırken suda ilk kez kendini görmüş. Upuzun bir boynu, bembeyaz, harika tüyleri varmış. Bu ben miyim diye uzun süre emin olamamış.
Çirkin Ördek çocukların ne demek istediğini anlamamış. Beyaz kuşlar arkalarına dönüp ona bakınca utancından boynunu bükmüş. “İsterseniz siz de Çirkin Ördek diye alay edin. Umurumda değil artık!” demiş içinden. Sonra, başını kaldırırken suda ilk kez kendini görmüş. Upuzun bir boynu, bembeyaz, harika tüyleri varmış. Bu ben miyim diye uzun süre emin olamamış.
Yanına gelen diğer kuğular, ne kadar güzel olduğunu
söyledikçe, ne yapacağını bilememiş. Ama artık bir kuğu olduğunu biliyormuş ve
çirkin ördek yavrusu olmaktan kurtulmuş ya.. daha ne olsun .. Hayatını mutlu
bir şekilde geçirmiş, artık herkes ona hayran hayran bakıyormuş.
Bu etkinliği derse gittiğim bir anaokulunda uyguladım ve oldukça eğlendik Mahmut.Başarılı bir çalışma olmuş.Diğer etkinlikleri de fırsat olursa ve iznin olursa kullanacağım...Aydın dan selamlar..
YanıtlaSilMERHABA MUSTAFA HOCAM,
SilETKİNLİĞİ UYGULAMIŞ OLMANA SEVİNDİM. DİĞER ETKİNLİKLERİ DE KULLANABİLİRSİN. SADECE UYGULAMADAN SONRA BİR DEĞERLENDİRME YAZARSAN ÇOK SEVİNİRİM.