"DİKKATLİ OLURSAM HEM BAŞARABİLİRİM HEM DE EĞLENEBİLİRİM" adlı Rehberlik, Matematik ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
DİKKATLİ
OLURSAM HEM BAŞARABİLİRİM HEM DE EĞLENEBİLİRİM.
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik,
Matematik ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik Alanı : Eğitsel
Gelişim
Kazanım No:
23 Bir
iş yaparken dikkat toplamanın önemini söyler.
Açıklaması:
Bir
işi yaparken yoğunlaşmak, yapılan işin niteliğini belirlemede önemli bir
etkendir. Çocukların dikkatini toplayarak iş yapmanın önemli olduğunu fark
etmeleri ve bunu uygulamaya çalışmaları beklenmektedir. Örneğin; makas
kullanırken dikkatini eline, kestiği kâğıda ve makasa vererek yaptığı işe
yoğunlaşması çocuğun kâğıdı yönergeye uygun bir şekilde kesmesini
sağlayacaktır.
Ayrıca çocuğun
öğretmenin yönergelerine ve yaptığı faaliyete yoğunlaşması, faaliyetini en
iyi şekilde yapmasını sağlayacak etkenlerden biridir. Günlük yaşam ile ilgili
güvenliği tehdit eden durumlarda da dikkatini yoğunlaştırmanın önemli olduğu
ayrıca vurgulanmalıdır.
Kazanım
No: 13. Öğretmenin sözel/görsel yönergelerine uyar.
Açıklaması:
Öğretmenin
verdiği tüm görsel ve sözel yönergeleri (etkinlik, sınıf içi kurallar, öz
bakım becerileri ile ilgili yönergeler vb.) takip edip uyması beklenmektedir.
Öğretmen, çocuklara yönerge verirken beden dilini etkili kullanmalıdır.
Yönergeleri algılamak ve uygulamak, çocuğun gelişim özelliği ve bireysel
farklılığına bağlı olarak değişebilir. Bu nedenle belirli aralıklarla
yönergelere uyma çalışması yapmak yararlı olur.
|
Etkinliğin
Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
KAZANIMLAR VE
GÖSTERGELERİ
Bilişsel
Gelişim:
Kazanım 1.
Nesne/durum/olaya dikkatini verir. (Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken
nesne/durum olaya odaklanır.)
Kazanım 4.
Nesneleri sayar. (Göstergeleri:
İleriye/geriye doğru birer birer ritmik sayar. Belirtilen sayı kadar nesneyi
gösterir. Saydığı nesnelerin kaç tane olduğunu söyler. Sıra bildiren sayıyı
söyler.)
Kazanım 6.
Nesne ya da varlıkları özelliklerine göre eşleştirir. (Göstergeleri:
Nesne/varlıkları birebir eşleştirir. Nesne/varlıkları rengine, şekline göre
ayırt eder, eşleştirir. Eş nesne/varlıkları gösterir. Nesne/varlıkları
gölgeleri ya da resimleriyle eşleştirir.)
Kazanım 7.
Nesne ya da varlıkları özelliklerine göre gruplar. (Göstergeleri:
Nesne/varlıkları rengine, şekline göre gruplar.)
Kazanım 12.
Geometrik şekilleri tanır. (Göstergeleri: Gösterilen geometrik
şeklin ismini söyler.)
Sosyal ve Duygusal Gelişim:
Kazanım 7. Bir
işi ya da görevi başarmak için kendini güdüler. (Göstergeleri:
Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir.)
Kazanım 10.
Sorumluluklarını yerine getirir. (Göstergeleri: Sorumluluk almaya
istekli olduğunu gösterir. Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.)
Kazanım 15.
Kendine güvenir. (Göstergeleri:
Grup önünde kendini ifade eder.)
Motor Gelişim:
Kazanım 1. Yer
değiştirme hareketleri yapar. (Göstergeleri: Çift ayak sıçrayarak
belirli mesafe ilerler. Tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler.)
Kazanım 2.
Denge hareketleri yapar. (Göstergeleri: Ağırlığını bir noktadan diğerine
aktarır. Atlama, konma, başlama, durma ile ilgili denge hareketlerini yapar.
Tek ayak üzerinde durur. Tek ayak üzerinde sıçrar.)
Kazanım 4.
Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar. (Göstergeleri:
Nesneleri toplar. Malzemeleri keser, Kalemi doğru tutar, kalem kontrolünü
sağlar, çizgileri istenilen nitelikte çizer.)
Özbakım
Becerileri:
Kazanım 2.
Giyinme ile ilgili işleri yapar. (Göstergeleri: Giysilerini,
ayakkabılarını çıkarır, giyer, düğme açar/ kapar, ayakkabı bağcıklarını
çözer/bağlar.)
|
Materyaller
|
Torba,
önceden hazırlanmış 1-10 arası çalışma sayfaları, kağıt, kalem, makas, farklı
renklerdeki karton ya da el işi kağıtları,
|
Sözcükler
|
|
Kavramlar
|
YÖN/ MEKÂNDA
KONUM: Sağ-sol, GEOMETRİK ŞEKİL: üçgen, kare, daire, dikdörtgen,
elips, SAYI/SAYMA: 1-10 arası sayılar,
|
Ortam
|
Sınıf
ortamı
|
Öğrenme Süreci
|
§ Öğretmen çocukların
ayakkabılarını ve çoraplarını çıkarmaları ister. Daha sonra onları ikili
olarak eşleştirir. Öğretmen her bir çocuk için iki adet a4 kağıt verir.
Öğrencilerden biri her bir ayağını yerdeki kağıtlardan birinin üstüne koyar,
diğer öğrenci de elindeki kalemle arkadaşının ayağının şeklini kağıda
çıkarır. Daha sonra diğer öğrenci de arkadaşının ayaklarının şeklini kağıda
çıkarır.
§ Öğretmen de
kendi ayaklarının şeklini bir öğrenci yardımıyla kağıda çıkarır. Daha sonra
tüm öğrencilerden çoraplarını ve ayakkabılarını giymeleri ister. Öğrencilerin
masalarına oturmalarını ve makaslarını ve kalemlerini çıkarmalarını ister.
Daha sonra da ellerindeki kağıtlara ayakların içlerine kendi isimlerini
yazmalarını ister. İsmini yazamayan öğrenciye öğretmen yardımcı olur.
§ İsimler
bittikten sonra öğretmen kendi ayak şekillerini çizgilerin üzerinden giderek
taşırmadan kesmelerini ister. Bu şekilde tüm öğrencilerin kendi ayak
şekillerini kesmesi tamamlanmış olur.
§ Öğretmen
öğrencilerin sağ ve sol ayaklarını göstermelerini ister. Daha sonra
ellerindeki ayak şekillerinden hangisinin sağ hangisinin sol olduğunu nasıl
anlayabileceklerini sorar.
§ Tüm
öğrencilerin ellerindeki ayak şekillerini yere üst üste gelmeyecek şekilde
karışık konulması sağlanır. Şimdi bir oyun oynayacaklarını ve bu oyunda
yerdeki şekillere dikkatli basmaları gerektiği söylenir. Sol ayak mutlaka sol
ayağı gösteren bir şekle, sağ ayak da mutlaka sağ ayağı gösteren bir şekle
basmalıdır. Oyuna başlamadan önce öğretmen bir müzik açar ve öğrencilerden
müzik devam ettiği sürece oyuna devam etmelerini ister. Müzik durduğunda
öğretmen yanlış şekle basan öğrencilere bir ceza verilir. Bu ceza bir hayvan
taklidi yapmak olabilir. Oyun bir süre oynandıktan sonra sonraki aşamaya
geçilir.
§ Öğretmen
öğrencileri masalarda 5 farklı gruba ayırır ve her bir gruba farklı renklerde
karton ya da el işi kağıdı dağıtır. Onlardan birlikte çalışarak güzel bir iş
çıkaracaklarını söyler. 1. Gruba kırmızı, 2. Gruba sarı, 3. Gruba mavi, 4.
Gruba yeşil ve 5. Gruba da pembe renkli karton kağıtlarını dağıtır ve
onlardan çeşitli geometrik şekillerin (üçgen, kare, daire, dikdörtgen, elips)
aynısını hazırlamalarını ister. Öğretmen gruplara birer örnek verebilir ya da
şekilleri önceden grup sayısı kadar hazırlayıp masalara bırakabilir. Çocuklar
bu örneklere bakarak kendi geometrik şekillerini hazırlarlar. Her bir çocuk ayrı
ayrı 5 tane kendi masasındaki geometrik şekilden hazırlar. Hazırlama
sırasında öğretmen öğrencilere dikkatli olmalarını söyler, dikkatlerini
toplamalarının neden önemli olduğunu açıklar.
§ Öğretmen tüm
öğrencilerin şekillerini tamamlamalarından sonra şekilleri bir torbaya koyar.
Sırayla her bir öğrenci yanına gelir ve torbadan bir şekil çeker. Öğretmen,
öğrencilerden çektikleri şekli kimseye göstermemelerini ister. Daha sonra
öğretmenin komutuyla oyuna başlanır. Öğretmen, örneğin “sarı kareler ayağa
kalksın” dediğinde elinde sarı renkli karelerin olduğu kağıt olan çocuklar
ayağa kalkmalıdır. Öğretmen “kırmızı çemberler el çırpsın, mavi daireler bir
kez kendi etrafında dönsün, yeşil elipsler oldukları yere çömelsin” gibi
komutlarla öğrencilerin renklerle ve geometrik şekillerle ilgili
farkındalıklarını tazeler aynı zamanda dikkatlerini yoğunlaştırmalarını
sağlar. Bu oyun öğretmenin farklı renklerde ve farklı geometrik şeklere
ilişkin farklı komutlar verilerek bir süre sürdürülür. Öğretmen şaşıran ve
yönergelere uymayan öğrencilerin dikkatini çeker. Yönergelere uyanları tebrik
eder.
§ Öğretmen bir
kez daha tüm öğrencilerin ellerindeki şekilleri torbaya atmalarını ister.
Öğrenciler daha sonra tekrar her bir öğrenciye yeni bir kart çekmesini ister.
Aynı renkleri çeken öğrencilerin gruplar oluşturmalarını sağlar. Gönüllü bir
öğrenci kendi grubundaki öğrencilerin geometrik şeklini ve o gruptaki
çocukların ismini söyler.
§ Daha sonra da
aynı geometrik şekilleri çeken öğrencilerin grup oluşturmalarını sağlar.
Gönüllü bir öğrenci kendi grubundaki öğrencilerin renklerini ve o gruptaki
çocukların ismini söyler.
§ Öğretmen aynı
rengi çekenlerin aynı masalara geçmelerini sağlar. Her bir masada eşit sayıda
öğrenci olmasına dikkat edilir. Öğretmen gerektiğinde öğrenciden farklı bir
kağıt çekmesini de isteyerek her gruptaki öğrenci eşitliğini sağlayabilir.
§ Öğretmen
öğrenciler masalarına geçtikten sonra onlara önceden hazırladığı 1’den 10’a
kadar olan sayıları gösterir. Sırayla bu sayıları birlikte söylerler. Daha
sonra öğretmen öğrencilere üzerlerinde sayıların yazıldığı çalışma
kağıtlarını dağıtır ve bunları dikkatlice üzerlerindeki çizgileri taşırmadan
kesmelerini ister. Bu şekilde her öğrenci 1’den 10’a kadar olan sayıları
kesmiş olur.
§ Öğrenciler
kesme işlemini yaparken öğretmen de sınıfın içine büyük bir sayı merdiveni
yapar ve her bir merdiven basamağına da sırayla 1-10 arası sayıları yazar ya
da yapıştırır.
§ Her bir
öğrenciden bu kestikleri sayıları 1’den 10’a kadar elinde sıraya koymaları
istenir. Öğretmen kesme işlemi ve sıraya koyma işlemi bitince tüm sayıların
elindeki torbaya atılmasını sağlar.
§ Öğrenciler
daha sonra sırayla öğretmenin yanına gelirler ve torbadan bir sayı çekerler.
Çektikleri sayıyı kimseye göstermemeleri gerekmektedir. Öğretmen torbadan
sayı çekme işlemi bitince rastgele 1-10 arası sayılar söylemeye başlar.
Söylenen sayı kendisinde olan öğrencilerin sayı merdivenin başına gelmeleri
ve kendi sayılarına kadar tek ayaküstünde sıçramaları ve kendi sayılarına
gelince de çift ayakla merdivenin içine sıçramaları istenir. Öğrenciler
sırayla bunu denerler. Örneğin 5 sayısı olan çocuklar sırayla 5 sayısına
kadar tek ayaküstünde sıçrarlar. Son olarak da 5 sayısının içine girerek sına
el sallarlar ve şu cümleyi söylerler: “Merhaba güzel sınıfımız biz 5’iz ve
sizi selamlıyoruz.”.
§ Öğretmen bu
şekilde tüm sayıları rastgele söyler ve aynı işlemlerin yapılmasını sağlar.
§ Daha sonra
öğretmen tüm öğrencilerin sayı merdiveninde elindeki sayının sırasına girmelerini
ister. Bu şekilde sınıf içinde bir sayı treni oluşturulur ve bu sayı treni
sınıf içinde bir süre hareket eder.
|
Değerlendirme
|
Öğrenciler çember biçiminde yere
oturduktan sonra değerlendirme sorularına geçilir.
·
Bu etkinlikte hangi geometrik şekillerle
ilgili çalışma yaptık?
·
Şimdi torbadan bir şekil
çekeceğim ve sadece ismini söylediğim öğrenci bu şekli söylesin. Mahmut, bu
hangi şekil?
·
Şimdi torbadan bir sayı çekeceğim
ve sadece ismini söylediğim öğrenci bu sayıyı söylesin. Mahmut, bu kaç?
·
Kim sağ elini kaldırabilir?
·
Kim sol elini kaldırabilir. Hadi
yere uzanalım, sadece sol ayaklar havaya.
·
Şimdi de sağ ayaklar havaya.
·
Sizce bir etkinlik yaparken neden
dikkatli olmalıyız?
·
Dikkatli olmazsak neler olur?
·
Öğretmeni dinlemezsek ne olur?
·
Sizin dikkatinizi toplamak için
neler yapıyorsunuz?
·
Beni daha iyi anlayabilmek için
neler yapabilirsiniz?
·
Bu etkinlikte en sevdiğin şey
nedir?
·
Neyi yaparken zorlandın?
·
Neyi yaparken başarılı oldun?
|
Aile katılımı
|
Ailelerden
evde televizyonu kapatmaları ve dikkat toplama oyunları oynamaları
istenebilir. Örneğin papaz kimde oyunu ailece oynanabilir.
|
Uyarlama
|
Bu
etkinliğin tamamı hem DEHB olan öğrenciler için hem de hafif düzeyde öğrenme
güçlüğü olan öğrencilere uygundur. Sadece öğrencilerin bildikleri şekli ve
sayıları kesmeleri istenebilir.
|
Yorumlar
Yorum Gönder