"DİKKATLİ OLURSAM HEM BAŞARABİLİRİM HEM DE EĞLENEBİLİRİM" adlı Rehberlik, Matematik ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
DİKKATLİ OLURSAM HEM BAŞARABİLİRİM HEM DE EĞLENEBİLİRİM.
Etkinlik türü
Rehberlik, Matematik ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı : Eğitsel Gelişim
 Kazanım No: 23 Bir iş yaparken dikkat toplamanın önemini söyler.
Açıklaması: Bir işi yaparken yoğunlaşmak, yapılan işin niteliğini belirlemede önemli bir etkendir. Çocukların dikkatini toplayarak iş yapmanın önemli olduğunu fark etmeleri ve bunu uygulamaya çalışmaları beklenmektedir. Örneğin; makas kullanırken dikkatini eline, kestiği kâğıda ve makasa vererek yaptığı işe yoğunlaşması çocuğun kâğıdı yönergeye uygun bir şekilde kesmesini sağlayacaktır.
Ayrıca çocuğun öğretmenin yönergelerine ve yaptığı faaliyete yoğunlaşması, faaliyetini en iyi şekilde yapmasını sağlayacak etkenlerden biridir. Günlük yaşam ile ilgili güvenliği tehdit eden durumlarda da dikkatini yoğunlaştırmanın önemli olduğu ayrıca vurgulanmalıdır.

Kazanım No: 13. Öğretmenin sözel/görsel yönergelerine uyar.
Açıklaması: Öğretmenin verdiği tüm görsel ve sözel yönergeleri (etkinlik, sınıf içi kurallar, öz bakım becerileri ile ilgili yönergeler vb.) takip edip uyması beklenmektedir. Öğretmen, çocuklara yönerge verirken beden dilini etkili kullanmalıdır. Yönergeleri algılamak ve uygulamak, çocuğun gelişim özelliği ve bireysel farklılığına bağlı olarak değişebilir. Bu nedenle belirli aralıklarla yönergelere uyma çalışması yapmak yararlı olur.

Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
KAZANIMLAR VE GÖSTERGELERİ
Bilişsel Gelişim:
Kazanım 1. Nesne/durum/olaya dikkatini verir. (Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum olaya odaklanır.)
Kazanım 4. Nesneleri sayar. (Göstergeleri: İleriye/geriye doğru birer birer ritmik sayar. Belirtilen sayı kadar nesneyi gösterir. Saydığı nesnelerin kaç tane olduğunu söyler. Sıra bildiren sayıyı söyler.)
Kazanım 6. Nesne ya da varlıkları özelliklerine göre eşleştirir. (Göstergeleri: Nesne/varlıkları birebir eşleştirir. Nesne/varlıkları rengine, şekline göre ayırt eder, eşleştirir. Eş nesne/varlıkları gösterir. Nesne/varlıkları gölgeleri ya da resimleriyle eşleştirir.)
Kazanım 7. Nesne ya da varlıkları özelliklerine göre gruplar. (Göstergeleri: Nesne/varlıkları rengine, şekline göre gruplar.)
Kazanım 12. Geometrik şekilleri tanır. (Göstergeleri: Gösterilen geometrik şeklin ismini söyler.)

Sosyal ve Duygusal Gelişim:
Kazanım 7. Bir işi ya da görevi başarmak için kendini güdüler. (Göstergeleri: Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir.)
Kazanım 10. Sorumluluklarını yerine getirir. (Göstergeleri: Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir. Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Grup önünde kendini ifade eder.)

Motor Gelişim:
Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri yapar. (Göstergeleri: Çift ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler.)
Kazanım 2. Denge hareketleri yapar. (Göstergeleri: Ağırlığını bir noktadan diğerine aktarır. Atlama, konma, başlama, durma ile ilgili denge hareketlerini yapar. Tek ayak üzerinde durur. Tek ayak üzerinde sıçrar.)
Kazanım 4. Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar. (Göstergeleri: Nesneleri toplar. Malzemeleri keser, Kalemi doğru tutar, kalem kontrolünü sağlar, çizgileri istenilen nitelikte çizer.)
Özbakım Becerileri:
Kazanım 2. Giyinme ile ilgili işleri yapar. (Göstergeleri: Giysilerini, ayakkabılarını çıkarır, giyer, düğme açar/ kapar, ayakkabı bağcıklarını çözer/bağlar.)

Materyaller
Torba, önceden hazırlanmış 1-10 arası çalışma sayfaları, kağıt, kalem, makas, farklı renklerdeki karton ya da el işi kağıtları,
Sözcükler

Kavramlar
YÖN/  MEKÂNDA KONUM: Sağ-sol, GEOMETRİK ŞEKİL: üçgen, kare, daire, dikdörtgen, elips, SAYI/SAYMA: 1-10 arası sayılar,
Ortam
Sınıf ortamı
Öğrenme Süreci
§  Öğretmen çocukların ayakkabılarını ve çoraplarını çıkarmaları ister. Daha sonra onları ikili olarak eşleştirir. Öğretmen her bir çocuk için iki adet a4 kağıt verir. Öğrencilerden biri her bir ayağını yerdeki kağıtlardan birinin üstüne koyar, diğer öğrenci de elindeki kalemle arkadaşının ayağının şeklini kağıda çıkarır. Daha sonra diğer öğrenci de arkadaşının ayaklarının şeklini kağıda çıkarır.
§  Öğretmen de kendi ayaklarının şeklini bir öğrenci yardımıyla kağıda çıkarır. Daha sonra tüm öğrencilerden çoraplarını ve ayakkabılarını giymeleri ister. Öğrencilerin masalarına oturmalarını ve makaslarını ve kalemlerini çıkarmalarını ister. Daha sonra da ellerindeki kağıtlara ayakların içlerine kendi isimlerini yazmalarını ister. İsmini yazamayan öğrenciye öğretmen yardımcı olur.
§  İsimler bittikten sonra öğretmen kendi ayak şekillerini çizgilerin üzerinden giderek taşırmadan kesmelerini ister. Bu şekilde tüm öğrencilerin kendi ayak şekillerini kesmesi tamamlanmış olur.
§  Öğretmen öğrencilerin sağ ve sol ayaklarını göstermelerini ister. Daha sonra ellerindeki ayak şekillerinden hangisinin sağ hangisinin sol olduğunu nasıl anlayabileceklerini sorar.
§  Tüm öğrencilerin ellerindeki ayak şekillerini yere üst üste gelmeyecek şekilde karışık konulması sağlanır. Şimdi bir oyun oynayacaklarını ve bu oyunda yerdeki şekillere dikkatli basmaları gerektiği söylenir. Sol ayak mutlaka sol ayağı gösteren bir şekle, sağ ayak da mutlaka sağ ayağı gösteren bir şekle basmalıdır. Oyuna başlamadan önce öğretmen bir müzik açar ve öğrencilerden müzik devam ettiği sürece oyuna devam etmelerini ister. Müzik durduğunda öğretmen yanlış şekle basan öğrencilere bir ceza verilir. Bu ceza bir hayvan taklidi yapmak olabilir. Oyun bir süre oynandıktan sonra sonraki aşamaya geçilir.
§  Öğretmen öğrencileri masalarda 5 farklı gruba ayırır ve her bir gruba farklı renklerde karton ya da el işi kağıdı dağıtır. Onlardan birlikte çalışarak güzel bir iş çıkaracaklarını söyler. 1. Gruba kırmızı, 2. Gruba sarı, 3. Gruba mavi, 4. Gruba yeşil ve 5. Gruba da pembe renkli karton kağıtlarını dağıtır ve onlardan çeşitli geometrik şekillerin (üçgen, kare, daire, dikdörtgen, elips) aynısını hazırlamalarını ister. Öğretmen gruplara birer örnek verebilir ya da şekilleri önceden grup sayısı kadar hazırlayıp masalara bırakabilir. Çocuklar bu örneklere bakarak kendi geometrik şekillerini hazırlarlar. Her bir çocuk ayrı ayrı 5 tane kendi masasındaki geometrik şekilden hazırlar. Hazırlama sırasında öğretmen öğrencilere dikkatli olmalarını söyler, dikkatlerini toplamalarının neden önemli olduğunu açıklar.
§  Öğretmen tüm öğrencilerin şekillerini tamamlamalarından sonra şekilleri bir torbaya koyar. Sırayla her bir öğrenci yanına gelir ve torbadan bir şekil çeker. Öğretmen, öğrencilerden çektikleri şekli kimseye göstermemelerini ister. Daha sonra öğretmenin komutuyla oyuna başlanır. Öğretmen, örneğin “sarı kareler ayağa kalksın” dediğinde elinde sarı renkli karelerin olduğu kağıt olan çocuklar ayağa kalkmalıdır. Öğretmen “kırmızı çemberler el çırpsın, mavi daireler bir kez kendi etrafında dönsün, yeşil elipsler oldukları yere çömelsin” gibi komutlarla öğrencilerin renklerle ve geometrik şekillerle ilgili farkındalıklarını tazeler aynı zamanda dikkatlerini yoğunlaştırmalarını sağlar. Bu oyun öğretmenin farklı renklerde ve farklı geometrik şeklere ilişkin farklı komutlar verilerek bir süre sürdürülür. Öğretmen şaşıran ve yönergelere uymayan öğrencilerin dikkatini çeker. Yönergelere uyanları tebrik eder.
§  Öğretmen bir kez daha tüm öğrencilerin ellerindeki şekilleri torbaya atmalarını ister. Öğrenciler daha sonra tekrar her bir öğrenciye yeni bir kart çekmesini ister. Aynı renkleri çeken öğrencilerin gruplar oluşturmalarını sağlar. Gönüllü bir öğrenci kendi grubundaki öğrencilerin geometrik şeklini ve o gruptaki çocukların ismini söyler.
§  Daha sonra da aynı geometrik şekilleri çeken öğrencilerin grup oluşturmalarını sağlar. Gönüllü bir öğrenci kendi grubundaki öğrencilerin renklerini ve o gruptaki çocukların ismini söyler.
§  Öğretmen aynı rengi çekenlerin aynı masalara geçmelerini sağlar. Her bir masada eşit sayıda öğrenci olmasına dikkat edilir. Öğretmen gerektiğinde öğrenciden farklı bir kağıt çekmesini de isteyerek her gruptaki öğrenci eşitliğini sağlayabilir.
§  Öğretmen öğrenciler masalarına geçtikten sonra onlara önceden hazırladığı 1’den 10’a kadar olan sayıları gösterir. Sırayla bu sayıları birlikte söylerler. Daha sonra öğretmen öğrencilere üzerlerinde sayıların yazıldığı çalışma kağıtlarını dağıtır ve bunları dikkatlice üzerlerindeki çizgileri taşırmadan kesmelerini ister. Bu şekilde her öğrenci 1’den 10’a kadar olan sayıları kesmiş olur.
§  Öğrenciler kesme işlemini yaparken öğretmen de sınıfın içine büyük bir sayı merdiveni yapar ve her bir merdiven basamağına da sırayla 1-10 arası sayıları yazar ya da yapıştırır.
§  Her bir öğrenciden bu kestikleri sayıları 1’den 10’a kadar elinde sıraya koymaları istenir. Öğretmen kesme işlemi ve sıraya koyma işlemi bitince tüm sayıların elindeki torbaya atılmasını sağlar.
§  Öğrenciler daha sonra sırayla öğretmenin yanına gelirler ve torbadan bir sayı çekerler. Çektikleri sayıyı kimseye göstermemeleri gerekmektedir. Öğretmen torbadan sayı çekme işlemi bitince rastgele 1-10 arası sayılar söylemeye başlar. Söylenen sayı kendisinde olan öğrencilerin sayı merdivenin başına gelmeleri ve kendi sayılarına kadar tek ayaküstünde sıçramaları ve kendi sayılarına gelince de çift ayakla merdivenin içine sıçramaları istenir. Öğrenciler sırayla bunu denerler. Örneğin 5 sayısı olan çocuklar sırayla 5 sayısına kadar tek ayaküstünde sıçrarlar. Son olarak da 5 sayısının içine girerek sına el sallarlar ve şu cümleyi söylerler: “Merhaba güzel sınıfımız biz 5’iz ve sizi selamlıyoruz.”.
§  Öğretmen bu şekilde tüm sayıları rastgele söyler ve aynı işlemlerin yapılmasını sağlar.
§  Daha sonra öğretmen tüm öğrencilerin sayı merdiveninde elindeki sayının sırasına girmelerini ister. Bu şekilde sınıf içinde bir sayı treni oluşturulur ve bu sayı treni sınıf içinde bir süre hareket eder.
Değerlendirme
Öğrenciler çember biçiminde yere oturduktan sonra değerlendirme sorularına geçilir.
·         Bu etkinlikte hangi geometrik şekillerle ilgili çalışma yaptık?
·         Şimdi torbadan bir şekil çekeceğim ve sadece ismini söylediğim öğrenci bu şekli söylesin. Mahmut, bu hangi şekil?
·         Şimdi torbadan bir sayı çekeceğim ve sadece ismini söylediğim öğrenci bu sayıyı söylesin. Mahmut, bu kaç?
·         Kim sağ elini kaldırabilir?
·         Kim sol elini kaldırabilir. Hadi yere uzanalım, sadece sol ayaklar havaya.
·         Şimdi de sağ ayaklar havaya.
·         Sizce bir etkinlik yaparken neden dikkatli olmalıyız?
·         Dikkatli olmazsak neler olur?
·         Öğretmeni dinlemezsek ne olur?
·         Sizin dikkatinizi toplamak için neler yapıyorsunuz?
·         Beni daha iyi anlayabilmek için neler yapabilirsiniz?
·         Bu etkinlikte en sevdiğin şey nedir?
·         Neyi yaparken zorlandın?
·         Neyi yaparken başarılı oldun?
Aile katılımı
Ailelerden evde televizyonu kapatmaları ve dikkat toplama oyunları oynamaları istenebilir. Örneğin papaz kimde oyunu ailece oynanabilir.
Uyarlama
Bu etkinliğin tamamı hem DEHB olan öğrenciler için hem de hafif düzeyde öğrenme güçlüğü olan öğrencilere uygundur. Sadece öğrencilerin bildikleri şekli ve sayıları kesmeleri istenebilir.


Yorumlar