"BEN YARDIMSEVER BİR İNSANIM VE ZOR DURUMDAKİLERE YARDIM EDERİM" adlı Rehberlik, Oyun, Drama ve Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
BEN YARDIMSEVER BİR İNSANIM VE ZOR DURUMDAKİLERE YARDIM EDERİM
Etkinlik türü
Rehberlik, Oyun, Drama ve Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı: KİŞİLER ARASI İLİŞKİLER
Kazanım No: 35. Başkalarına yardım etmenin önemini söyler.
Kazanımın Açıklaması: Yardım etmek bireylerin insani duygularının göstergelerinden birisidir. Yardım etmenin, paylaşmanın vb. davranışların önemini fark etmesi ve bunu yaşamında uygulaması beklenmektedir. Öğretmenler sınıf ve okul içinde yardımlaşma becerilerini geliştirmeye yönelik fırsatlar sunmalıdır. Bu tarz davranışlarda bulunan çocuklara davranışları ile ilgili olumlu geri bildirimler verilmeli ve davranış pekiştirilmelidir.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
Bilişsel Gelişim:
Kazanım 1. Nesne/durum/olaya dikkatini verir. (Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olaya yönelik sorular sorar. Dikkatini çeken nesne/durum/olayı ayrıntılarıyla açıklar.)
Kazanım 2. Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayla ilgili tahminini söyler. Tahmini ile ilgili ipuçlarını açıklar. Gerçek durumu inceler. Tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır.)
Kazanım 19. Problem durumlarına çözüm üretir. (Göstergeleri: Problemi söyler. Probleme çeşitli çözüm yolları önerir. Çözüm yollarından birini seçer. Seçtiği çözüm yolunun gerekçesini söyler. Seçtiği çözüm yolunu dener. Çözüme ulaşamadığı zaman yeni bir çözüm yolu seçer. Probleme yaratıcı çözüm yolları önerir.)
Dil Gelişimi:
Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar. (Göstergeleri: Sözel yönergeleri yerine getirir. Dinlediklerini/izlediklerini açıklar. Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.)
Kazanım 8. Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir. Dinlediklerini/izlediklerini başkalarına anlatır. Dinlediklerini/izlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü gibi çeşitli yollarla sergiler.)
Sosyal Duygusal Gelişim:
Kazanım 3. Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.)
Kazanım 4. Bir olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar. (Göstergeleri: Başkalarının duygularını söyler. Başkalarının duygularının nedenlerini söyler. Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler.)
Kazanım 5. Bir olay ya da durumla ilgili olumlu/olumsuz duygularını uygun yollarla gösterir. (Göstergeleri: Olumlu/olumsuz duygularını sözel ifadeler kullanarak açıklar.)
Materyaller
Büyük Boy Kraft Kağıdı, parmak boyaları, ortadan çizgiyle ikiye bölünmüş A4 kağıtları, Karınca ve Güvercin Power Point Sunumu, Filipinli Çocuklar Yardımlarımızı Bekliyor Power Point Sunusu, Velilere dağıtılacak Aile Mektupları
Sözcükler
İyilik, yardım, yardımsever olmak,
Kavramlar
-
Ortam
Sınıf ortamı
Yararlanılan Kaynak
5-6 yaş çocukları için sosyal beceri etkinlikleri (2010). Hülya Gülay, Fatma Yenibayrak, Pegem Akademi.
Öğrenme Süreci
·         Öğretmen bugünkü etkinliğin konusunun başkalarına yardım etmek olduğunu açıklar. Onları sanat merkezine götürür. Burada parmak boyalarının olduğunu söyler. Her bir öğrencinin avuçlarını boyaya batırmaları ve kraft kağıdına sağ ve sol ellerini koyarak el işaretlerini göstermeleri sağlanır. Böylelikle kraft kağıdı üzerinde sınıftaki tüm öğrencilere ait bir el haritası çıkmış olur. Öğretmen kraft kağıdını sınıfta herkesin görebileceği bir yere asar.
·         Öğretmen çocuklardan ellerini yıkamalarını ister. Tüm öğrenciler ellerini yıkadıktan sonra onları kraft kağıdının etrafında toplar. Onlarla bu ellerin ne işe yarayabileceği üzerinde sohbet eder. En sonunda da bu ellerin başkalarına yardım da edebileceğinin altını çizer. Bu süreçte aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:
1.      Sizce bu eller ne işe yarar?
2.      Bu ellerle ne yapabiliriz?
3.      Zor durumda olan insanlara sizce nasıl yardım edebiliriz?
4.      Bu ellerimizi başkalarına yardım etmek için nasıl kullanabiliriz?
·         Öğretmen öğrencileri yanına toplar. Onlara bir masal okuyacağını söyler. Bu masalı aynı zamanda projeksiyondan da izleyebileceklerini söyler. Öğrenciler hazır olduğunda onlara masalı anlatmaya başlar:
Küçük güvercin derenin başında su içecekti. Tam eğilip su içecekken, bir minik karınca suya düştü. Minik karınca kıyıya çıkmak için boş yere çırpındı durdu. Minik karıncanın çırpındığını gören güvercin, ona yardım etmek istedi.
Öğretmen bu açıklamadan sonra öğrencilere şu soruları sorabilir:
·         Güvercin karıncaya nasıl yardımcı olabilir?
·         Minik karıncayı boğulmaktan nasıl kurtarabilir?
·         Suda çırpınan minik karınca ne hissediyordur?
·         Güvercin ne hissediyordur?
Bu sorulara çocukların verdiği yanıtlar tartışılır. Öğretmen bunun üzerine öğrencilere bir çizgiyle ortadan ikiye ayrılmış A4 kâğıtlarını dağıtır. Öğrencilerden boya kalemlerini çıkarmaları ve kâğıdın bir bölümüne güvercinin karıncayı nasıl ve ne şekilde kurtardığını gösteren bir resim yapmaları istenir. Resim çalışması bittikten sonra hikâye anlatımına devam edilir:
İşte tam o sırada, hayvanları pek sevmeyen bir avcı elindeki ok ve yayı güvercine doğrulttu.  Hayvanlara zarar veren avcı yayını ve okunu güvercini avlamak için hazırladı. Minik karınca güvercine yardım etmeliydi, ama nasıl?
Öğretmen bu açıklamadan sonra öğrencilere şu soruları sorabilir:
·         Minik karınca güvercine nasıl yardım edebilir?
·         Minik karınca, güvercini av olmaktan nasıl kurtarabilir?
·         Güvercin ne hissediyordur?
·         Bunları gören minik karınca ne hissediyordur?
Bu sorulara çocukların verdiği yanıtlar tartışılır. Öğretmen bunun üzerine öğrencilerden bir çizgiyle ortadan ikiye ayrılmış A4 kâğıtlarının resim yapılmamış bölümüne karıncanın güvercine nasıl yardım ettiğini ve güvercini nasıl kurtardığını gösteren bir resim yapmalarını ister. Resim çalışması bittikten sonra hikâye anlatımına devam edilir:
Avcı güvercini vurmak için ok ve yayını hazırlarken, minik karınca avcıya doğru sessizce ilerlemiş ve avcıyı topuğundan ısırmış. Avcı yerinden sıçramış, kuş da avcının sesini duyarak hemececik havalanmış ve uçup gitmiş. Vurulmaktan kurtulmuş.
Hikâye sonunda öğretmen çocuklardan bu hikâyeyi canlandırmalarını ister. Gönüllü birkaç öğrenci bu olayı canlandırdıktan sonra, öğretmen aşağıdakilere benzer sorular sorarak öğrencilerin başkalarına yardım etmek ile ilgili farkındalıklarını arttırmaya çalışır:
·         Sizce zor zamanlarda kimlerden ve nasıl yardım alabiliriz?
·         Başkalarından nasıl yardım isteyebiliriz?
·         Birileri bizden yardım isterse ne yapmalıyız?
·         Başkası size yardım ettiğinde ne hissediyorsunuz?
·         Siz başkalarına yardım ettiğinizde ne hissediyorsunuz?
·         Kimlere hangi konularda yardım ettiniz?
·         Kimler size yardım etti?
·         Çok uzak bir ülkede Filipinlerde çocuklar çok zor durumda. Onların başından geçenleri öğrenmek ister misiniz?
Bu sorulardan sonra öğretmen Filipinlerde yaşanan tayfun felaketi ile ilgili Power Point Sunumunu öğrencilere gösterir. Sunumdaki noktalar üzerinde öğrencilerle konuşulur. Buradaki öğrencilere nasıl yardım edebilecekleri tartışılır. Öğretmen buradaki çocuklara yardım etmek için kendi harçlıklarından bir miktar parayı buradaki çocuklara yardım etmek için gönderebileceklerini söyler.

Değerlendirme
Öğretmen etkinliğin sonunda şuna benzer sorular sorabilir:
Size okuduğum hikayede ne olmuştu? Kim kime nasıl yardım etmişti?
Filipinlerde ne olmuş?
Oradaki çocuklara nasıl yardım edebiliriz?
Onlara yardım etmezsek ne olur?
Zor durumlarınızda birileri size yardım etmezse ne hissedersiniz?
Öğretmen ilk başta yapılan el resimlerini göstererek, ellerini başkalarına yardım etmek için kullanmalarının önemli olduğunu söyler. Şu sözü öğrencilere tekrar ettirerek etkinliği bitirir:
“ELLERİMİ BAŞKALARINA YARDIM ETMEK İÇİN KULLANABİLİRİM. AKLIMI BAŞKALARININ SORUNLARINA YARDIMCI OLMAK İÇİN KULLANABİLİRİM.
BEN YARDIMSEVER BİR İNSANIM VE ZOR DURUMDAKİLERE YARDIM EDERİM”.
Aile katılımı
Ailelerden UNİCEF’in yardım kampanyasına katılabilecekleri istenebilir. Hazırlanan bilgi mektubu velilere verilir.
Uyarlama
Resim yapma etkinliği sırasında eğer öğrenciler serbest resim yapmakta zorlanıyorlarsa onlara ekteki boyama sayfaları verilebilir.



F0798_theant

Yorumlar