"BEN YARDIMSEVER BİR İNSANIM VE ZOR DURUMDAKİLERE YARDIM EDERİM" adlı Rehberlik, Oyun, Drama ve Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
BEN
YARDIMSEVER BİR İNSANIM VE ZOR DURUMDAKİLERE YARDIM EDERİM
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik,
Oyun, Drama ve Türkçe ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik Alanı: KİŞİLER ARASI İLİŞKİLER
Kazanım No: 35. Başkalarına yardım etmenin
önemini söyler.
Kazanımın
Açıklaması:
Yardım etmek bireylerin insani duygularının göstergelerinden birisidir.
Yardım etmenin, paylaşmanın vb. davranışların önemini fark etmesi ve bunu
yaşamında uygulaması beklenmektedir. Öğretmenler sınıf ve okul içinde
yardımlaşma becerilerini geliştirmeye yönelik fırsatlar sunmalıdır. Bu tarz
davranışlarda bulunan çocuklara davranışları ile ilgili olumlu geri
bildirimler verilmeli ve davranış pekiştirilmelidir.
|
Etkinliğin
Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
Bilişsel
Gelişim:
Kazanım 1.
Nesne/durum/olaya dikkatini verir. (Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken
nesne/durum olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olaya yönelik
sorular sorar. Dikkatini çeken nesne/durum/olayı ayrıntılarıyla açıklar.)
Kazanım 2.
Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur. (Göstergeleri:
Nesne/durum/olayla ilgili tahminini söyler. Tahmini ile ilgili ipuçlarını
açıklar. Gerçek durumu inceler. Tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır.)
Kazanım 19.
Problem durumlarına çözüm üretir. (Göstergeleri: Problemi söyler.
Probleme çeşitli çözüm yolları önerir. Çözüm yollarından birini seçer.
Seçtiği çözüm yolunun gerekçesini söyler. Seçtiği çözüm yolunu dener. Çözüme
ulaşamadığı zaman yeni bir çözüm yolu seçer. Probleme yaratıcı çözüm yolları
önerir.)
Dil
Gelişimi:
Kazanım 5.
Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz
teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini
kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır.
Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır. Konuşmak için
sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve
düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
Kazanım 7.
Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar. (Göstergeleri:
Sözel yönergeleri yerine getirir. Dinlediklerini/izlediklerini açıklar.
Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.)
Kazanım 8.
Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Göstergeleri:
Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri/izledikleri
ile ilgili sorulara cevap verir. Dinlediklerini/izlediklerini başkalarına
anlatır. Dinlediklerini/izlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü gibi
çeşitli yollarla sergiler.)
Sosyal
Duygusal Gelişim:
Kazanım 3.
Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve
hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler taşıyan ürünler
oluşturur.)
Kazanım 4. Bir
olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar. (Göstergeleri:
Başkalarının duygularını söyler. Başkalarının duygularının nedenlerini
söyler. Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler.)
Kazanım 5. Bir
olay ya da durumla ilgili olumlu/olumsuz duygularını uygun yollarla gösterir.
(Göstergeleri:
Olumlu/olumsuz duygularını sözel ifadeler kullanarak açıklar.)
|
Materyaller
|
Büyük Boy Kraft Kağıdı, parmak boyaları, ortadan
çizgiyle ikiye bölünmüş A4 kağıtları, Karınca ve Güvercin Power Point Sunumu,
Filipinli Çocuklar Yardımlarımızı Bekliyor Power Point Sunusu, Velilere
dağıtılacak Aile Mektupları
|
Sözcükler
|
İyilik,
yardım, yardımsever olmak,
|
Kavramlar
|
-
|
Ortam
|
Sınıf
ortamı
|
Yararlanılan Kaynak
|
5-6
yaş çocukları için sosyal beceri etkinlikleri (2010). Hülya Gülay, Fatma
Yenibayrak, Pegem Akademi.
|
Öğrenme Süreci
|
·
Öğretmen bugünkü
etkinliğin konusunun başkalarına yardım etmek olduğunu açıklar. Onları sanat
merkezine götürür. Burada parmak boyalarının olduğunu söyler. Her bir
öğrencinin avuçlarını boyaya batırmaları ve kraft kağıdına sağ ve sol
ellerini koyarak el işaretlerini göstermeleri sağlanır. Böylelikle kraft
kağıdı üzerinde sınıftaki tüm öğrencilere ait bir el haritası çıkmış olur.
Öğretmen kraft kağıdını sınıfta herkesin görebileceği bir yere asar.
·
Öğretmen
çocuklardan ellerini yıkamalarını ister. Tüm öğrenciler ellerini yıkadıktan
sonra onları kraft kağıdının etrafında toplar. Onlarla bu ellerin ne işe
yarayabileceği üzerinde sohbet eder. En sonunda da bu ellerin başkalarına
yardım da edebileceğinin altını çizer. Bu süreçte aşağıdakilere benzer
sorular sorulabilir:
1.
Sizce bu eller ne
işe yarar?
2.
Bu ellerle ne
yapabiliriz?
3.
Zor durumda olan
insanlara sizce nasıl yardım edebiliriz?
4.
Bu ellerimizi
başkalarına yardım etmek için nasıl kullanabiliriz?
·
Öğretmen
öğrencileri yanına toplar. Onlara bir masal okuyacağını söyler. Bu masalı
aynı zamanda projeksiyondan da izleyebileceklerini söyler. Öğrenciler hazır
olduğunda onlara masalı anlatmaya başlar:
Küçük
güvercin derenin başında su içecekti. Tam eğilip su içecekken, bir minik
karınca suya düştü. Minik karınca kıyıya çıkmak için boş yere çırpındı durdu.
Minik karıncanın çırpındığını gören güvercin, ona yardım etmek istedi.
Öğretmen bu açıklamadan sonra öğrencilere şu
soruları sorabilir:
·
Güvercin karıncaya
nasıl yardımcı olabilir?
·
Minik karıncayı
boğulmaktan nasıl kurtarabilir?
·
Suda çırpınan
minik karınca ne hissediyordur?
·
Güvercin ne
hissediyordur?
Bu sorulara çocukların verdiği yanıtlar tartışılır. Öğretmen bunun
üzerine öğrencilere bir çizgiyle ortadan ikiye ayrılmış A4 kâğıtlarını dağıtır.
Öğrencilerden boya kalemlerini çıkarmaları ve kâğıdın bir bölümüne güvercinin
karıncayı nasıl ve ne şekilde kurtardığını gösteren bir resim yapmaları
istenir. Resim çalışması bittikten sonra hikâye anlatımına devam edilir:
İşte tam o sırada, hayvanları pek sevmeyen bir avcı elindeki ok ve
yayı güvercine doğrulttu. Hayvanlara
zarar veren avcı yayını ve okunu güvercini avlamak için hazırladı. Minik
karınca güvercine yardım etmeliydi, ama nasıl?
Öğretmen bu açıklamadan sonra öğrencilere şu
soruları sorabilir:
·
Minik karınca
güvercine nasıl yardım edebilir?
·
Minik karınca,
güvercini av olmaktan nasıl kurtarabilir?
·
Güvercin ne
hissediyordur?
·
Bunları gören
minik karınca ne hissediyordur?
Bu sorulara çocukların verdiği yanıtlar tartışılır. Öğretmen bunun
üzerine öğrencilerden bir çizgiyle ortadan ikiye ayrılmış A4 kâğıtlarının
resim yapılmamış bölümüne karıncanın güvercine nasıl yardım ettiğini ve
güvercini nasıl kurtardığını gösteren bir resim yapmalarını ister. Resim
çalışması bittikten sonra hikâye anlatımına devam edilir:
Avcı güvercini vurmak için ok ve yayını hazırlarken, minik karınca
avcıya doğru sessizce ilerlemiş ve avcıyı topuğundan ısırmış. Avcı yerinden
sıçramış, kuş da avcının sesini duyarak hemececik havalanmış ve uçup gitmiş.
Vurulmaktan kurtulmuş.
Hikâye sonunda öğretmen çocuklardan bu
hikâyeyi canlandırmalarını ister. Gönüllü birkaç öğrenci bu olayı
canlandırdıktan sonra, öğretmen aşağıdakilere benzer sorular sorarak
öğrencilerin başkalarına yardım etmek ile ilgili farkındalıklarını arttırmaya
çalışır:
·
Sizce zor
zamanlarda kimlerden ve nasıl yardım alabiliriz?
·
Başkalarından
nasıl yardım isteyebiliriz?
·
Birileri bizden
yardım isterse ne yapmalıyız?
·
Başkası size
yardım ettiğinde ne hissediyorsunuz?
·
Siz başkalarına
yardım ettiğinizde ne hissediyorsunuz?
·
Kimlere hangi
konularda yardım ettiniz?
·
Kimler size yardım
etti?
·
Çok uzak bir
ülkede Filipinlerde çocuklar çok zor durumda. Onların başından geçenleri
öğrenmek ister misiniz?
Bu sorulardan sonra öğretmen Filipinlerde
yaşanan tayfun felaketi ile ilgili Power Point Sunumunu öğrencilere gösterir.
Sunumdaki noktalar üzerinde öğrencilerle konuşulur. Buradaki öğrencilere
nasıl yardım edebilecekleri tartışılır. Öğretmen buradaki çocuklara yardım
etmek için kendi harçlıklarından bir miktar parayı buradaki çocuklara yardım
etmek için gönderebileceklerini söyler.
|
Değerlendirme
|
Öğretmen
etkinliğin sonunda şuna benzer sorular sorabilir:
Size okuduğum
hikayede ne olmuştu? Kim kime nasıl yardım etmişti?
Filipinlerde
ne olmuş?
Oradaki
çocuklara nasıl yardım edebiliriz?
Onlara yardım
etmezsek ne olur?
Zor
durumlarınızda birileri size yardım etmezse ne hissedersiniz?
Öğretmen
ilk başta yapılan el resimlerini göstererek, ellerini başkalarına yardım
etmek için kullanmalarının önemli olduğunu söyler. Şu sözü öğrencilere tekrar
ettirerek etkinliği bitirir:
“ELLERİMİ
BAŞKALARINA YARDIM ETMEK İÇİN KULLANABİLİRİM. AKLIMI BAŞKALARININ SORUNLARINA
YARDIMCI OLMAK İÇİN KULLANABİLİRİM.
BEN
YARDIMSEVER BİR İNSANIM VE ZOR DURUMDAKİLERE YARDIM EDERİM”.
|
Aile katılımı
|
Ailelerden
UNİCEF’in yardım kampanyasına katılabilecekleri istenebilir. Hazırlanan bilgi
mektubu velilere verilir.
|
Uyarlama
|
Resim
yapma etkinliği sırasında eğer öğrenciler serbest resim yapmakta
zorlanıyorlarsa onlara ekteki boyama sayfaları verilebilir.
|

Yorumlar
Yorum Gönder