"SEVDİĞİM ETKİNLİKLER" adlı Rehberlik, Drama, Oyun, Hareket ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2014)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
SEVDİĞİM ETKİNLİKLER
Etkinlik türü
Rehberlik, Drama, Oyun, Hareket ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı: MESLEKİ GELİŞİM
Kazanım No: 78. Sevdiği etkinlikleri söyler.
Açıklaması: Mesleki ilgi 12–13 yaşlarından itibaren oluşmaya başlar. Mesleki ilgilerin oluşması ve ayrışması sürecinde çocuğun yapmaktan hoşlandığı ve hoşlanmadığı, severek yaptığı etkinlikleri fark etmesi beklenmektedir.
Çocuklar hoşlanmadığı etkinlikleri dile getirdiğinde öğretmen, yargılayıcı ve sorgulayıcı ifadelerden kaçınmalı, velileri de bu konuda bilgilendirmesi uygun olacaktır.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
Sosyal Duygusal Gelişim:
Kazanım 1. Kendisine ait özellikleri tanıtır. (Göstergeleri: Duyuşsal özelliklerini söyler.)
Kazanım 3. Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder.)
Kazanım 10. Sorumluluklarını yerine getirir. (Göstergeleri: Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir. Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Kendine ait beğendiği ve beğenmediği özelliklerini söyler. Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler. Gerektiğinde liderliği üstlenir.)

Dil Gelişimi:
Kazanım 8. Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir. Dinlediklerini/izlediklerini başkalarına anlatır. Dinlediklerini/izlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü gibi çeşitli yollarla sergiler.)

Motor Gelişim:
Kazanım 5. Müzik ve ritim eşliğinde hareket eder. (Göstergeleri: Basit dans adımlarını yapar. Müzik ve ritim eşliğinde dans eder. Müzik ve ritim eşliğinde çeşitli hareketleri ardı ardına yapar.)

Özbakım Becerileri:
Kazanım 5. Dinlenmenin önemini açıklar. (Göstergeleri: Kendisini dinlendiren etkinliklerin neler olduğunu söyler. Dinlendirici etkinliklere katılır. Dinlenmediğinde ortaya çıkabilecek sonuçları söyler.)

Materyaller

Sözcükler

Kavramlar
-
Ortam
Sınıf ortamı

Öğrenme Süreci
·         Öğretmen çocukları yanına toplar ve onlara bugün onlarla birlikte sevdikleri, hoşlandıkları etkinlikler hakkında bir çalışma yapacaklarını söyler.
·         Öğretmen sınıfın ortasında öğrencilerin hareket edebilecekleri boş bir alan oluşturur. Tüm öğrenciler bir çember oluşturacak biçimde bir araya gelirler. Öğretmen çocuklarla beraber oynayacakları “söylediğimi yap” oyununu anlatır. Oyun için öğretmen şöyle bir açıklama yapabilir: Şimdi bir arkadaşınız ortaya gelecek ve ortada bir hareket yapacak. Örneğin yerinde koşma. Bir öğrenci yanına gelecek ve şöyle diyecek: “Merhaba Mahmut, kolay gelsin, ne yapıyorsun?”. Öğrenci de örneğin, “teşekkür ederim. Yüzüyorum” diyecek. Diğer öğrenci de yüzme hareketini yapacak. Bu oyun başka bir öğrencinin aynı cümleyi kullanmasıyla devam edecek. Tüm öğrencilerin bir kez ortaya gelmeleri sağlanmış olacak. Bu oyundaki önemli nokta, öğrencinin arkadaşının yaptığı hareketi değil söylediği hareketi yapmasıdır.
·         Öğretmen öğrencilere başka bir oyun oynayacaklarını söyler. Bu oyun daha önce oynanmış olan sandalye kapmaca oyununa benzemektedir. Öğrenciler sandalyelerinde u biçiminde otururlar. Bir öğrenci ayakta kalacaktır. Öğretmen şu gibi cümleler kurarak öğrencilerin yer değiştirmesini ister. Her seferinde ayaktaki öğrenci kendisine boş bir sandalye bulmaya çalışacaktır. Ve her seferinde ortada bir kişi olacaktır.
·         Televizyon izlemeyi sevenler yer değiştirsin?
·         Çizgi film izlemeyi sevenler yer değiştirsin?
·         Resim yapmayı sevenler yer değiştirsin?
·         Bisiklete binmeyi sevenler yer değiştirsin?
·         Kitap okumayı sevenler yer değiştirsin?
·         Çiçek yetiştirmeyi sevenler yer değiştirsin?
·         Balık beslemeyi sevenler yer değiştirsin?
·         Yüzmeyi sevenler yer değiştirsin?
·         Şarkı söylemeyi sevenler yer değiştirsin?
·         Koşmayı sevenler yer değiştirsin?
·         Kurabiye yapmayı sevenler yer değiştirsin?
·         Tamir yapmayı sevenler yer değiştirsin? Oyun bu şekilde bir süre devam ettirilir.

·           Öğretmen daha sonra öğrencilere dört gruba ayrılacaklarını söyler. Sınıfta 4 farklı köşe oluşturulur. Her bir köşeye bir etkinlik ismi yazılır. Öğrencilere şuna benzer bir açıklama yapılır: Şimdi size dört etkinlik söyleyeceğim. “Dans etmeyi sevenler 1. Köşeye; şarkı söylemeyi sevenler 2. Gruba; resim yapmayı sevenler 3. Gruba geçsin.” Öğrenciler gruplara ayrıldıktan sonra öğretmen her bir gruba doğru giderek şu açıklamaları yapar:

·         “1. Grup topluca dans yapacak, grupça nasıl bir dans yapacağınıza karar verin”.

·         “2. Grup hep birlikte sınıfa bir şarkı söyleyecektir. Hangi şarkıyı söyleyeceğinize karar verin”

·         “3. Grup ortak bir resim yapacak. Grupça tartışın ve ne resmi yapacağınıza karar verin.” Grup karar verdikten sonra gruba tek bir tane büyük boy resim kağıdı verilir. Boya kalemleri dağıtılır.

·         Öğretmen grupların hazırlanmaları için onlara bir süre verir. 5 -6 dakika sonra gruplar sırayla yaptıklarını büyük grupla paylaşırlar. Öğretmen grupların diğer gruplar tarafından alkışlanmasına özen gösterir.

·         Öğretmen öğrencilerin ikili eşleşmelerini ister. Her bir öğrenci diğer öğrenciye sırayla evde hangi etkinlikleri yapmaktan hoşlandığını anlatır.  Öğrenciler 2-3 dakika birlikte sohbet ederler.

·         Daha sonra öğretmen her bir öğrenciye resim kağıdı ve boya kalemleri dağıtır. Herkes arkadaşının en çok hoşlandığı etkinliklerin resmini yapacaktır. Öğretmen öğrencilerin resimlerini yapmaları için onlara süre verir. Tüm öğrenciler resmini tamamladıktan sonra öğretmen sırayla ikili grupları sınıfın ortasına çağırır. Onlara yaptıkları resimleri anlatmalarını ve arkadaşlarının hangi etkinliklerden hoşlandığını söylemelerini ister. Daha sonra öğretmen öğrencilerin yaptıkları resimleri birbirlerine hediye etmelerini ister. Tüm öğrenciler bu uygulamayı yaptıktan sonra değerlendirme sorularına geçilir.

Değerlendirme
Öğretmen şu sorulara benzer sorular sorarak etkinliği sonlandırır:
·         En çok ne yapmaktan hoşlanıyorsunuz?
·         En sevdiğiniz etkinlikler neler?
·         Bu etkinlikte en çok beğendiğiniz şey neydi?
·         Bu etkinlikte beğenmediğiniz şey neydi?
·         Arkadaşlarınızla ortak bir çalışma yaparken ne hissettiniz?
·         Arkadaşınız sizin söylediğiniz konuda resim yapınca ne hissettiniz?
Aile katılımı
Ailelerle çocuklarıyla hangi etkinliklerden hoşlandıkları hakkında konuşmaları istenebilir.
Uyarlama





Yorumlar