"BENİM DE HAKLARIM VAR" adlı Rehberlik, Oyun, Drama, Türkçe ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2013)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
BENİM DE
HAKLARIM VAR
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik, Oyun,
Drama, Türkçe ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman Psikolojik
Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
|
Yeterlilik Alanı: AİLE VE TOPLUM
Kazanım No: 57 Hak ve sorumlulukların farkında
olur.
Açıklaması: Bireylerin hak ve
sorumlulukları vardır. Hakların kullanılabilmesi için de sorumlulukların
yerine getirilmesi gerekmektedir. Yani çocuğun temiz bir sınıfta eğitim
öğretim görme hakkı vardır ama bu hakkını kullanırken sınıfı da temiz tutma
sorumluluğu vardır. Şiddete maruz kalmama, korunma hakkı vardır, başkalarına
şiddet uygulamama, zarar vermeme sorumluluğu vardır. Bu bağlamda hak ve
sorumlukların verilmesi bireylerin özellikle ilerleyen yaşlarında haklarına
vurgu yaparken sorumlulukları yerine getirmeyi de gözetmelerine temel
oluşturacaktır. Çocukların hak ve sorumluluklarının farkına varmaları
beklenmektedir. Bu farkındalık çocuğun gelişimi açısından da toplumsal düzen
ve diğer insanların yaşam kalitesini korumak ve yükseltmek açısından da
önemli bir yaklaşım olacaktır. Öğretmenlerin ve velilerin bu konuda olumlu
yaklaşım sergilemeleri ve model olmaları hak ve sorumlukların yerine
getirilmesinde önemli bir etkendir.
Kazanım No: 58 Haklarının ve sorumluluklarının
olduğunu söyler.
Açıklaması: Bireyin haklarını
bilmesi, yerine göre kullanması ve sorumluklarının farkına vararak bunları
yerine getirmesi önemlidir. Çocukların da kendi yaş ve gelişim özelliklerine
uygun haklarının ve sorumluklarının olduğunu söylemesi beklenmektedir.
Velilerin de haklar ve sorumluluklar konusunda bilinçlendirilmeleri, buna
uygun davranmaları gerekmektedir.
|
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları
ve Göstergeleri
|
Bilişsel Gelişim:
Kazanım 17. Neden-sonuç
ilişkisi kurar. (Göstergeleri:
Bir olayın olası nedenlerini söyler. Bir olayın olası sonuçlarını söyler.
Kazanım 19. Problem durumlarına
çözüm üretir. (Göstergeleri:
Problemi söyler. Probleme çeşitli çözüm yolları önerir.)
Sosyal Duygusal
Gelişim:
Kazanım 3. Kendini yaratıcı
yollarla ifade eder. (Göstergeleri:
Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Nesneleri
alışılmışın dışında kullanır. Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.)
Kazanım 4. Bir olay ya da
durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar. (Göstergeleri: Başkalarının
duygularını söyler. Başkalarının duygularının nedenlerini söyler.
Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler.)
Kazanım 5. Bir olay ya da
durumla ilgili olumlu/olumsuz duygularını uygun yollarla gösterir. (Göstergeleri: Olumlu/olumsuz
duygularını sözel ifadeler kullanarak açıklar. Olumsuz duygularını olumlu
davranışlarla gösterir.)
Kazanım 6. Kendisinin ve başkalarının haklarını
korur.
(Göstergeleri:
Haklarını söyler. Başkalarının hakları olduğunu söyler. Haksızlığa
uğradığında neler yapabileceğini söyler. Başkalarının haklarını korumak için
ne yapması gerektiğini söyler.)
Kazanım 10. Sorumluluklarını yerine getirir.
(Göstergeleri:
Sorumluluklar yerine getirilmediğinde olası sonuçları söyler.)
Kazanım 16. Toplumsal yaşamda
bireylerin farklı rol ve görevleri olduğunu açıklar. (Göstergeleri: Toplumda farklı
rol ve görevlere sahip kişiler olduğunu söyler. Aynı kişinin farklı rol ve
görevleri olduğunu söyler.)
|
Materyaller
|
Büyük boy karton, boya kalemleri, resim
kağıtları, şekerlemeler.
|
Sözcükler
|
Haklarım,
sorumluluklarım, İnsan Hakları, Çocuk hakları, Birleşmiş Milletler
|
Kavramlar
|
-
|
Ortam
|
Sınıf ortamı
|
Öğrenme Süreci
|
·
Öğretmen
çocukları yanına toplar ve onlara çocukların çeşitli hakları ve sorumlulukları
ile ilgili bir etkinlik yapacaklarını açıklar. Öğrencilere şu soruları
sorarak öğrencileri hazırlar:
1.
Sizce
hak ne demektir?
2.
Sizce
çocukların ne gibi hakları vardır?
3.
Birisi
sizin hakkınızı çiğnerse ne hissedersiniz? Ne yaparsınız?
4.
Evde
ne gibi sorumluluklarınız var?
5.
Benim
okulda ne gibi sorumluluklarım var? Bir öğretmen olarak bu sorumluluklarımı
yerine getirmezsem ne olur?
6.
Sizin
evde ne gibi sorumluklarınız var? Siz evdeki sorumluluklarınızı yerine
getirmezseniz ne olur?
Bu sorulara
verilen yanıtlar dinlenir, uygun tepkiler verilir.
·
Öğretmen
çocuklara masalarına geçmelerini söyler. Şimdi onlara çeşitli şekerler
dağıtacağını söyler. Öğretmen getirdiği şekerleri öğrencilere dağıtmaya
başlar. Kimisine sadece bir tane, kimisine 3-4 tane, kimisine daha az,
kimisine de daha fazla verir. Bazı öğrencilere de hiç vermez. Sonra da
onlardan bu şekerleri yemelerini ister. Öğrenciler şekerlerini yerken onlara
şu soruları sorar:
1.
Şeker
vermediklerim ne hissettiler?
2.
Kendilerine
çok şeker verdiklerim ne hissetti?
3.
Acaba
bu şekerler sizin haklarınız olsaydı ve ben bazılarınıza hakkını vermemiş
olsaydım ne olurdu? Gibi soruları sorarak, onları ayrımcılık konusunda
düşünmeye çağırır. Ayrımcılığın ne olduğunu ve ne gibi türleri olduğunu
açıklar. Daha sonra da şeker vermediklerine de şeker vererek onların şimdi ne
hissettiklerini söylemelerini sağlar.
·
Öğretmen
şimdi de bir oyun oynayacaklarını ama bu oyunda erkeklerin oynamayacağını
söyler. Erkeklerin tepkilerini öğrenmeye çalışır. Bir süre Dev-cüce oyunu
oynanır. Buradaki amaç çocukların buna tepki vermesini sağlamaktır. Kızlardan
da neden erkeklerin oynamadıklarını, bunun onlar için bir haksızlık olduğunu
ifade etmeleri için öğrencileri -deyim yerindeyse- kışkırtır.
·
Oyundan
sonra öğrencilerin duygularını anlamaya yönelik çeşitli sorular sorar.
Kızların ve erkeklerin bu durumda ne düşündüklerini öğrenmeye çalışır.
·
Öğretmen
tarafından Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Bildirisi, öğrencilere okunur.
Öğretmen her bir madde ile ilgili öğrencilerin görüşlerini sorar.
·
Öğretmen
çocuklara bir hikaye anlatacağını söyler. Bu hikayede Dumi adında bir maymun
olduğunu söyler. Bu maymunun bir hayvanat bahçesinde yaşadığını, hayvanat
bahçesini ziyarete gelen ziyaretçilerin attığı muzları sadece kendisinin
yemek istediğini söyler. Bunun için de durmadan arkadaşlarıyla kavga
çıkardığını, onları rahatsız ettiğini söyler. Arkadaşları da ona “Bencil
Dumi” adını takmışlar. Diğer maymunlar şu şiiri okumuşlar:
Hep
bana hep bana olmaz ki
Bir
sana bir bana olmalı
Tüm
hayvanlar hayatı
Birlikte
paylaşmalı….
·
Ama
Bencil Dumi onları dinlememiş ve yine kendi isteklerini yaptırmaya çalışmış.
·
Hikaye
burada yarım bırakılır ve öğrencilere şunlara benzer sorular sorulur:
1.
Sizce
Benci Dumi neden böyle bir şey yaptı?
2.
Diğer
maymunlar ne hissettiler?
3.
Sizce
diğer maymunlar bu sorunu çözmek için ne yapmalılar?
4.
Siz
olsaydınız böyle bir durumda ne hissederdiniz?
·
Öğretmen
hikayeyi kaldığı yerden okumaya devam eder: Bir süre sonra tüm hayvanlar,
hayvanat bahçesinin müdürüne gitmişler. Onlara durumu anlatmışlar. Artık
Bencil Dumi ile aynı kafeste kalmak istemediklerini, kendilerine başka bir
yer göstermelerini istemişler. Müdür de onlara hak vermiş ve onlar için ayrı
bir yer hazırlamış. Tüm diğer maymunlar yeni kafeslerinde birlikte çok mutlu
olmuşlar. Çok eğlenmişler. Ziyaretçilerin kendilerine verdikleri yiyecekleri
eşitçe paylaşmışlar. Tüm bunları izleyen Bencil Dumi yaptıklarına pişman
olmuş, çünkü hiç arkadaşı kalmamış. Arkadaşlarına haber yollamış, onlardan
özür dilemiş. Bir daha böyle bencillikler yapmayacağını söylemiş. Arkadaşları
da Dumi’yi affetmişler ve onu da aralarına almışlar. Hep birlikte şu şiiri
söylemişler.
Bencillik
yaparsan, yalnız kalırsın.
Dostsuz
arkadaşsız ne yaparsın?
Mutlu
olmak istiyorsan
Hayatı
paylaş. Mutluluğu paylaş.
·
Öğretmen
bu hikayeden sonra öğrencilere şuna benzer sorular sorabilir:
·
Sizce
Dumi hatasını anladı mı?
·
Nasıl
bir çözüm yolu buldu?
·
Siz
hatalı olduğunuzda ne yapıyorsunuz?
Sorular sorulduktan sonra
öğretmen gönüllü öğrencilerden bu olayı canlandırmalarını ister. Canlandırmalardan
sonra neler olduğu üzerinde tekrar durulur.
·
Öğretmen
daha sonra onlara resim kağıtları ve boya kalemleri dağıtarak bu olayın
resmini yapmalarını ister. Resimler bittikten sonra öğretmen gönüllülerin
resimlerini sınıfa anlatmalarına yardımcı olur.
·
Eğer
vakit kalırsa, öğretmen öğrencilerin sınıftaki ve evdeki sorumluluklarının
neler olduğunu sorar. Bu sorumlulukları yerine getirmek için ne yaptıklarını
sorar.
·
Daha
sonra büyük bir kartona sorumluluk ağacı yapılır. Ağacın köküne
sorumluluklarımız yazılır. Dallarlına da öğrencilerin söyledikleri tek tek
yazılarak bir sorumluluk ağacı oluşturulur.
·
Öğretmen
bu etkinlik sırasında ne hissettiklerini öğrencilere sorar.
·
Sorumluluklarını
yerine getirmek için ne yapacaklarını hatırlatır.
·
Daha
sonra bu ağaç okulun girişinde sergilenir.
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme, öğrenme süreci
içinde yapılmıştır.
|
Aile katılımı
|
Ailelere evde
çocukların hakları ve sorumlulukları hakkında sohbet etmeleri istenir.
|
Uyarlama
|
Ek: Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Bildirisi
Çocukların
erişkinden farklı fiziksel, fizyolojik, davranış ve psikolojik özellikleri
olduğu, sürekli büyüme ve gelişme gösterdiği bilincinin yerleşmesi, çocukların
bakımının bir toplum sorunu olduğu ve bilimsel yaklaşımlarla herkesin bu
sorumluluğu yüklenmesi gerektiği düşüncesi 20 Kasım 1959'da Birleşmiş Milletler
Genel Kurulu'nda "Çocuk Hakları Bildirgesi" ile kabul edilmiştir. On
ilkeden oluşan bu bildirge aşağıdaki gibidir:
1. İlke: Tüm
dünya çocukları bu bildirgedeki haklardan din, dil, ırk, renk, cinsiyet,
milliyet, mülkiyet, siyasi, sosyal sınıf ayırımı yapılmaksızın yararlanmalıdır.
2. İlke: Çocuklar özel
olarak korunmalı, yasa ve gerekli kurumların yardımı ile fiziksel, zihinsel,
ahlaki, ruhsal ve toplumsal olarak sağlıklı normal koşullar altında özgür ve
onurunun zedelenmeyecek şekilde yetişmesi sağlanmalıdır. Bu amaçla çıkarılacak
yasalarda çocuğun en yüksek çıkarları gözetilmelidir
3. İlke: Her
çocuğun doğduğu anda bir adı ve bir devletin vatandaşı olma hakkı vardır.
4. İlke: Çocuklar
sosyal güvenlikten yararlanmalı, sağlıklı bir biçimde büyümesi için kendisine
ve annesine doğum öncesi ve sonrası özel bakım ve korunma sağlanmalıdır.
Çocuklara yeterli beslenme, barınma, dinlenme, oyun olanakları ile gerekli
tıbbi bakım sağlanmalıdır.
5. İlke: Fiziksel,
zihinsel ya da sosyal bakımdan özürlü çocuğa gerekli tedavi, eğitim ve bakım
sağlanmalıdır.
6. İlke: Çocuğun
kişiliğini geliştirmesi için anlayış ve sevgiye gereksinimi vardır. Anne ve
babasının bakımı ve sorumluluğu altında her durumda bir sevgi ve güvenlik
ortamında yetişmelidir. Küçük yaşlarda çocuğu annesinden ayırmamak için bütün
olanaklar kullanılmalıdır. Ailesi ve yeterli maddi desteği olmayan çocuklara
özel bakım sağlamak toplumun ve kurumların görevidir. Çocuk sayısı fazla olan
ailelere devlet yardımı yapılmalıdır.
7. İlke: Genel
kültür ve yeteneklerini, bireysel karar verme gücü, ahlaki ve toplumsal
sorumluluğu geliştirecek ve topluma yararlı bir üye olmasını sağlayacak eğitim
hakkı verilmelidir. Bu eğitimde sorumluluk önce ailenin olmalıdır. Eğitimin ilk
aşamaları parasız ve zorunlu olmalıdır.
8. İlke: Çocuk
her koşulda koruma ve kurtarma olanaklarından ilk yararlananlar arasında
olmalıdır.
9. İlke: Çocuklar
her türlü istismar, ihmal ve sömürüye karşı korunmalı ve hiçbir şekilde ticaret
konusu olmamalıdır. Çocuk uygun bir asgari yaştan önce çalıştırılmayacak,
sağlığını ve eğitimini tehlikeye sokacak fiziksel, zihinsel ve ahlaki
gelişmesini engelleyecek bir işe girmeye zorlanmayacak ve izin verilmeyecektir.
10. İlke: Çocuk
ırk, din ya da başka bir ayrımcılığı teşvik eden uygulamalardan korunacaktır.
Anlayış, hoşgörü, insanlar arası dostluk, barış ve evrensel kardeşlik ortamında
enerji ve yeteneklerini diğer insanların hizmetine sunulması gerektiği
bilinciyle yetiştirilmelidir.
Oldukça yararlı bir etkinlik planlaması.. Çalışma ve yazılarının devamını dilerdim :)
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilayrıca önünüze gelen kazanım ve göstergeyi ekliyorsunuz bir sürü etkinlik türünü ekliyorsunuz bu iş böyle yapılmaz her etkinlikte 3-4 tane kazanım verilir ve adamakıllı verilir etkinlik yazıp kazanıp uydurmaktan başka hiçbir şey değil bu yapılan
YanıtlaSil