"KENDİMİ BEĞENİYORUM" adlı Rehberlik, Oyun ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2014)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
KENDİMİ BEĞENİYORUM
Etkinlik türü
Rehberlik, Oyun ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı: KENDİNİ KABUL
Kazanım No: 25 Kendinde gördüğü olumlu özelliklerini söyler.
Açıklaması: Çocukların yardımseverliği, paylaşımcılığı, güzel konuşması, şarkı söylemesi, yapabildikleri, başarılı oldukları ve hoşuna giden özellikleri fark etmesi bunları daha da geliştirmesi beklenmektedir.
Bu yönde yapılacak çalışmalar, çocuğun kendisi ile ilgili olumlu bir benlik algısı geliştirmesini ve grup içinde kendini rahat ifade etmesini sağlar. Her çocuğun mutlaka olumlu özellikleri vardır. Öğretmenler, çocukların bu özelliklerini fark etmeleri konusunda destekleyici olmalıdır. Çocukların olumsuz özelliklerini söndürmek için olumsuz özelliğe değil olumlu özelliğine odaklanılmalıdır. Olumsuz özelliği giderici tedbirler alınmalıdır. Gerekli görüldüğü takdirde okul rehber öğretmeni ile iletişime geçerek aile de bu konuda yönlendirilmelidir.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
Sosyal ve Duygusal Gelişim:
Kazanım 1. Kendisine ait özellikleri tanıtır. (Göstergeleri: Fiziksel özelliklerini ve duyuşsal özelliklerini söyler.)
Kazanım 15. Kendine güvenir. (Göstergeleri: Kendine ait beğendiği özelliklerini söyler. Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler. Gerektiğinde liderliği üstlenir.)
Materyaller
Büyük boy karton, boya kalemleri, resim kağıtları, stikırlar, önceden hazırlanmış kazanım ve kavramları gösteren küçük kağıtlar.
Sözcükler

Kavramlar
-
Ortam
Sınıf ortamı
Öğrenme Süreci
1.      Öğretmen çocukları yanına toplar ve bu etkinlikte kendilerinin olumlu özellikleri hakkında konuşacaklarını söyler.
·         Öğretmen çocuklara “kendinizde en çok beğendiğiniz özelliğiniz nedir?” diye sorar. Gönüllü öğrencilerin cevap vermelerine fırsat verir. Öğrenciler kendi özelliklerini söylediklerinde onları sınıfça tebrik ederek kendinden olumlu bahseden öğrencilere stikır dağıtılır.
·         Öğrencilerle meyve sepetine benzer bir oyun oynayacakları söylenir. Öğretmen çocukların yarım ay şeklinde sandalyelerde oturmalarını sağlar. Oyunun kuralını anlatır. Ebe olan kişinin amacı birilerini ayağa kaldırarak onun yerine oturmaya çalışacaktır. Bunun için de şunlara benzer olumlu bir cümle kurması gerekir:
·         Kendini bugün çok güzel hissedenler yer değiştirsin?
·         Kendini bugün çok yakışıklı hissedenler yer değiştirsin?
·         Güzel şarkı söyleyebilenler yer değiştirsin?
·         Tek ayak üstünde zıplayabilenler yer değiştirsin?
·         En uzağa atlayabilenler yer değiştirsin?
·         Birden 10’a kadar sayabilenler yer değiştirsin?
·         Başkalarına yardım etmeyi sevenler yer değiştirsin?
·         Aklında ezberlediği bir şiir olanlar yer değiştirsin?
·         Okulda kendini başarılı hissedenler yer değiştirsin?
Öğretmen her seferinde, ebe olan kişinin söylenen özelliği sergilemesi için fırsat verir ve sınıfça öğrenci alkışlanır.

2.      Öğretmen tüm çocuklara resim kağıtları ve boya kalemleri dağıtır. Onlardan kağıdın tam ortasına kendi resimlerini yapmalarını ister. Daha sonra da onlara neler yapmaktan hoşlandıklarını da yapmalarını ister. Öğrenciler resimlerini yaptıktan sonra ikili grup olurlar ve birbirlerine resimlerini anlatırlar. Daha sonra 4’er kişilik gruplarda resimler birbirlerine anlatılır. Öğretmen istekli olan birkaç kişinin resmini büyük grupta anlatmasına fırsat verir.
3.      Öğretmen önceden hazırladığı kazanımlara ve kavramlara ilişkin küçük not kağıtlarını öğrencilere dağıtır. Sırası gelen öğrencinin kağıdında yazanı okur ve öğrencinin kağıdında yazan şeyi yerine getirmesini bekler. Eğer öğrenci kağıtta yazanı yaparsa alkışlanır ve bir stikır verilir. Eğer öğrenci yapamazsa, ona kendisine yanlış kağıt verdiğini söyler, hemen ona yapabileceği bir kağıdı verir ve onun da kendini iyi hissetmesi sağlanır. Hazırlanacak kağıtlarda şuna benzer ifadeler yazabilir:
·         Birden 10’a kadar sayabilirim.
·         Sınıfta kırmızı renkte bir nesne gösterebilirim.
·         Tek ayak üstünde sıçrayabilirim.
·         Kendi ayakkabımı giyip çıkarabilirim.
·         Şarkı söyleyebilirim.
·         Adımı yazabilirim.
·         Vb.
4.      Öğretmen öğrencilere sınıf arkadaşlarında beğendikleri özellikleri düşünmelerini ister. Herkes düşündükten sonra gönüllü öğrenciler ortaya gelir. Hangi arkadaşına olumlu bir şey söyleyeceğine karar verir ve söyleyeceği cümleyi önce öğretmeninin kulağına söyler. Eğer öğrenci olumlu bir ifade kullanmışsa bunu söylemek istediği öğrenciye söylemesini ister. Eğer olumsuz bir ifade kullanmışsa bunu değiştirmesini ister. Tüm öğrencilerin birbirlerine olumlu özellikler söylemesi sağlanır. Birbirlerine güzel sözler söyleyen öğrencilerin birbirlerine sarılması sağlanır.
5.      Öğretmen öğrencilere sırayla başardıkları ya da iyi oldukları bir özelliğini söyler ve onları öper ve o öğrenciye sarılır.

Değerlendirme
Öğretmen aşağıdaki sorulara benzer sorular sorarak etkinliği öğrencilerle birlikte değerlendirir:
·         Bu etkinlikte en beğendiğin şey neydi?
·         Sana söylenen hangi sözü sevdin?
·         Başkalarını taktir ederken ne hissettin?
·         Kendini taktir ederken ne hissettin?
·         Başkaları seni taktir ederken ne hissettin?
·         Kendinde en beğendiğin özellik nedir?
Aile katılımı
Ailelere evde çocuklarında gördükleri olumlu özellikler hakkında sohbet etmeleri istenir.
Uyarlama



Yorumlar