"KENDİMİ TEHLİKELERDEN KORUYABİLİRİM" adlı Rehberlik, Türkçe ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2013)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
KENDİMİ
TEHLİKELERDEN KORUYABİLİRİM
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik,
Türkçe ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik
Alanı: GÜVENLİ VE SAĞLIKLI HAYAT
Kazanım
No: 69 Günlük
yaşamda tehlike oluşturabilecek durumları açıklar.
Açıklaması: Günlük
yaşamda tehlike oluşturabilecek durumları; elektrik prizleri ve kibritle
oynama, merdiven trabzanlarından kayma, servis aracı durmadan yerinden
kalkma, yolda karşıdan karşıya geçerken ışıklara dikkat etme gibi durumları
açıklaması beklenmektedir.
Etkinlik
sürecinde ya da sonrasında, geçmişte ciddi bir tehlike yaşamış ve bundan hâlâ
etkilenen öğrenci tespit edilirse okul rehber öğretmeni, okul rehber
öğretmeni yoksa RAM ile işbirliği yapılarak çocuğa destek hizmetleri
sağlanmalıdır.
|
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012)
Kazanımları ve Göstergeleri
|
Bilişsel
Gelişim:
Kazanım 17.
Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Göstergeleri: Bir olayın olası
nedenlerini söyler. Bir olayın olası sonuçlarını söyler.
Sosyal
Duygusal Gelişim:
Kazanım 10.
Sorumluluklarını yerine getirir. (Göstergeleri: Sorumluluk almaya
istekli olduğunu gösterir. Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.
Sorumluluklar yerine getirilmediğinde olası sonuçları söyler.)
Özbakım
Becerileri:
Kazanım 7.
Kendini tehlikelerden ve kazalardan korur. (Göstergeleri: Tehlikeli olan
durumları söyler. Kendini tehlikelerden ve kazalardan korumak için yapılması
gerekenleri söyler. Temel güvenlik kurallarını bilir. Tehlikeli olan
durumlardan, kişilerden, alışkanlıklardan uzak durur. Herhangi bir tehlike ve
kaza anında yardım ister.)
|
Materyaller
|
Büyük boy karton, boya kalemleri, resim kağıtları,
|
Sözcükler
|
Tehlike
|
Kavramlar
|
-
|
Ortam
|
Sınıf
ortamı
|
Öğrenme Süreci
|
1. Öğrencilere bugün günlük yaşamımızdaki
tehlikeli durumlarla ilgili konuşacakları söylenir.
2.
Öğretmen
öğrencilere şu soruları sorarak etkinliği başlatır:
·
Sizce
tehlike nedir?
·
Bana
tehlikeli durumlara örnek verebilir misiniz?
·
Okulda
ne gibi tehlikeler vardır?
·
Evde
ne gibi tehlikeler vardır?
·
Tehlikeli
bir durumla karşılaştığınızda siz neler yapıyorsunuz?
3. Öğretmen öğrencileri üç gruba ayırır. Bu
grupların birlikte çalışacaklarını söyler. Her bir grubu bir ayrı bir masaya
yönlendirir. A grubuna evdeki tehlikeli durumları, B grubuna okuldaki
tehlikeli durumları ve C grubuna da sokaktaki tehlikeli durumları
tartışmalarını ister. Öğretmen her bir gruba bir A3 kâğıdı verir. Eğer
sınıfta stajyer öğrenci varsa, her bir gruba mümkünse bir stajyer öğrenci
görevlendirir. Stajyer öğrencilerin de yardımıyla gruplar kendilerine verilen
kağıda, tehlike oluşturacak durumların panosunu oluştururlar. Her gruptan bir
sözcü seçilir. Sözcüler sınıfa kendi panolarını anlatır.
4. Öğretmen bunun üzerine kendisinin de bir
pano oluşturduğunu anlatır. Kendi panosunda olanlarla öğrencilerin
hazırladıkları panoları karşılaştırır. Öğretmenin panosunda şunlar vardır:
TEHLİKELER LİSTESİ
OKULDA
Elektrik prizlerine parmak
sokmak,
Kırık elektrik prizlerine
dokunmak,
Kalemi ağza sokmak,
Kalemi ve sivri uçlu aletleri
göze yakın tutmak,
Başka birine vurmak, itmek,
tırmalamak,
Başka birine el şakası
yapmak,
Makasla çalışırken makası
dikkatsizce kullanmak,
Sulu boya fırçasını
dikkatsizce kullanmak,
Masa ve sıraların üzerine
çıkmak ve çarpmak,
Camdan sarkmak,
Okul merdivenlerinin
trabzanından kaymak,
Merdivenleri inip çıkarken dikkatsiz
davranmak,
Kapıları açarken ya da
kapatırken el sıkıştırmak,
Kışın buzda kaymak,
Silgi vb. malzemeleri burna
kulağa sokmak,
Boyaları ağza sokmak, ısırmak
ve yemek
EVDE
Elektrik sobası, sobaya
yaklaşmak, devirmek, dokunmak,
Yanan ocağa dokunmak,
yaklaşmak,
Kibrit, çakmak vb.
malzemelerle oynamak,
Camdan sarkmak,
Ortalıkta sönmemiş sigara
bulundurmak,
Apartman tırabzanlarından
atlamak, kaymak, merdivenleri dikkatsiz kullanmak,
Kaynamış suyu çocukların
erişebileceği yerlerde tutmak,
Çocukları evde yalnız başına
bırakmak,
Evde sigara içmek,
Kesici ve sivri uçlu
araçların ortalıkta bırakılması,
Sivri uçlu araçların göze,
kulağa ve burna sokulması,
İlaçları çocukların
ulaşacakları yerde bulundurmak,
Balkon demirlerinin aralıklı olması
ve çocukların balkonda tek başına bırakılması,
Eve ilk defa gelen ya da çok
fazla tanımadığımız kişilerle çocukların yalnız bırakılması,
DIŞARIDA
Artık malzemelerle oynanması,
İnşaatlara girmek ve oralarda
oynamak,
Dışarıda yalnız başına çocukları
bırakmak,
Parklardaki araçların
dikkatsizce kullanılması,
Trafik,
Doğal afetler.
5.
Öğretmen sınıfa
getirilen gazeteleri gruplara dağıtır. Yine varsa stajyer öğrencinin de
yardımıyla öğrencilerden bu gazetelerdeki tehlikeli durumların resimlerini
kesmelerini ister. Öğrenciler kestikleri resimleri yeni bir A3 kağıdına
yapıştırırlar. Bu işlem bittikten sonra gruplar kendilerine yeni bir sözcü
seçerler. Sözcüler, kestikleri resimleri gösterir panoyu sınıf arkadaşlarına anlatır.
6.
Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
·
Tehlike oluşturacak bir
durumla karşılaşırsanız neler yapabilirsiniz?
·
Tehlike oluşturacak bir
durumla karşılaşırsanız kimlerden yardım alabilirsiniz?
·
Şimdiye kadar tehlike oluşturacak bir
durumla karşılaştınız mı? Neler yaptınız?
·
Tehlikeli durumlarla
karşılaşmamak için neler yapmamız gerekir?
7.
Öğretmen, öğrencilere
kendilerini tehlike oluşturacak durumlardan korumalarının önemini
vurgulayarak etkinliği sonlandırır.
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme için aşağıdakilere
benzer sorular sorulabilir:
8.
Etkinliğimizin konusu neydi?
9.
Sizin aklınızda ne gibi tehlikeli
durumlar kaldı?
10.
Tehlikeli durumlardan kurtulmak
için ne yapmalıyız?
11.
Bu etkinliği sevdiniz mi? En çok
neresini beğendiniz?
12.
Kendinizi nasıl hissediyorsunuz?
|
Aile katılımı
|
Ailelere
evde çocuklarıyla tehlikeli durumlar üzerine konuşmaları istenir. Tehlikeli
durumlarla karşılaşmamak için ne gibi önlemlar alınabileceğini konuşmaları
vurgulanır.
|
Uyarlama
|
|
NOT: BU ETKİNLİK
TEHLİKELER LİSTESİ
OKULDA
Elektrik prizlerine parmak
sokmak,
Kırık elektrik prizlerine
dokunmak,
Kalemi ağza sokmak,
Kalemi ve sivri uçlu aletleri
göze yakın tutmak,
Başka birine vurmak, itmek,
tırmalamak,
Başka birine el şakası yapmak,
Makasla çalışırken makası
dikkatsizce kullanmak,
Sulu boya fırçasını dikkatsizce
kullanmak,
Masa ve sıraların üzerine
çıkmak ve çarpmak,
Camdan sarkmak,
Okul merdivenlerinin
tırabzanından kaymak,
Merdivenleri inip çıkarken
dikkatsiz davranmak,
Kapıları açarken ya da
kapatırken el sıkıştırmak,
Kışın buzda kaymak,
Silgi vb. malzemeleri burna
kulağa sokmak,
Boyaları ağza sokmak, ısırmak
ve yemek
EVDE
Elektrik sobası, sobaya
yaklaşmak, devirmek, dokunmak,
Yanan ocağa dokunmak,
yaklaşmak,
Kibrit, çakmak vb. malzemelerle
oynamak,
Camdan sarkmak,
Ortalıkta sönmemiş sigara
bulundurmak,
Apartman tırabzanlarından
atlamak, kaymak, merdivenleri dikkatsiz kullanmak,
Kaynamış suyu çocukların
erişebileceği yerlerde tutmak,
Çocukları evde yalnız başına
bırakmak,
Evde sigara içmek,
Kesici ve sivri uçlu araçların
ortalıkta bırakılması,
Sivri uçlu araçların göze,
kulağa ve burna sokulması,
İlaçları çocukların
ulaşacakları yerde bulundurmak,
Balkon demirlerinin aralıklı
olması ve çocukların balkonda tek başına bırakılması,
Eve ilk defa gelen ya da çok fazla
tanımadığımız kişilerle çocukların yalnız bırakılması,
DIŞARIDA
Artık malzemelerle oynanması,
İnşaatlara girmek ve oralarda
oynamak,
Dışarıda yalnız başına
çocukları bırakmak,
Parklardaki araçların
dikkatsizce kullanılması,
Trafik,
Doğal afetler.
Yorumlar
Yorum Gönder