"KENDİMİ TEHLİKELERDEN KORUYABİLİRİM" adlı Rehberlik, Türkçe ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2013)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
KENDİMİ TEHLİKELERDEN KORUYABİLİRİM
Etkinlik türü
Rehberlik, Türkçe ve Sanat ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı: GÜVENLİ VE SAĞLIKLI HAYAT
Kazanım No: 69 Günlük yaşamda tehlike oluşturabilecek durumları açıklar.

Açıklaması: Günlük yaşamda tehlike oluşturabilecek durumları; elektrik prizleri ve kibritle oynama, merdiven trabzanlarından kayma, servis aracı durmadan yerinden kalkma, yolda karşıdan karşıya geçerken ışıklara dikkat etme gibi durumları açıklaması beklenmektedir.

Etkinlik sürecinde ya da sonrasında, geçmişte ciddi bir tehlike yaşamış ve bundan hâlâ etkilenen öğrenci tespit edilirse okul rehber öğretmeni, okul rehber öğretmeni yoksa RAM ile işbirliği yapılarak çocuğa destek hizmetleri sağlanmalıdır.

Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
Bilişsel Gelişim:
Kazanım 17. Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Göstergeleri: Bir olayın olası nedenlerini söyler. Bir olayın olası sonuçlarını söyler.

Sosyal Duygusal Gelişim:
Kazanım 10. Sorumluluklarını yerine getirir. (Göstergeleri: Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir. Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir. Sorumluluklar yerine getirilmediğinde olası sonuçları söyler.)

Özbakım Becerileri:
Kazanım 7. Kendini tehlikelerden ve kazalardan korur. (Göstergeleri: Tehlikeli olan durumları söyler. Kendini tehlikelerden ve kazalardan korumak için yapılması gerekenleri söyler. Temel güvenlik kurallarını bilir. Tehlikeli olan durumlardan, kişilerden, alışkanlıklardan uzak durur. Herhangi bir tehlike ve kaza anında yardım ister.)
Materyaller
Büyük boy karton, boya kalemleri, resim kağıtları,
Sözcükler
Tehlike
Kavramlar
-
Ortam
Sınıf ortamı
Öğrenme Süreci
1.      Öğrencilere bugün günlük yaşamımızdaki tehlikeli durumlarla ilgili konuşacakları söylenir.
2.      Öğretmen öğrencilere şu soruları sorarak etkinliği başlatır:
·         Sizce tehlike nedir?
·         Bana tehlikeli durumlara örnek verebilir misiniz?
·         Okulda ne gibi tehlikeler vardır?
·         Evde ne gibi tehlikeler vardır?
·         Tehlikeli bir durumla karşılaştığınızda siz neler yapıyorsunuz?

3.      Öğretmen öğrencileri üç gruba ayırır. Bu grupların birlikte çalışacaklarını söyler. Her bir grubu bir ayrı bir masaya yönlendirir. A grubuna evdeki tehlikeli durumları, B grubuna okuldaki tehlikeli durumları ve C grubuna da sokaktaki tehlikeli durumları tartışmalarını ister. Öğretmen her bir gruba bir A3 kâğıdı verir. Eğer sınıfta stajyer öğrenci varsa, her bir gruba mümkünse bir stajyer öğrenci görevlendirir. Stajyer öğrencilerin de yardımıyla gruplar kendilerine verilen kağıda, tehlike oluşturacak durumların panosunu oluştururlar. Her gruptan bir sözcü seçilir. Sözcüler sınıfa kendi panolarını anlatır.

4.      Öğretmen bunun üzerine kendisinin de bir pano oluşturduğunu anlatır. Kendi panosunda olanlarla öğrencilerin hazırladıkları panoları karşılaştırır. Öğretmenin panosunda şunlar vardır:

TEHLİKELER LİSTESİ
OKULDA

Elektrik prizlerine parmak sokmak,

Kırık elektrik prizlerine dokunmak,

Kalemi ağza sokmak,

Kalemi ve sivri uçlu aletleri göze yakın tutmak,

Başka birine vurmak, itmek, tırmalamak,

Başka birine el şakası yapmak,

Makasla çalışırken makası dikkatsizce kullanmak,

Sulu boya fırçasını dikkatsizce kullanmak,

Masa ve sıraların üzerine çıkmak ve çarpmak,

Camdan sarkmak,

Okul merdivenlerinin trabzanından kaymak,

Merdivenleri inip çıkarken dikkatsiz davranmak,

Kapıları açarken ya da kapatırken el sıkıştırmak,

Kışın buzda kaymak,

Silgi vb. malzemeleri burna kulağa sokmak,

Boyaları ağza sokmak, ısırmak ve yemek

EVDE

Elektrik sobası, sobaya yaklaşmak, devirmek, dokunmak,

Yanan ocağa dokunmak, yaklaşmak,

Kibrit, çakmak vb. malzemelerle oynamak,

Camdan sarkmak,

Ortalıkta sönmemiş sigara bulundurmak,

Apartman tırabzanlarından atlamak, kaymak, merdivenleri dikkatsiz kullanmak,

Kaynamış suyu çocukların erişebileceği yerlerde tutmak,

Çocukları evde yalnız başına bırakmak,

Evde sigara içmek,

Kesici ve sivri uçlu araçların ortalıkta bırakılması,

Sivri uçlu araçların göze, kulağa ve burna sokulması,

İlaçları çocukların ulaşacakları yerde bulundurmak,

Balkon demirlerinin aralıklı olması ve çocukların balkonda tek başına bırakılması,

Eve ilk defa gelen ya da çok fazla tanımadığımız kişilerle çocukların yalnız bırakılması,

DIŞARIDA

Artık malzemelerle oynanması,

İnşaatlara girmek ve oralarda oynamak,

Dışarıda yalnız başına çocukları bırakmak,

Parklardaki araçların dikkatsizce kullanılması,

Trafik,

Doğal afetler.

5.      Öğretmen sınıfa getirilen gazeteleri gruplara dağıtır. Yine varsa stajyer öğrencinin de yardımıyla öğrencilerden bu gazetelerdeki tehlikeli durumların resimlerini kesmelerini ister. Öğrenciler kestikleri resimleri yeni bir A3 kağıdına yapıştırırlar. Bu işlem bittikten sonra gruplar kendilerine yeni bir sözcü seçerler. Sözcüler, kestikleri resimleri gösterir  panoyu sınıf arkadaşlarına anlatır.

6.      Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
·         Tehlike oluşturacak bir durumla karşılaşırsanız neler yapabilirsiniz?
·         Tehlike oluşturacak bir durumla karşılaşırsanız kimlerden yardım alabilirsiniz?
·          Şimdiye kadar tehlike oluşturacak bir durumla karşılaştınız mı? Neler yaptınız?
·         Tehlikeli durumlarla karşılaşmamak için neler yapmamız gerekir?

7.      Öğretmen, öğrencilere kendilerini tehlike oluşturacak durumlardan korumalarının önemini vurgulayarak etkinliği sonlandırır.                                        
Değerlendirme
Değerlendirme için aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:
8.      Etkinliğimizin konusu neydi?
9.      Sizin aklınızda ne gibi tehlikeli durumlar kaldı?
10.  Tehlikeli durumlardan kurtulmak için ne yapmalıyız?
11.  Bu etkinliği sevdiniz mi? En çok neresini beğendiniz?
12.  Kendinizi nasıl hissediyorsunuz?
Aile katılımı
Ailelere evde çocuklarıyla tehlikeli durumlar üzerine konuşmaları istenir. Tehlikeli durumlarla karşılaşmamak için ne gibi önlemlar alınabileceğini konuşmaları vurgulanır.
Uyarlama

NOT: BU ETKİNLİK




TEHLİKELER LİSTESİ
OKULDA

Elektrik prizlerine parmak sokmak,

Kırık elektrik prizlerine dokunmak,

Kalemi ağza sokmak,

Kalemi ve sivri uçlu aletleri göze yakın tutmak,

Başka birine vurmak, itmek, tırmalamak,

Başka birine el şakası yapmak,

Makasla çalışırken makası dikkatsizce kullanmak,

Sulu boya fırçasını dikkatsizce kullanmak,

Masa ve sıraların üzerine çıkmak ve çarpmak,

Camdan sarkmak,

Okul merdivenlerinin tırabzanından kaymak,

Merdivenleri inip çıkarken dikkatsiz davranmak,

Kapıları açarken ya da kapatırken el sıkıştırmak,

Kışın buzda kaymak,

Silgi vb. malzemeleri burna kulağa sokmak,

Boyaları ağza sokmak, ısırmak ve yemek

EVDE

Elektrik sobası, sobaya yaklaşmak, devirmek, dokunmak,

Yanan ocağa dokunmak, yaklaşmak,

Kibrit, çakmak vb. malzemelerle oynamak,

Camdan sarkmak,

Ortalıkta sönmemiş sigara bulundurmak,

Apartman tırabzanlarından atlamak, kaymak, merdivenleri dikkatsiz kullanmak,

Kaynamış suyu çocukların erişebileceği yerlerde tutmak,

Çocukları evde yalnız başına bırakmak,

Evde sigara içmek,

Kesici ve sivri uçlu araçların ortalıkta bırakılması,

Sivri uçlu araçların göze, kulağa ve burna sokulması,

İlaçları çocukların ulaşacakları yerde bulundurmak,

Balkon demirlerinin aralıklı olması ve çocukların balkonda tek başına bırakılması,

Eve ilk defa gelen ya da çok fazla tanımadığımız kişilerle çocukların yalnız bırakılması,

DIŞARIDA

Artık malzemelerle oynanması,

İnşaatlara girmek ve oralarda oynamak,

Dışarıda yalnız başına çocukları bırakmak,

Parklardaki araçların dikkatsizce kullanılması,

Trafik,

Doğal afetler.



Yorumlar