BENİM DUYGUM, SENİN DUYGUN, ONUN DUYGUSU, DUYGULARIMIZ ADLI Rehberlik ve Sanat, Türkçe, Oyun ve Drama ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI
(2012)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin
Adı
|
BENİM
DUYGUM, SENİN DUYGUN, ONUN DUYGUSU, DUYGULARIMIZ
|
Etkinlik
türü
|
Rehberlik
ve Sanat, Türkçe, Oyun ve Drama ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup
Etkinliği
|
Yaş
Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği
Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik
Alanı- Kazanım ve Açıklaması
|
Yeterlilik
Alanı: KENDİNİ KABUL
Kazanım
No: 27 BİR OLAY YA DA DURUMLA İLGİLİ DUYGULARINI AÇIKLAR.
Açıklaması: Bir
olay ya da durumla ilgili olarak duygularını fark etmesi, duygusunun
nedenlerini sorgulaması, bunu uygun yollarla ifade etmesi beklenmektedir.
Gerek sınıf ortamında gerekse aile ortamında rahatsız olduğu olay ya da durumda
öncelikle duygu ve düşüncelerini uygun şekilde ifade etmesinin kişiler arası
ilişkileri olumlu yönde etkileyeceği vurgulanmalıdır. Bununla ilgili sınıf
ortamında çeşitli drama çalışmaları yapılarak yaşantısına aktarması
sağlanmalıdır. Çocukların yaşadığı olay, durum ya da herhangi bir kişinin
davranışı ile ilgili yaşadığı kendisini mutlu eden duyguları da ifade
etmesinin önemi vurgulanmalıdır. Örneğin; kendisine yardım edildiğinde – bana
yardım ettiğin için çok mutlu oldum- demesi gibi.
Kazanım No: 28
TEMEL DUYGULARIN (MUTLU, ÜZGÜN, KIZGIN, KORKU, ŞAŞKINLIK) DIŞINDAKİ
DUYGULARIN NELER OLDUĞUNU SÖYLER.
Açıklaması: Bireylerin,
kendini kabul ve kendini ifade etmede, başkaları ile kurduğu ilişkilerde
duyguları fark etmesi, anlamlandırması iletişimini ve ilişkilerini
güçlendirir. Temel duyguların dışındaki duyguları fark etmesi, bunu
iletişimine ve ilişkilerine yansıtması çocuğun kendini daha doğru ifade
etmesini, başkalarını da daha doğru anlamasına temel oluşturur. Burada temel
duyguların dışında şaşkınlık, kırgınlık, heyecan, öfke, gurur, alınganlık,
hayranlık, hüzün, sevinç, şefkat vb. duyguların olduğunu da bilmesi
beklenmektedir.
|
Etkinliğin
Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
BİLİŞSEL ALAN
Kazanım 19.
Problem durumlarına çözüm üretir. (Göstergeleri: Problemi söyler.
Probleme çeşitli çözüm yolları önerir.
Probleme yaratıcı çözüm yolları önerir.)
DİL ALANI
Kazanım 5.
Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz
teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini
kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında
nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler.
Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini
söyler.)
SOSYAL-DUYGUSAL
ALAN
Kazanım 3.
Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve
hayallerini özgün yollarla ifade eder.)
Kazanım 4. Bir
olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar. (Göstergeleri:
Başkalarının duygularını söyler. Başkalarının duygularının nedenlerini
söyler. Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler.)
Kazanım 5. Bir
olay ya da durumla ilgili olumlu/olumsuz duygularını uygun yollarla gösterir.
(Göstergeleri:
Olumlu/olumsuz duygularını sözel ifadeler kullanarak açıklar. Olumsuz
duygularını olumlu davranışlarla gösterir.)
Kazanım 15.
Kendine güvenir. (Göstergeleri:
Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini
söyler.)
|
Materyaller
|
Duyguları anlatan resimler, kâğıt,
çeşitli boya kalemleri, fotoğraf makinesi
|
Sözcükler
|
|
Kavramlar
|
Duygular:
sevinç, üzüntü, korku, öfke, şaşkınlık, heyecan, utanma, vb.
|
Ortam
|
Sınıf
ortamı
|
Etkinlik
Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
|
1. Öğretmen
bir gün önce gazetelerden, dergilerden ve internetten elde ettiği farklı
duygulara ilişkin resim ve fotoğrafları sınıfa getirir.
2. Öğretmen
sevinç, öfke, üzüntü, korku duygularını gösteren resimler hazırlar.
Resimlerin aynı olmasına dikkat eder. Örneğin eğer sınıf sayısı 20 ise her
bir duygudan beşer tane aynı resimleri ve resimlerin altında yer alan bu
duyguların isimlerini gösteren kartları önceden hazırlar.
|
Öğrenme
Süreci
|
1. Öğretmen tüm çocukları U biçiminde oturtarak bugün
yaşadığımız duygular ve bunları nasıl gösterdiğimiz hakkında konuşacaklarını
söyler. Aşağıdaki soruları sorarak öğrencilerin konu ile ilgili görüşlerini
ifade etmelerini sağlar.
·
Bugün okula
gelirken kendini nasıl hissettin?
·
Ne olursa mutlu
olursun?
·
Ne olursa
sevinirsin?
·
Ne olursa
korkarsın?
·
Seni neler
öfkelendirir?
·
Seni neler
heyecanlandırır?
·
Seni neler
şaşırtır?
·
Ne olduğunda
utanırsın?
2. Daha sonra öğretmen öğrencilerin ayağa kalkmasını ve
sınıf içinde yürümelerini ister. Komutuyla birlikte herkesin olduğu yerde
durmasını ve kendisini dinlemesini ister. Öğrenciler yürümeye ve serbestçe
hareket etmeye başladıklarında öğretmen öğrencilerden durmalarını ister.
Kendisinin söylediği gibi yürümelerini ister. Öğretmen şu gibi yönergeleri
verebilir:
·
Sabah kalktınız
ama okula geç kalmak üzeresiniz. Telaşlı bir şekilde yürüyün.
·
Babanız sizi
lunaparka götürüyor. Heyecanlı bir şekilde yürüyün.
·
Sokakta yürürken
karşıda seni korkutan bir hayvan var. Korkmuş gibi yürüyün.
·
Öğle yemeği
hazırlanmış ve çok acıkmışsın, karnın gurulduyor. Acıkmış gibi yürüyün.
·
Arkadaşın
elinden oyuncağını aldı. Çok öfkelendin. Öfkelenmiş gibi yürüyün.
·
Deden köyden
gelmiş ve sana bir oyuncak almış, çok sevinçlisin. Sevinçli gibi yürüyün.
·
Öğretmen başka
duygularla ilgili de yönerge verebilir.
Öğretmen bu yönergeler sırasında çocukların
fotoğraflarını çeker.
3. Öğretmen şimdi de onlarla birlikte bir oyun
oynayacaklarını söyler. Öğretmen herkesin müzik eşliğinde yürüyeceğini ve
dans edeceğini söyler. Müzik durduğunda öğretmen hangi sayıyı söylerse o
kadar öğrencinin hemen bir grup oluşturması gerektiğini söyler. Müziği açar
ve sırayla 2-3-4-2-3-4-5 sayılarını söyler ve öğrencilerin söylenen sayı
kadar kişiyle bir grup oluşturmalarını sağlar. En sonunda da öğretmen sınıfın dört eşit
gruba ayrılması için uygun olan sayıyı söyler (örneğin sınıf mevcudu 20 ise 5
sayısını söyler.
4. Öğretmen öğrencileri dört eşit gruba ayırır. Her bir
gruba daha önceden hazırladığı sevinç, öfke, korku ve üzüntü kartlarını
dağıtır. Bu kartlarda hangi duyguların olduğunu sorar. Daha sonra da her bir
kartı sırayla göstererek öğrencilerin o kartı öğrenmelerini sağlar. Daha
sonra da öğrencilerin birer sandalye almalarını ister. Sandalyeleri U
biçiminde yerleştirdikten sonra onlara şimdi meyve sepetine benzeyen bir oyun
oynayacaklarını ama oyunun isminin Duygu sepeti olduğunu söyler. Öğretmen
hangi duyguyu söylerse o duygu kartına sahip olanların yer değiştirmeleri
gerektiğini söyler. Öğretmen tüm duyguları söyleyerek öğrencilerin yer
değiştirmelerini sağlar. Bazen de duygu sepeti diyerek tüm öğrencilerin yer
değiştirmesini sağlar.
5. Öğretmen çocukların ikişerli grup oluşturmalarını
ister. Eş olanlardan birinin ayna diğerinin de aynaya bakan kişi olduğunu
söyler. Aynaya bakan kişinin üzgün, korkmuş, öfkeli ve sevinçli yüz şekilleri
yapmasını ve aynanın da bunun aynısını yapmalarını ister.
6. Öğretmen, öğrencilerin bir halka oluşturmalarını
ister. Aşağıdaki durumları söyleyerek öğrencilerin bu durumları yüzlerinde
göstermelerini ister.
·
Öğrencilere,
mutlu bir insanın yüzünün nasıl olacağını sorar. Onlardan mutlu bir yüz
göstermelerini ister. Yüzlerinde büyük bir gülümseme olsun. Kocaman bir
gülümseme.
·
Daha sonra öğrencilere, üzgün bir insanın yüzünün
nasıl olacağını sorar. Onlardan üzgün/mutsuz bir yüz göstermelerini ister.
Yüzlerinde büyük bir üzüntü olsun.
·
Öğrencilere, korkmuş bir insanın yüzünün nasıl
olacağını sorar. Onlardan korkmuş bir yüz göstermelerini ister. Yüzlerinde
büyük bir korkma olsun. Kocaman bir korkma.
·
Öğrencilere,
öfkeli bir insanın yüzünün nasıl olacağını sorar. Onlardan öfkeli bir yüz
göstermelerini ister. Yüzlerinde büyük bir öfke olsun. Kocaman bir öfke.
7. Öğrencilere aşağıdaki soruları sorun ve bu durumda
ne hissettiklerini yüzlerinde göstermelerini isteyin:
·
Köpeğinizin
evden kaçtı.
·
Bugün senin
doğum günün.
·
Bugün yeni bir
şey öğrendin.
·
Yürürken yere
düştün ve arkadaşların sana güldü.
·
Birileri en
sevdiğin oyuncağını senden izinsiz almış.
·
Arkadaşın
seninle oynamak için evinize gelecek.
·
8. Öğretmen çocuklardan masalarına
geçmelerini ister. Onlara duygular hakkında resimler yapacaklarını söyler.
Öğretmen daha önceden hazırladığı resimleri (gazetelerden ya da internetten)
sırayla gösterir. Öğrencilere sırayla resimdeki kişinin nasıl hissettiği
sorulur. Daha sonra çocuklara bu kişinin neden mutlu/üzgün/kızgın vs.
olabileceğini sorar. Çocuklara, kendilerinin ne zaman mutlu/üzgün/kızgın
olduklarını, mutlu olduklarında ne yaptıklarını, yüzlerinde nasıl bir ifade
olduğu sorar. Daha sonra çocuklara resim kâğıtları ve boyaları dağıtılır, onlardan
kendi duygularına (mutlu, kızgın, üzgün) neden olan bir olayın resmini
yapmaları söylenir. Resimler bittikten sonra çocuklardan duygulara neden olan
durumların ne olduğu ve duyguların sonuçlarını açıklamaları istenir.
·
9. Öğrencilere ne olursa aşağıdaki
duyguları yaşayabileceklerini sorun.
• Mutlu
• Kızgın
• Şaşırmış
• Heyecanlı
• Şok
• Utangaç
10.Öğrenciler öfkeli olduklarında genelde
ne yaptıklarını sorun. Bu yaptıklarının işe yarayıp yaramadığı hakkında
düşünmelerini isteyin. Birine kızdıklarında bunu başkalarına nasıl
anlatabileceklerini tartışın. Sağlıklı öfke ifade etme tepkilerini
vurgulayın. Aşağıdaki durumlarda daha başka neler yapılabileceğini tartışın:
• Bir çocuk annesiyle birlikte markete gitmiş. Ondan
kendisine şeker ya da çikolata almasını istemiş. O da alamayacağını söylemiş.
Çocuk da ağlamaya ve annesine tekme atmaya başlamış.
• Çocuk öğretmen ders anlatırken, öğretmenini dinlemiyormuş.
Çünkü evden getirdiği oyuncağıyla oynuyormuş. Öğretmen de onun oyuncağını
elinden almış.
11. Öğretmen öğrencilere
duygulara ilişkin bir kitap okur ve kitap hakkında çocuklara sorular sorar. (
örnek Üzüntüden Mutluluğa Duygularınız adlı TÜBİTAK Yayınlarından çıkan kitap
okunabilir).
12. Etkinlik değerlendirme
soruları sorularak tamamlanır.
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme
için aşağıdaki sorular öğrencilere yöneltilir ve öğrencilerin konu hakkında
düşünmeleri sağlanır.
Bugün
kendini nasıl hissediyorsun?
Bugünkü
etkinliğimizde en sevdiğiniz şey neydi?
Bugün
sizi üzen ne oldu? Korkutan, öfkelendiren ne oldu?
Bugün
hangi duygular hakkında konuştuk?
Üzülen
birine nasıl davranmalıyız?
Öfkelenen
birine, korkan birine ve sevinen birine nasıl davranmalıyız?
Öfkemizi
nasıl gösterirsek karşımızdaki kişiye zarar vermemiş oluruz?
Vb.
|
Aile
katılımı
|
Ailelere
çocuklarıyla duygular hakkında konuşmaları istenebilir.
Çocuklarıyla
birlikte bir film izlemeleri ve bu filmdeki kahramanların hangi duyguları
yaşadıkları hakkında sohbet etmeleri istenebilir.
|
Uyarlama
|
|
hocam etkinlikleriniz güzel olmuş çocukların hem aktif olmasını hemde eğlenmelerini sağlayan etkinlikler. yalnız ben birşey merak ettim bu etkinliklerin hepsini bir anda uygulamak zor olabilir sanırım çünkü çok fazla yönerge var ve bir süre sonra çocukları kontrol etmenin zor olacağını düşündüm.onun için 2'ye bölünebilir değil mi bu etkinlikler
YanıtlaSilEvet bende ikiye böldüm bölüne bilir tabi
Sil