OKUL YOLU MUTLULUK VE SEVİNÇ YOLU adlı Rehberlik ve Drama, Sanat, Türkçe ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2013)
REHBERLİK DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
OKUL YOLU MUTLULUK VE SEVİNÇ YOLU
Etkinlik türü
Rehberlik ve Drama, Sanat, Türkçe ve  Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
Yaş Grubu
48-66 ay
Etkinliği Hazırlayan
Uzman Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve Açıklaması
Yeterlilik Alanı :OKULA VE ÇEVREYE UYUM
Kazanım No: 3 OKULA GELİŞ GİDİŞ YOLUNDA GÖRDÜKLERİNİ SÖYLER.
Açıklaması: Çocuğun çevresini tanıması, çevresine karşı farkındalık geliştirmesi ve çevreye uyum sağlaması amacıyla okula geliş gidişlerde okul yolunda gördüklerini (bakkal, market, oyun parkı, karakol, fırın gibi) söylemesi beklenmektedir.
Oryantasyon programı çerçevesinde ailelere okula gidiş gelişle ilgili yapacaklarına ilişkin öneriler sunulur. Öğretmenin de çocuklara çevre gezisi kapsamında okul çevresini tanıtması uygundur.
Yeterlilik Alanı :OKULA VE ÇEVREYE UYUM
Kazanım No: 5 OKULUNA İLİŞKİN DUYGULARINI AÇIKLAR.
Açıklaması: Çocuğun okula ilişkin mutlu, mutsuz, heyecanlı gibi (okulda yaşadıklarına, hafta sonu okulu özleyip özlemediği, faaliyetlere ilişkin duyguları vb) değişik duygularını açıklaması beklenmektedir.
Çocuğun okula ilişkin olumlu tutum sergilemesinde duygularını ifade edici fırsatlar sunulması önemlidir. Okula ilişkin olumsuz tutumlarından dolayı yoğun sorun yaşayan çocuklar için okul rehber öğretmeni, okul rehber öğretmeni yoksa RAM (Rehberlik Araştırma Merkezi) ile işbirliği yapılarak çocuğa destek hizmetleri sağlanmalıdır.
Etkinliğin Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
BİLİŞSEL GELİŞİM:
Kazanım 1: Nesne / durum / olaya dikkatini verir.
Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne / durum / olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne / durum / olayı ayrıntılarıyla açıklar.
Kazanım 3: Algıladıklarını hatırlar.
Göstergeleri: Nesne / durum / olayı bir süre sonra yeniden söyler.
Kazanım 18: Zamanla ilgili kavramları açıklar.
Göstergeleri: Olayları oluş zamanına göre sıralar.
DİL GELİŞİMİ:
Kazanım 4: Konuşurken dilbilgisi yapılarını kullanır.
Göstergeleri: Cümle kurarken isim kullanır. Cümle kurarken fiil kullanır. Cümle kurarken sıfat kullanır.
Kazanım 5: Dili iletişim amacıyla kullanır.
Göstergeleri: Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.
SOSYAL DUYGUSAL GELİŞİM:
Kazanım 2: Ailesiyle ilgili özellikleri tanıtır.
Göstergeleri: Evinin adresini söyler.
Kazanım 15: Kendine güvenir.
Göstergeleri: Grup önünde kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler.
MOTOR GELİŞİM:
Kazanım 1: Yer değiştirme hareketleri yapar.
Göstergeleri: Yönergeler doğrultusunda yürür. Çift ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler.
Materyaller
Önceden hazırlanmış manzara resimleri, çeşitli durumları gösteren resimler (bu resimler evden de getirilebilir), Resim kağıtları, boya kalemleri
Sözcükler
Okul yolunda görülen mekanlar (fırın, market, postane, hastane vb.).
Kavramlar
YÖN/ MEKÂNDA KONUM: Sağ- Sol, Yanında, içinde-dışında, önünde arkasında, uzak-yakın, Sağında-Solunda.
DUYGU: mutlu-üzgün-korkmuş-üzülmüş-şaşkın.
ZAMAN: Önce-Şimdi-Sonra, Sabah-Öğle-Akşam.
Ortam
Sınıf ortamı
Etkinlik Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
Çalışma kağıtları hazırlamak
Okulla ilgili okunacak kitabı seçmek
Sek sek oyunu ve yürüyüş yolu için gerekli düzenlemeleri yapmak
Öğrenme Süreci
·         Öğretmen çocukları etrafına toplar ve onlara bugünkü etkinlikte okula gelirken nelerle karşılaştıklarını ve okulda kendilerini nasıl hissettikleri hakkında konuşacaklarını söyler.
·         Daha sonra öğrencilerle şimdi bir oyun oynayacaklarını söyler. Oyun için öğretmen sınıfta şeritlerle bir yürüyüş yolu hazırlar. Bu yolun öğrenme merkezlerine de uğramasına çalışır. Bu öğrenme merkezlerinin hayali olarak başka bir şey olabileceğini de unutmamak gerekir. Burası bir postane ya da kasap olabilir. Ya da alış veriş yaptığımız bir market. Belki de bir oyun parkıdır, kim bilir? Aynı zamanda bu yürüyüş yolu üzerine çeşitli manzara resimleri koyar. Örneğin bir resim ormanlık bir alanı, bir resim deniz kıyısını, bir pazar yerini, bir okul bahçesini, sokak hayvanlarını, sokakta oyun oynayan çocukları gösterebilir. Yürüyüş yolunun en sonuna da Avukat İlhan Ege Anaokulu’nun bir fotoğrafını koyar. Bunun üzerine, öğrencilere şimdi hep birlikte bu yürüyüşe çıkacaklarını söyler. Bu yürüyüşün sonunda da çok beğendikleri bir yere ulaşacaklarını söyler. Öğretmen çocuklara şu komutları verir ve onların da bu yönergeler doğrultusunda hareket etmelerini ister.
·         Yatağanızda uyuyorsunuz. Saat çaldı, gözlerinizi açıyorsunuz. Yataktan gülerek çıkıyorsunuz.
·         Yatağınızı toplayın.
·         Pijamalarınızı çıkarın. Kıyafetlerinizi giyin. Sonra banyoya gidin. Elinizi yüzünüzü yıkayın.
·         Evde çok güzel bir kahvaltı hazırlanmış. Doğruca mutfağa girin. Annenize ve babanıza günaydın deyin. Onlara sarılın.
·         Kahvaltınızı yapın. Kahvaltıda tabağınıza konulanları yiyin.
·         Kahvaltı bitti. Annenize ve babanıza “elinize sağlık” deyin. Sofrayı toplamaya yardım edin. Şimdi de doğru banyoya. Bir kez daha elinizi ve yüzünüzü yıkayın. Ağzınızı çalkalayın. Dişlerinizi fırçalayın. Şimdi de dışarı çıkacaksınız. Evet şimdi beni takip edin. Acaba yol üstünde neler var. Neler görüyorsunuz. Bu aşamadan sonra öğretmen çocukları önceden hazırladığı yürüyüş yoluna doğru yönlendirir.
·         Bu yürüyüş yolunda gördüklerine dikkat etmelerini söyler. Bunun için de öğretmen isterse çocukları gruplandırabilir. Öğrencilerin 3-4 kişilik gruplarla yürüyüş yapmaları sağlanabilir. Yürüyüş sırasında öğretmen çocukların dikkatini çevrelerindeki yerlere ve nesnelere yöneltir. Bunların neler olabileceğini sorar. Buralara ilişkin çocukların düşüncelerini alır. Yolun üzerine bir sek sek çizilir. Buraya gelince çocuklarla birlikte sek sek oynanır. Bir süre sonra yürüyüşe devam edilir. Bu yol güzergahı en sonunda okula çıkıyordur.
·         Öğrencilerin u biçiminde oturmasını sağlayın. Okula gelirken neler gördüklerini, karşılarına neler çıktığını sorun. Öğrencilerin cevaplarını dinleyin. Evden okula gelirken neler gördüklerini, nelerle karşılaştıklarını anlatmaları istenir.
·         Öğrencilere uç noktasında okulun olduğu sizin tarafınızdan hazırlanacak bir çalışma kağıdı dağıtın. Bu çalışma kağıdına okula gelirken gördükleri yerlerin resimlerini yapmalarını isteyin. Ya da bununla ilgili boyama yapmalarını isteyin.
·         Daha sonra yapılan resimler tek tek incelenir ve öğrencilerin bu resimlerini anlatmaları istenir.
·         Öğrencilerin daha sonra tekrar u biçiminde oturmaları sağlanır. Öğrencilere okulda kendilerini nasıl hissettiklerini, hangi duyguları yaşadıkları sorulur. Öğretmen öğrencilerle birlikte duygu maskeleri hazırlar. Çeşitli duygu maskelerinin resimleri onlara gösterilir. Bu duygulardan hangilerini hissettikleri sorulur. Bu duygu maskesini yüzünde göstermesi istenir. Neden bu duyguları hissettiklerini paylaşmaları sağlanır. Okulda kendilerini mutlu hissetmeleri için neler yaptıklarını ve daha başka neler yapabileceklerini sorar.
·         Son olarak öğretmen çocuklara okul ile ilgili bir hikaye kitabı okur. Buradaki kahramanın neler yaptığını sorar. Başka neler yapabileceği hakkında konuşulur.
·         Etkinlik daha sonra değerlendirme soruları sorularak bitirilir. 
Değerlendirme
Etkinlik sonunda öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinliğin değerlendirmesi yapılır.
·         Biz bu etkinlikte neler yaptık?
·         Okul yolu oyununda nereleri gördük?
·         En çok dikkatini neler çekti?
·         Sen okula gelirken neler görüyorsun?
·         Evinizin adresini biliyor musunuz? Bana evinin adresini kim söyleyecek?
·         Size hangi hikayeyi okudum? Bu hikayedeki kişi ne yapıyordu? Başından ne geçti?
·         Okulda kendini nasıl hissediyorsun?
·         Okulda üzgün olanlara karşı ne yapabilirsin?
Aile katılımı
·         Ailelere çocuklarıyla beraber okula zaman zaman yürüyerek gelmeleri ya da eve yürüyerek gitmeleri söylenir. Bu yürüyüşler sırasında neler gördüklerine ilişkin çocuklarıyla sohbet etmeleri istenir. Ayrıca yol üzerindeki güzergahlardan hiç girmediklerini gezmeleri istenir.
·         Evde çocukla duyguları hakkında konuşmaları istenebilir.
Uyarlama
·         Sınıfta DEHB olan bir öğrenci varsa, ona yönergeler tek tek verilir. Ondan bu yürüyüş yolunda öğretmenin yardımcısı olması istenebilir.



Yorumlar

  1. Anaokullarında rehber öğretmenlik görevini yürüten arkadaşlar için son derece önemli olduğunu düşünüyorum. Rehberlik hizmetlerinin okul öncesi ayağı son derece eksik. Oysa ki en önemli basamaklardan biri. Elinize sağlık Mahmut öğretmenim. Okulumuzda yaptığınız işbirlikli çalışmalar için de teşekkür ederim.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder