OKUL YOLU MUTLULUK VE SEVİNÇ YOLU adlı Rehberlik ve Drama, Sanat, Türkçe ve Oyun ile Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2013)
REHBERLİK
DERSİ ETKİNLİK PLANI
Etkinliğin Adı
|
OKUL
YOLU MUTLULUK VE SEVİNÇ YOLU
|
Etkinlik türü
|
Rehberlik
ve Drama, Sanat, Türkçe ve Oyun ile
Bütünleştirilmiş Büyük ve Küçük Grup Etkinliği
|
Yaş Grubu
|
48-66 ay
|
Etkinliği Hazırlayan
|
Uzman
Psikolojik Danışman Mahmut BEKTAŞ
|
Yeterlilik Alanı- Kazanım ve
Açıklaması
|
Yeterlilik Alanı :OKULA VE
ÇEVREYE UYUM
Kazanım No: 3 OKULA GELİŞ GİDİŞ
YOLUNDA GÖRDÜKLERİNİ SÖYLER.
Açıklaması:
Çocuğun
çevresini tanıması, çevresine karşı farkındalık geliştirmesi ve çevreye uyum
sağlaması amacıyla okula geliş gidişlerde okul yolunda gördüklerini (bakkal,
market, oyun parkı, karakol, fırın gibi) söylemesi beklenmektedir.
Oryantasyon
programı çerçevesinde ailelere okula gidiş gelişle ilgili yapacaklarına
ilişkin öneriler sunulur. Öğretmenin de çocuklara çevre gezisi kapsamında
okul çevresini tanıtması uygundur.
Yeterlilik Alanı :OKULA VE
ÇEVREYE UYUM
Kazanım
No: 5 OKULUNA İLİŞKİN DUYGULARINI AÇIKLAR.
Açıklaması:
Çocuğun okula ilişkin mutlu, mutsuz, heyecanlı gibi (okulda yaşadıklarına,
hafta sonu okulu özleyip özlemediği, faaliyetlere ilişkin duyguları vb)
değişik duygularını açıklaması beklenmektedir.
Çocuğun
okula ilişkin olumlu tutum sergilemesinde duygularını ifade edici fırsatlar
sunulması önemlidir. Okula ilişkin olumsuz tutumlarından dolayı yoğun sorun
yaşayan çocuklar için okul rehber öğretmeni, okul rehber öğretmeni yoksa RAM
(Rehberlik Araştırma Merkezi) ile işbirliği yapılarak çocuğa destek hizmetleri
sağlanmalıdır.
|
Etkinliğin
Okul Öncesi Programı (2012) Kazanımları ve Göstergeleri
|
BİLİŞSEL GELİŞİM:
Kazanım 1:
Nesne / durum / olaya dikkatini verir.
Göstergeleri: Dikkat
edilmesi gereken nesne / durum / olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne /
durum / olayı ayrıntılarıyla açıklar.
Kazanım 3:
Algıladıklarını hatırlar.
Göstergeleri: Nesne / durum
/ olayı bir süre sonra yeniden söyler.
Kazanım 18:
Zamanla ilgili kavramları açıklar.
Göstergeleri: Olayları oluş
zamanına göre sıralar.
DİL GELİŞİMİ:
Kazanım 4:
Konuşurken dilbilgisi yapılarını kullanır.
Göstergeleri: Cümle
kurarken isim kullanır. Cümle kurarken fiil kullanır. Cümle kurarken sıfat
kullanır.
Kazanım 5:
Dili iletişim amacıyla kullanır.
Göstergeleri: Konuşmak için
sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve
düşüncelerinin nedenlerini söyler.
SOSYAL
DUYGUSAL GELİŞİM:
Kazanım 2:
Ailesiyle ilgili özellikleri tanıtır.
Göstergeleri: Evinin
adresini söyler.
Kazanım 15:
Kendine güvenir.
Göstergeleri: Grup önünde
kendini ifade eder. Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler.
MOTOR GELİŞİM:
Kazanım 1: Yer
değiştirme hareketleri yapar.
Göstergeleri: Yönergeler
doğrultusunda yürür. Çift ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Tek ayak
sıçrayarak belirli mesafe ilerler.
|
Materyaller
|
Önceden
hazırlanmış manzara resimleri, çeşitli durumları gösteren resimler (bu
resimler evden de getirilebilir), Resim kağıtları, boya kalemleri
|
Sözcükler
|
Okul
yolunda görülen mekanlar (fırın, market, postane, hastane vb.).
|
Kavramlar
|
YÖN/ MEKÂNDA KONUM: Sağ- Sol, Yanında,
içinde-dışında, önünde arkasında, uzak-yakın, Sağında-Solunda.
DUYGU: mutlu-üzgün-korkmuş-üzülmüş-şaşkın.
ZAMAN: Önce-Şimdi-Sonra, Sabah-Öğle-Akşam.
|
Ortam
|
Sınıf
ortamı
|
Etkinlik
Süreci (Öğrenme Süreci) Öncesindeki Ön Hazırlık
|
Çalışma
kağıtları hazırlamak
Okulla
ilgili okunacak kitabı seçmek
Sek
sek oyunu ve yürüyüş yolu için gerekli düzenlemeleri yapmak
|
Öğrenme Süreci
|
·
Öğretmen çocukları etrafına
toplar ve onlara bugünkü etkinlikte okula gelirken nelerle karşılaştıklarını
ve okulda kendilerini nasıl hissettikleri hakkında konuşacaklarını söyler.
·
Daha sonra öğrencilerle şimdi bir
oyun oynayacaklarını söyler. Oyun için öğretmen sınıfta şeritlerle bir
yürüyüş yolu hazırlar. Bu yolun öğrenme merkezlerine de uğramasına çalışır. Bu
öğrenme merkezlerinin hayali olarak başka bir şey olabileceğini de unutmamak
gerekir. Burası bir postane ya da kasap olabilir. Ya da alış veriş yaptığımız
bir market. Belki de bir oyun parkıdır, kim bilir? Aynı zamanda bu yürüyüş
yolu üzerine çeşitli manzara resimleri koyar. Örneğin bir resim ormanlık bir
alanı, bir resim deniz kıyısını, bir pazar yerini, bir okul bahçesini, sokak
hayvanlarını, sokakta oyun oynayan çocukları gösterebilir. Yürüyüş yolunun en
sonuna da Avukat İlhan Ege Anaokulu’nun bir fotoğrafını koyar. Bunun üzerine,
öğrencilere şimdi hep birlikte bu yürüyüşe çıkacaklarını söyler. Bu yürüyüşün
sonunda da çok beğendikleri bir yere ulaşacaklarını söyler. Öğretmen
çocuklara şu komutları verir ve onların da bu yönergeler doğrultusunda hareket
etmelerini ister.
·
Yatağanızda uyuyorsunuz. Saat
çaldı, gözlerinizi açıyorsunuz. Yataktan gülerek çıkıyorsunuz.
·
Yatağınızı toplayın.
·
Pijamalarınızı çıkarın. Kıyafetlerinizi
giyin. Sonra banyoya gidin. Elinizi yüzünüzü yıkayın.
·
Evde çok güzel bir kahvaltı
hazırlanmış. Doğruca mutfağa girin. Annenize ve babanıza günaydın deyin.
Onlara sarılın.
·
Kahvaltınızı yapın. Kahvaltıda
tabağınıza konulanları yiyin.
·
Kahvaltı bitti. Annenize ve
babanıza “elinize sağlık” deyin. Sofrayı toplamaya yardım edin. Şimdi de doğru
banyoya. Bir kez daha elinizi ve yüzünüzü yıkayın. Ağzınızı çalkalayın.
Dişlerinizi fırçalayın. Şimdi de dışarı çıkacaksınız. Evet şimdi beni takip
edin. Acaba yol üstünde neler var. Neler görüyorsunuz. Bu aşamadan sonra
öğretmen çocukları önceden hazırladığı yürüyüş yoluna doğru yönlendirir.
·
Bu yürüyüş yolunda gördüklerine
dikkat etmelerini söyler. Bunun için de öğretmen isterse çocukları
gruplandırabilir. Öğrencilerin 3-4 kişilik gruplarla yürüyüş yapmaları
sağlanabilir. Yürüyüş sırasında öğretmen çocukların dikkatini çevrelerindeki
yerlere ve nesnelere yöneltir. Bunların neler olabileceğini sorar. Buralara
ilişkin çocukların düşüncelerini alır. Yolun üzerine bir sek sek çizilir.
Buraya gelince çocuklarla birlikte sek sek oynanır. Bir süre sonra yürüyüşe
devam edilir. Bu yol güzergahı en sonunda okula çıkıyordur.
·
Öğrencilerin u biçiminde
oturmasını sağlayın. Okula gelirken neler gördüklerini, karşılarına neler
çıktığını sorun. Öğrencilerin cevaplarını dinleyin. Evden okula gelirken neler
gördüklerini, nelerle karşılaştıklarını anlatmaları istenir.
·
Öğrencilere uç noktasında okulun
olduğu sizin tarafınızdan hazırlanacak bir çalışma kağıdı dağıtın. Bu çalışma
kağıdına okula gelirken gördükleri yerlerin resimlerini yapmalarını isteyin.
Ya da bununla ilgili boyama yapmalarını isteyin.
·
Daha sonra yapılan resimler tek
tek incelenir ve öğrencilerin bu resimlerini anlatmaları istenir.
·
Öğrencilerin daha sonra tekrar u
biçiminde oturmaları sağlanır. Öğrencilere okulda kendilerini nasıl
hissettiklerini, hangi duyguları yaşadıkları sorulur. Öğretmen öğrencilerle
birlikte duygu maskeleri hazırlar. Çeşitli duygu maskelerinin resimleri
onlara gösterilir. Bu duygulardan hangilerini hissettikleri sorulur. Bu duygu
maskesini yüzünde göstermesi istenir. Neden bu duyguları hissettiklerini
paylaşmaları sağlanır. Okulda kendilerini mutlu hissetmeleri için neler
yaptıklarını ve daha başka neler yapabileceklerini sorar.
·
Son olarak öğretmen çocuklara
okul ile ilgili bir hikaye kitabı okur. Buradaki kahramanın neler yaptığını
sorar. Başka neler yapabileceği hakkında konuşulur.
·
Etkinlik daha sonra değerlendirme
soruları sorularak bitirilir.
|
Değerlendirme
|
Etkinlik
sonunda öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinliğin
değerlendirmesi yapılır.
·
Biz bu etkinlikte neler yaptık?
·
Okul yolu oyununda nereleri
gördük?
·
En çok dikkatini neler çekti?
·
Sen okula gelirken neler
görüyorsun?
·
Evinizin adresini biliyor
musunuz? Bana evinin adresini kim söyleyecek?
·
Size hangi hikayeyi okudum? Bu
hikayedeki kişi ne yapıyordu? Başından ne geçti?
·
Okulda kendini nasıl
hissediyorsun?
·
Okulda üzgün olanlara karşı ne
yapabilirsin?
|
Aile katılımı
|
·
Ailelere çocuklarıyla beraber
okula zaman zaman yürüyerek gelmeleri ya da eve yürüyerek gitmeleri söylenir.
Bu yürüyüşler sırasında neler gördüklerine ilişkin çocuklarıyla sohbet
etmeleri istenir. Ayrıca yol üzerindeki güzergahlardan hiç girmediklerini
gezmeleri istenir.
·
Evde çocukla duyguları hakkında
konuşmaları istenebilir.
|
Uyarlama
|
·
Sınıfta DEHB olan bir öğrenci
varsa, ona yönergeler tek tek verilir. Ondan bu yürüyüş yolunda öğretmenin
yardımcısı olması istenebilir.
|
Anaokullarında rehber öğretmenlik görevini yürüten arkadaşlar için son derece önemli olduğunu düşünüyorum. Rehberlik hizmetlerinin okul öncesi ayağı son derece eksik. Oysa ki en önemli basamaklardan biri. Elinize sağlık Mahmut öğretmenim. Okulumuzda yaptığınız işbirlikli çalışmalar için de teşekkür ederim.
YanıtlaSil